Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen

Gestart door itchy, 04 oktober 2010, 22:01:54 PM

ERVIN

Ballast-treinen , meestal enkel op de werf , rijden wel met deze samenstellingen hoor Chef Garde , ??n of twee locs vooraan , en ??n of twee locs aan de andere zijde van de sleep , ik zeg wel , op een werf , op volle baan heb ik zulk een samenstelling nog niet zien rijden.[;)]

Michiel

De onkruidverdelgertrein (weed-sweep of zoiets) rijdt ook met een locomotief aan elk uiteinde (een HLD 62/63, nee?). Mogelijk dat de loc aan de staart telkens gewoon wordt gesleept, dat weet ik niet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

chef garde

Had deze opmerking wel verwacht.  Ballasttreinen, werftreinen en de onkruidverdelger rijden idd met 2 locs, op elk uiteinde een exemplaar.  Maar zoals Michiel aanhaalt, telkens een gesleepte en ??ntje die trekt.

chef garde

citaat:
Geplaatst door Michiel

(weed-sweep of zoiets) => weedfree

uiteinde (een HLD 62/63, nee?) => klopt!


ERVIN

[}:)] Als we ergens een tegenargument kunnen geven  ,zijn we er als de kippen bij h?!![}:)] ( grapje natuurlijk h? Chef [;)] )

OMC

De meest voor de hand liggende argumenten om met zowel aan front als einde van de trein met 1 of meerdere locs te rijden is om een frontwissel (omzetten van de loc) te voorkomen of om bv. een zware trein op te duwen. Verschil is dan wel dat in het laatste argument de loc en de laatste wagon niet gekoppeld zijn en dat beide locs bij opduwen tractie geven en bemand zijn. Dit voor grootspoor zijnde.

Voor HO denk ik dat het belangrijk is dat beide locs zeker op dezelfde snelheid zitten en dat zeker niet da achterste loc meer tractie geeft want anders gaat je stam M6'en rap een harmonica worden vrees ik [:D]
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

TreinTeLaat

Dubbeltractie kom je veel tegen eh..., je hebt ook 2x een 23 met een meettrein ertussen...(een half jaar geleden nog gezien)

> Maar even een vraagje: Wat is 'TS' waarover jullie het hebben ? (klinkt misschien dom dat ik het niet weet maar ik wil graag bijleren ) ;)

Zoals eerder gezegd door anderen, zou ik eerst eens testen zonder wagons ertussen en de beide locs goed afstellen op elkaar...

> Heb je al enig idee of je ze allebei hetzelfde adres gaat geven of je in het Central station of iets anders de functie dubbeltractie gaat gebruiken?


De 2611 en zelfs de 2608, eveneens de 2623 wil ik wel (allee, 2 van deze locs voor zo'n P-trein... (Magellan-logo is niet belangrijk...)..
Probleem is dat je tegenwoordig die locs niet meer vindt (zeker niet in AC)...

Klaas Zondervan

TS is treinschakeling. Oftewel, de locs zijn elektrisch doorverbonden en worden vanuit de voorste bediend.

itchy

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

TS is treinschakeling. Oftewel, de locs zijn elektrisch doorverbonden en worden vanuit de voorste bediend.

correct en dus niet zoals het op wikipedia staat (daar is TS synoniem met DT of dubbeltractie) !
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

bellejt

Als je in Gent komt zie je soms een koppeling van twee trek en duwstellen rijden waarbij aan weerzijden een loc reeks 1300 hangt.Is een raar gezicht daar in het midden de wagons met bestuurderscabine aan elkaar zijn gekoppeld.Ze rijden echter wel zo rond.Je kan ze eigenlijk nu in model ook zo laten rijden.

itchy

of nog vreemder, recent gezien ik dacht te Brussel Zuid: twee stammen HLE 27 + M6 met stuurstand aan elk uiteinde... met beide loks in het midden van de trein!!!
citaat:
Geplaatst door bellejt

Als je in Gent komt zie je soms een koppeling van twee trek en duwstellen rijden waarbij aan weerzijden een loc reeks 1300 hangt.Is een raar gezicht daar in het midden de wagons met bestuurderscabine aan elkaar zijn gekoppeld.Ze rijden echter wel zo rond.Je kan ze eigenlijk nu in model ook zo laten rijden.

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

chef garde

citaat:
Geplaatst door bellejt

Als je in Gent komt zie je soms een koppeling van twee trek en duwstellen rijden waarbij aan weerzijden een loc reeks 1300 hangt.Is een raar gezicht daar in het midden de wagons met bestuurderscabine aan elkaar zijn gekoppeld.Ze rijden echter wel zo rond.Je kan ze eigenlijk nu in model ook zo laten rijden.



Dat klopt niet, ivm 13.  Het zijn 27's, uitgerust met een GF-koppeling (GF = George Fischer).  Het zijn telkens rammen van 5 rijtuigen M6 (inclusief stuurrijtuig) en een loc 27, die kunnen gekoppeld worden.  Ze rijden op de relaties Knokke/Blankenberge - Tongeren/Genk, alsook op de relaties De Panne/Kortrijk - Landen.

De frequentste rijwijze is loc27-ram M6-loc27-ram M6, maar er zijn ook combinaties mogelijk zoals loc27-ram M6-ram M6-loc27 ?f ram M6-loc27-loc27-ram M6.  

Qua koppelingen ziet het er als volgt uit:  
(GF)-loc27-(trekhaak/beugel)-M6B-(trekhaak/beugel)-M6B-(trekhaak/beugel)-M6A-(trekhaak/beugel)-M6BD-(trekhaak/beugel)-M6BDX-(GF)

Snappie????  Just op de kop en op de staart heb je een GF-koppeling, onderling is alles met trekhaak en beugel verbonden.  GF-koppeling is zowel een mechanische, pneumatische als elektrische koppeling.  GF staat op bepaalde elocs 27, am96, break, sprinter, bepaalde stuurrijtuigen M6, desiro's, MW41

Motorstellen als een tweeledig stel en een AM800 hebben een AH-koppeling (Atlas-Henricot), dat is enkel een mechanische koppeling.  Lucht en elektriciteit moeten dan onderling via kabels en slangen nog verbonden worden door de schouwer of rangeerder.

Als laatste heb je de trekhaak en beugel die op alle elektrische en diesellocs voorkomt (tenzij ze vervangen werden door GF zoals bij sommige 27's) en op alle rijtuigen.  Dit is ook enkel een mechanische koppeling.  Wederom wordt lucht en stroom dan via aparte kabels en slangen verdeeld.  Ook hier is een schouwer of rangeerder nodig.

itchy

Bedankt voor de reacties, als ik het hier zo lees moet dat allemaal wel meevallen mits wat afgeregel... positief nieuws dus. Laat die M6'en maar komen!
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail