Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

vraagje architectenkarton

Gestart door neos, 13 oktober 2010, 18:17:45 PM

neos

Ik ben aan een lay-out bezig in H0e. Daar in deze schaal doorgaans meer aandacht gaat naar de detaillering dan naar het rijden, wou ik het volgende doen.

Elk tafereel eerst opbouwen op architektenkarton om het nadien op de baan te plaatsen.

Nu is mijn vraag, of dat karton er geschikt voor is. Het dient eerst geverfd te worden met plakkaatverf en nadien o.a begrast te worden. Dus met verdunde houtlijm.

Is dat materiaal daarvoor geschikt?  Acrylvrf geeft niet zo'n best resultaat daar het enorm gaat blinken.

Greetz,

Marc

 

Gerolf

Mij lijkt dergelijk patchwork te doen, als je achteraf de naden ook mooi kan wegwerken.
Acryl te veel glanzen? Zeker dat je de juiste verf hebt?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

neos

Dat wegwerken van die naden , daar maak ik me niet teveel zorgen om. Het wordt een polderlandschapje en als de naad wat teveel moeilijkheden moest geven, dan maak ik er wel een, slootje van.

Wat die verf betreft, dat zou wel eens kunnen dat ik dan de verkeerde heb. Ik kocht ze in een winkel van bureaugerief en het zijn van die transparante tubes acrylic van Reeves.

Welk merk leent zich er beter voor? De bedoeling is de ondergrond, alvorens gras en zand aan te brengen, hetzij donkerbruin, hetzij groen te verven.



 

Gerolf

Voor dat soort werkjes gebruik ik kleine "test" potjes uit de bouwmarkt. Voor weinig geld heb je een potje dat groot genoeg is, en verschillende tinten tot je beschikking.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

Hoi,

Let wel op dat je architecten karton niet gaat kromtrekken.  Als je langs de ene kant met verf en verdunde lijm gaat werken is dit een bestaand risico.  

Ik heb het zelf al meegemaakt...vandaar[;)]

Grts
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

neos

Mmm, dat kromtrekken staat me dus niet erg aan. Logisch in feite, maar had daar nog niet aan gedacht.

Dat wordt dus zoeken naar een ander materiaal. Iemand suggesties?

Probleem is dat ik op een appartement zit en daar zomaar niet kan gaan triplex zagen tegen de sterren op.


Het moet dus iets zijn dat makkelijk te snijden is.

Greetz,

Marc
 

evan

Wij gebruiken Styreen plaat van 1 a 2mm.
Grts

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

neos

Evan, bedoel je daar plasticard of iets in die genre mee?

Indien ja, is die verkrijgbaar in grotere afmetingen dan het klassiek aangeboden formaat van Evergreen?

greetz,


Marc

 

Thommy

citaat:
Geplaatst door neos

Evan, bedoel je daar plasticard of iets in die genre mee?

Indien ja, is die verkrijgbaar in grotere afmetingen dan het klassiek aangeboden formaat van Evergreen?

greetz,


Marc





klassiek formaat bestaat ook in dubbele grote van de normale pakjes. Laatste keer moest ik een plaatje hebben, maar ze was op. Kreeg ik een pak mee met plasticard van, ik denk, 30 op 60 ofzo. zitten 5 platen in (dus kan nog ff verder)

architectenkarton, hangt af welke. Als je deze neemt met een laagje isolatie tussen, dan geeft dat geen krimp. M'n 1e huisjes maakte ik altijd daaruit. Het fijnere karton zonder die isolatie daarentegen durft wel te trekken (zoals gewoon hardere kartons ook doen)
Greetz

Thommy

marc goovaerts

Grotere kunststofplaten in verschillende diktes vind je ook in de winkels voor kunstbenodigdheden,zoals Schleiper.
Maar vraag me niet om welke kunststof het precies gaat. Is wel een pak goedkoper dan in de modelbouwwinkel.

Ook drukkers/standenbouwers voor tentoonstellingen gebruiken (heel) grote kunststofplaten in verschillende diktes. Wat voor hen afval is (afsnijdsels), kan voor jou misschien nog dienen.

dedrummendemodelbouwer

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Grotere kunststofplaten in verschillende diktes vind je ook in de winkels voor kunstbenodigdheden,zoals Schleiper.
Maar vraag me niet om welke kunststof het precies gaat. Is wel een pak goedkoper dan in de modelbouwwinkel.

Ook drukkers/standenbouwers voor tentoonstellingen gebruiken (heel) grote kunststofplaten in verschillende diktes. Wat voor hen afval is (afsnijdsels), kan voor jou misschien nog dienen.



zijn die platen ook aaneen te plakken met de gewone revell/faller lijm?

bellejt

voor verf ben je het best in de Action winkel.Spotgoedkoop en ruime keuze.Zelfs spuitbussen (bij autogerief) aan 2 euro.

erwin9

De 'kunststofplaten' zijn uiteraard de 'plasticard' of polystreenplaten, allemaal namen voor een en dezelfde plaat. Wij kopen deze in groottes van 1 meter op 2,05 meter groot ! En dit in 1 en 2 mm dik 'andere diktes bestaan ook in dit formaat, echter niet dunner dan 1 mm. Dan moet U in de 'kleinere' afmetingen gaan.
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas