Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * RĂ¼gen kustbaan

Hoofdmenu

Engelse wissel probleem

Gestart door Jozef, 04 oktober 2010, 20:39:05 PM

INFO

Jozef,

Je hebt 3 keerlus situaties in je sporenplan, ervan uitgaande dat je via je schaduwstation via het andere spoor weer naar boven komt.
Je onhandige oplossing voo je engelse wissel komt dan volledig te vervallen en dus ook de ompoling van je spoor waarmee je de lus maakt.

De plaats voor keerlus 1 en keerlus 2 kan natuurlijk ook in de blauwe sporen worden opgenomen.



Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

@Michiel,

Bij het engels wissel is er toch gewoon nog steeds een kortsluit situatie als hij afbuigd naar de lus vanaf donker blauw. En als hij van de andere kant komt als hij naar licht blauw moet, met de polariteit van het spoor waar hij dan vandaan komt en naar toe gaat. Het isoleren en aansluiten van het wissel en het spoor zal zo niet werken.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

@ Jozef, als je nu je enkele spoorbrug had behouden en er daar geen dubbelspoor van gemaakt had, kun je het met 2 keerlusschakelingen af.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

De oplossing met de 3 keerlussecties, allamaal geplaatst rond de bewuste wissel/engelse wissel zoals Wim suggereerd lijkt me inderdaad veruit de mooiste oplossing, en met weinig extra werk te verwezenlijken. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jozef

citaat:
Geplaatst door INFO
Maar Jozef toch, wie gaat er nu die dure LDT module gebruiken, die nog steeds via kortsluit detectie werkt. Je kunt toch veel beter de xTreme keerlus module gebruiken. Is een stuk voordeliger, en werkt echt zonder het eerst laten ontstaan van een kortsluiting.

Je kunt je enkelspoor gewoon handhaven, en je hebt 1 keerlus modules nodig in je schaduwstation de andere kant van je bot. Verder dan alle sporen in je station dezelfde polariteit geven, en je bent klaar.  En misschien nog ergens anders ook, maar ik weet niet hoe de rest van het sporenplan verloopt. En als je er over wil praten, we staan voor je open en klaar.




Hallo Wim,

De LDT keerlusmodule werkt niet met kortsluiting !! maar via sensors
prijs bouwpakket bij Conrad 36,99 ? Bestnr.: 248035 - 89

Keerlusmodule KSM-SG
De ompoling van de keerlus geschiedt zonder kortsluiting over twee sensorsporen, die zich aan de ingang en aan de uitgang van de keerlus bevinden
De beide spoorstaven van de sensorsporen (A1/B1 en A2/B2) en de keerlus (AK/BK) moeten volledig worden ge?soleerd en met de overeenkomend aangeduide klemmen van de keerlusmodule KSM-SG worden verbonden.
Voor de sensorsporen is een lengte van 5 tot 20cm optimaal.
Het keerlusspoor moet tenminste net zo lang zijn als de langste trein op de modelbaan.
De digitaalstroom die door de keerlusmodule KSM-SG wordt geschakeld, kan tot 8 Amp?re bedragen.
Door de externe voedingsmogelijkheid is een eenvoudige bewaking van de keerlus mbv. spoorbezetmelders (bijv. RM-GB-8(-N) of RS-8) mogelijk. De sensorsporen worden daarbij meebewaakt.

Bron: LDT website

Jou oplossing is inderdaad de beste ...  maar gezien mijn gevorderde baanbouw, wel wat sloopwerk ( spijtig dat ik het niet kan tonen hier)
en ook moeilijk is uit te leggen. kan wel wat foto's maken indien dit zou helpen ?

Vriendelijke Groet , Jozef, kan al beter de wissels terug slopen !!! word GEK [|)]
LocoNet DCC, Twin-Center, PC met Koploper LocoNet-interface,
BMD16N-SD bezetmelders met S88LN en LDT wissel & schakeldecoders

Michiel

Een paar foto's van het probleem zou inderdaad kunnen helpen om te snappen waarom het zo moeilijk is. In principe hoef je enkel maar een paar extra isolatiesleufjes te slijpen, en een paar extra draden aan je sporen solderen. Maar dan zie ik het waarschijnlijk te simpel. [:I]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

Jozef, niet verder vertellen, maar kijk hier eens http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html

En die werkt echt kortsluit vrij.

Die sensor benaming is wel leuk, maar is geen garantie voor een kortsluitvrije werking.

Stel de trein is vertrokken van A naar B, alles is omgepoold, een tweede trein komt bij A aan, dan staat daar de polariteit toch onjuist.
Zelfde geldt natuurlijk als hij vanuit A over C naar B gaat, in B staat de polariteit toch verkeerd. [;)]


En ik denk en verwacht dat je probleem heel eenvoudig is op te lossen. Veel eenvoudiger dan je nu voor mogelijk houd.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

Jozef
Ik denk dat jij veel te moeilijk kijkt naar een ombouw.
Een isolatie maken gaat simpel door met een dremel of zo iets (kleine machine waar een slijpschijfje in past)de rails door te slijpen.
Maar met een klein zaagje gaat het ook prima.
Is echt een werkje van niks.
Klein drupje 2 componenten lijm in het gleufje en klaar.
Ook het aansolderen van een dunne blanke draad aan de rails is echt niet moeilijk.
De gedachte"ik moet alles weer slopen" is niet nodig.
Ik heb tientallen veranderingen op deze manier gemaakt.
wim

INFO

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Jozef
Ik denk dat jij veel te moeilijk kijkt naar een ombouw.
Een isolatie maken gaat simpel door met een dremel of zo iets (kleine machine waar een slijpschijfje in past)de rails door te slijpen.
Maar met een klein zaagje gaat het ook prima.
Is echt een werkje van niks.



Hi,

En hoogstwaarschijnlijk is zelfs dat niet eens nodig. En is een aanpassing van de bedrading al genoeg.
Alleen de waarheid ligt in het midden.