Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Aanpassen van sluitlichten

Gestart door FREMO e.V. - afd België, 27 augustus 2005, 17:03:21 PM

FREMO e.V. - afd België

Hallo model bouwers, :)

Hier een tip voor het omschakelen / aanpassen van de sluitlichten van locomotieven. ^

Neem 1 deel vloeibare afwaszeep en 4 delen water. In een bokaal doen.
Het geheel eens goed door elkaar roeren, tracht geen zeepbelletjes te maken en dan de doorschijnende lichtgeleiders met de rode eindlichten in onderdompelen.

Wacht 2 ? 3 dagen 8) en zie, je kan de rode verf er met een vochtige doek ervan afhalen, zonder enige inwerking in het doorschijnende plastiek.

Op deze wijze heb ik alle nieuwe types 59 en 62 van ROCO kunnen aanpassen / omschakelen en nu rijden zij rond met de juiste lichtcode.
Natuurlijk moet je ook op de printplaat gewoon de beide idioten, sorry diodes, omdraaien en klaar is kees.

Het werkt natuurlijk ook bij andere merken, doch oefening baart kunst en praktijk is de beste leermeester.

Mvg
Fremo e.V. - Afd Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

jossebe2000

#1
schitterende vinding bedankt

Gerolf

#2
... en welke verf gebruik je om de uiteinden van de andere lichtgeleiders rood te krijgen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

FREMO e.V. - afd België

#3
Wel gewoon een rode watervaste stift.

Mvg
Fremo e.V. - Afd Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Gerolf

#4
Zo simpel dus ... bedankt, 'Fremo'!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

#5
Had ik nergens anders verteld dat ik die rode kleur met ontsmet-alcohol verwijderd had? Duurt sekonden.
Maar goed, als het plastic smelt omdat je niet weet welk goedje nu in dat bruine flesje zat, is Fremo's "voorzichtige" oplossing nderdaad beter!!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

#6
Alleen een probleem bij het allerlaatste model 59 van Roco in het Hobby gamma. Daar zit een lampje in en geen LEDs [xx(]

boke

#7
citaat:
Geplaatst door luckyme2

Alleen een probleem bij het allerlaatste model 59 van Roco in het Hobby gamma. Daar zit een lampje in en geen LEDs [xx(]



Dit begrijp ik niet goed... Het gaat toch over lichtgeleiders voor lampjes [?]


n/a

#8
oeps, denk dak gemist heb met de LED die in het model 51 van Mehano zitten.
Dat model is trouwens tenminste over de ganse lijn ok :
1. Zwaar :-)
2. Altijd goede front/achterlichten door LED ipv lampjes
3. Rijdt verschrikkelijk goed.