Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Viessmann Remmodule 5232

Gestart door tomtreinen, 14 oktober 2010, 11:17:56 AM

tomtreinen

Dat ga ik eens proberen.
Ik ben zelfs al eens rechtstreeks gaan meten aan de uitgang van het schakelbord, en daar meet ik zelfs die 4,5V als de schakelaar op rood staat (sein op rood).
Volgens mij wordt gewoon de spanning in het schakelbord niet volledig naar 0 gezet.
Heb zelfs al eens een nieuw schakelbord gekocht.
Zelfs met enkel de voeding voor het rijden van de treinen blijft die 4,5V aanwezig.
Ik werk met 2 voedingen 1 voor de baan en 1 voor het sturen van de wissels en de lampjes van de seinen.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door tomtreinen

Ik ben zelfs al eens rechtstreeks gaan meten aan de uitgang van het schakelbord, en daar meet ik zelfs die 4,5V als de schakelaar op rood staat (sein op rood).
Heel vreemd. Er zit volgens mij gewoon een contactje in. En dat kan dicht of open zijn. Dus alles of niks. Maar zomaar een rest van 4,5V, dat zou niet mogen kunnen.

Nog maar eens een vraag om te zien of je niks verkeerd doet: meet je wel op de goede aansluiting? Er zitten per schakelaar toch 3 aansluitingen op, 1 voor de groene lamp, 1 voor de rode lamp en 1 voor de stopsectie.

Wat ik nu ineens bedenk: het zou kunnen dat er over dat contact in het schakelbord een weerstand zit. Was bij de oudere Motorola decoders nodig om te voorkomen dat de stilstaande loc zijn richtinginformatie kwijt zou raken. Probeer dat eens te meten.

tomtreinen

Ik ben zeker dat ik op de goede draad aan het meten was, vermits ik de voeding van de verlichting uitgeschakeld had en de lampjes van de seinen niet brandden.

Ik ga morgen eens zoeken naar weerstanden van 1 tot 10K om over de draad te zetten naar de stopsectie. Als ik die 4,5V restspanning weg krijg met een weerstand is het probleem opgelost.
Normaal kan je zelfs de remmodule gebruiken zonder de stopsectie, met 2 overgangssecties (remsectie moet dan wel voldoende lang zijn) zodat je treinen  die in beide richtingen over het spoor rijden kan laten stoppen. Dit heb ik toegepast op een deel van de baan en werkt (ook wel weer met een schakelaartje ertussen).

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door tomtreinen

Normaal kan je zelfs de remmodule gebruiken zonder de stopsectie, ...
Inderdaad, maar je blijft dan toch het remmen activeren door de spanning op de stop-ingang van de remmodule uit te schakelen.

tomtreinen

Die 4,5V is genoeg om de module niet te activeren.
Dus ik moet enkel zorgen dat ik 0V heb als ik het sein op rood zet.
Als ik het sein op groen zet moet ik zien dat ik op die stop ingang minstens 4,5V heb, volgens mij is dan het probleem opgelost.

didier1990

beste

Hier heb je een link misschien ben je er iets mee waar de module wordt uitgelegt

http://www.viessmann-modell.com/shop/media/pdf/german/5232_92147_01_DE-EN-FR.pdf

mvg
didier

Klaas Zondervan

Didier, dat is de handleiding die op de Viessmann site staat. Die had ik al gevonden uiteraard, en ik neem aan dat Tom hem op papier heeft, want die wordt meegeleverd bij de module.[;)]

didier1990

beste

die 4,5V die kan ook dienen om je treinen binnenverlichting te geven he.
aangezien dat die in de stopsectie hun licht niet zou uit zijn.

en zijn alle secties geisoleerd van elkaar?
En de module aansluiten op je rijspanning

tomtreinen

Beste Didier,

Zelfs al trek ik de draad uit aan de S-ingang van de module blijven de lichtjes branden van de treinen.(zoals het hoort dus)
Die ingang dient enkel om te detecteren of uw sein op rood of groen staat.

didier1990

maar zijn je sectie's dan ook geisoleerdt van elkaar?

tomtreinen

Als je even terug gaat in dit topic zal je zien dat de module wel degelijk werkt.
Het enige probleem waar ik nog mee worstel, is dat ik de draad die naar de S-ingang van de module loopt moet onderbreken met een schakelaar.  Het schakelbord van de seinen laat nog ong.4,5V over de draad staan wat genoeg is om de module niet te activeren.
Uiteraard is het spoor opgedeeld in 3 gescheiden secties.

INFO

Tom,

En dat komt weer omdat je niet leest of doet wat er geschreven is.
Je moet bij de Lokpilot de Marklin remmodus aanzetten, anders zal het dus nooit werken, ook niet als jij je dure ECoS binnen hebt.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Wim,

als je even terugleest zie je dat het probleem daar niet zit.
Het probleem is dat de remmodule 5232 niet in de remstand gaat, omdat er op de stopingang nog 4,5V blijft staan. En die spanning komt uit dat schakelkastje 72750, waarschijnlijk omdat daarin een overbruggingsweerstand zit.
Als Tom de verbinding naar de stopingang echt onderbreekt remt de trein wel.
Dus de remmodule werkt, de loc is goed geprogrammeerd, maar dat schakelkastje schakelt niet echt af.

tomtreinen

Klaas,

Dank u
het klopt inderdaad wat jij zegt.
Ik heb net geprobeerd met een aantal weerstanden te plaatsen over het draadje dat van het schakelbord loopt naar de S-ingang van de module, maar dat ding begint dan gewoon te oscilleren.
Er zal niets anders opzitten dan het schakelbord open te maken en te proberen van dat stuk een echte schakelaar te maken on/off.

INFO

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Wim,

als je even terugleest zie je dat het probleem daar niet zit.




Prima, zal ik me er verder niet meer inmengen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.