Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Viessmann Remmodule 5232

Gestart door tomtreinen, 14 oktober 2010, 11:17:56 AM

tomtreinen


Onlangs kocht ik een Viessmann remmodule 5232.
Ik werk wegens het grote prijsverschil nog met analoge seinen (74391-74371) van Marklin.
Voor de aansturing van de seinen maak ik gebruik van schakelbord 72750 van Marklin.
Het probleem dat zich stelt is: Als ik het sein op rood plaats rijdt de trein over de remsectie gewoon door tot aan de stopsectie.
Trek ik het stekkertje uit aan de  (stop) van de viessmann remmodule, stopt de trein mooi in de remsectie.
Ik ben dan eens met de meter gaan meten onder de tafel, blijkt nu dat als een sein rood geplaatst wordt er over de draad die van het schakelbord  naar de decoder loopt, nog ong. 4,5V blijft overstaan wat genoeg is om de remmodule niet te activeren.
Momenteel heb ik dit opgelost door er een schakelaar tussen te plaatsen, maar dit is nogal idioot omdat ik nu het schakelbord moet omzetten voor de seinlichten en een schakelaar voor de remmodule.
Zou ik dit kunnen oplossen door een weerstand te zetten over de draad die van het schakelbord komt en loopt naar de remmodule?

INFO

TomTreinen, ik denk zomaar dat je het moet aansluiten zoals het in de beschrijving staat, en dat het dan gewoon werkt.
Even een ander vraagje wat voor soort type decoders gebruik je in je loks?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

tomtreinen

Ik heb ze aangesloten zoals het op het schema staat, maar doordat het schakelbord nog 4.5V op de rode draad laat staan reageert de decoder niet.
Als ik de spanning dmv een schakelaar volledig wegneem op de draad werkt alles wel.
Ik wil van die extra schakelaar af.

Ik werk op MEHANO met decoders van Lokpilot V2.0 en met de decoders die standaard in de MFX-marklinlocs zaten

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door tomtreinen

Ik heb ze aangesloten zoals het op het schema staat, maar doordat het schakelbord nog 4.5V op de rode draad laat staan reageert de decoder niet.
Dan heb je toch iets niet goed gedaan.
Om te beginnen: over welke rode draad gaat het? In de tekening in de handleiding van de 5232 zie ik wel 5 rode draden.
Dan moet je verder de fout in het schakelbord zoeken. Hoe kan het dat daar nog 4,5V vandaan komt? En wat heeft de spanning uit het schakelbord met de rode draden te maken? Dat staat toch los van elkaar?
Tenslotte, over welke decoder heb je het nou? Je stuurt het sein toch analoog aan?

Klaas Zondervan

Ik denk dat ik al zie waar het probleem zit.
In de handleiding staan armseinen getekend en een van de rode draden (de bovenste) loopt via een contact in het sein.
De seinen die jij gebruikt zijn lichtseinen en daar zit zo'n contact niet in.
Dus je zegt wel dat je het volgens schema aangesloten hebt, maar dat kan helemaal niet.

tomtreinen

Heb ik dan een verkeerde remmodule gekocht?
Volgens de winkel moest dit perfect werken.

Klaas Zondervan

Je hebt niet de verkeerde remmodule, maar volgens mij stuur je het sein verkeerd aan.
Ik heb net nog eens op de M?rklin site zitten kijken. Het schakelbord 72750 heeft een apart contact voor de stopsectie. Dat contact moet komen op de plaats waar je in de Viessmann handleiding de rode draad via het sein ziet lopen.

tomtreinen

Dit heb ik al eens geprobeerd.
Je bedoeld dus dat ik van het schakelbord naar de stopsectie op de baan moet en dan naar de decoder.

Alvast bedankt voor jouw reacties.

Klaas Zondervan

Wat bedoel je nou toch met decoder? Er komt helemaal geen decoder aan te pas.

tomtreinen

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Wat bedoel je nou toch met decoder? Er komt helemaal geen decoder aan te pas.


Ik bedoel Remmodule iderdaad.
Excuses

Klaas Zondervan

Okee, zo zie je maar hoe belangrijk het is om de juiste woorden te gebruiken.
Ik heb nog even verder zitten zoeken naar dingen die je waarschijnlijk zelf ook had kunnen vinden in de handleiding van schakelbord 72750. Daar moet je de rijspanning rood aansluiten aan de linkerzijkant, en achter de betreffende seinschakelaar ga je van de rode aansluiting naar de stopsectie en de S-bus van de remmodule.

tomtreinen

Klopt.
Ik heb al alle mogelijkheden uitgetest, en het werkt enkel als ik de draad naar de Stopsectie van de module onderbreek. Het komt gewoon volgens mij doordat het schakelbord een restspanning (+-4,5V) laat zitten op de draad die naar de stopsectie loopt.
Die restspanning is genoeg om de trein te laten doorrijden over de remsectie en pas te laten stoppen aan de stopsectie.

INFO

Tom,

En heb je bij de Lokpilot V2.0 de Marklin remmodus CV51= 1 geactiveerd? Standaard staan de decoder op Lenz Remmodus CV51 = 4

Citaat uit de ESU Lokpilot handleiding

citaat:
M?rklin? remtraject
Het M?rklin? remtraject werkt in essentie door in plaats
van het digitale signaal een gelijkspanning op de rails te
zetten. Om deze herkenning te activeren moet in CV 51 de
waarde 1 geschreven worden. Het M?rklin? remtraject en
het analoge gelijkstroombedrijf kunnen niet tegelijk actief
zijn omdat het M?rklin? remtraject als analoog DC bedrijf
kan ge?nterpreteerd worden. Schakel daarom de analoge
modus uit. Daarvoor is CV 50 verantwoordelijk. Het M?rklin
? remtraject is bij de LokPilotDCC V2.0 niet beschikbaar
Alleen de waarheid ligt in het midden.

tomtreinen

Momenteel kan ik mijn locdecoders nog niet programmeren.
Ik heb de Ecos2 van ESU besteld waarmee ik dit wel kan doen.
Ik kan met de mobile station enkel de parameters van de Marklintreinen wijzigen.
Aan de parameters van de MEHANO of LS locs kan ik niet aan.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door tomtreinen

Het komt gewoon volgens mij doordat het schakelbord een restspanning (+-4,5V) laat zitten op de draad die naar de stopsectie loopt.
Hoe heb je dat vastgesteld, door meting?
Probeer eens uit te zoeken waar die spanning dan vandaan komt. Het contact in de 72750 dat de stopsectie schakelt hoort helemaal los te staan van het contact dat het sein stuurt. Dus het is mij een raadsel waar die restspanning dan vandaan komt.

Je zou eens kunnen testen of het een harde spanning is, of dat die capacitief uit een andere draad komt. Zet eens een weerstand van ongeveer 10k tussen de stopsectie en de massa. Maakt dat wat uit?