Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Home decals

Gestart door Stefan Appelmans, 04 oktober 2010, 14:57:50 PM

Stefan Appelmans

Hier dus de uitleg om gemakkelijk zelf simpele decals te maken: Strepen voor stoomketelringen, "moustaches", ronden rond koplampen.
Ik gebruik  "kraft gomm?", de oude waterplakband dat nu meestal vervangen is door vinylplakband. Maar de "goede oude" is nog te vinden in papierhandel. Maar dat verdwijnd stillekes aan.
Als je een rol vindt hebt je genoeg voor jaren en jaren!

IMGhttp://i320.photobucket.com/albums/nn333/titfom/DSC02892.jpg/IMG

De gewenste lengte is schoon plat bevestigd op een stuk karton. Er wordt dan OP DE LIJMKANT Humbrol Gloss over gespoten (verlengd met White Spirit, liever geen thinner), van de gewenste kleur. Genoeg om goed te dekken, niet te veel om geen te dikke laag te hebben. (Testen)
Humbrol omdat die verf een goede cohesie heeft, dus goed tezamen houdt. Probeer niet met mat, dat werkt niet.

IMGhttp://i320.photobucket.com/albums/nn333/titfom/DSC02895.jpg/IMG

Hier een vel met overschot van geel (moustaches enz...) En een vel met het bruin om de koperkleur te benaderen. Een menging van Humbrol 1 en 10. Eerst had ik Nr 1 alleen geprobeert, maar dat deed echt "geel" op het groen van de locs.
Je kunt eventueel echte koperkleur testen, maar dat heeft geen cohesie en er moet dan nog een laagje glanzend Humbrol op het vel er over gespoten worden, eer te gebruiken. Ik blijf met mijn menging, het werkt!8D
GOED laten drogen!

IMGhttp://i320.photobucket.com/albums/nn333/titfom/DSC02912.jpg/IMG

IMGhttp://i320.photobucket.com/albums/nn333/titfom/DSC02900.jpg/IMG

Van het vel worden eerst de uiterste boordjes weggesneden (1,5mm), want de verf heeft waaarschijnlijk ook de Kraft onder de lijm geraakt, en dat gaat niet meer los. Daarna de gewenste vorm met een fris scalpelmes er uit snijen en in een potje water steken.
Het Kraft papier drinkt niet zo goed als "echte" decalpapier, en moet dus een beetje langer in het water blijven, om gemakkelijk de verflaag te kunnen verwijderen (eerst testen!)

IMGhttp://i320.photobucket.com/albums/nn333/titfom/DSC02905.jpg/IMG

Hier ziet men dat de verflaag er goed afglijdt.

IMGhttp://i320.photobucket.com/albums/nn333/titfom/DSC02908.jpg/IMG

Nu het ding "geduldig" op de goede plaats aanbrengen met een pincet. Het is meestal nodig die fijne strepen met een beetje water op een penseel te helpen op op de "echte goede plaats" te krijgen. Snij nooit de lengte juist-juist. Laat het een beeje te lang, het te veel wordt eens "bijna droog" er gemakkelijk afgesneden en verwijdert, hier ook met een frisse scalpelmes.
De Arabische lijm op de kraft is beter dan de lijm op een normaal decal-vel, en laat zonder problemen de "decal" op matte verf te plaatsen.

Allee, aan het werk!:D
stefan.

Paulogic

#1
Dag Stefan,

Heeeeel goed gevonden.

Morgen alleman naar de papierhandel en tegens morgenavond
nergens nog kraft gomm? te vinden [:D][:D][:D]
mvg,
Paul(ogic)

marc goovaerts

#2
Als dit ideetje wat meer verspreiding kent, dan zal de laatste voorraad kraft-plakband gauw uitverkocht zijn ! De eerste die ik tegenkom is in ieder geval verkocht.

Stefan Appelmans

#3
Ik heb er voor mijzelf genoeg zitten, maar als ik er vind, koop ik het ook, dan kan ik het duur verkopen[:D]
Neen, ik ga eens in stad gaan zien.
Er moet er nog zijn bij de "oude" papierhandels, waar de oude eigenaar dat misschien nog vind in zijn oude reserves, met spinnewebben er rond![:o)]
stefan.

eddy

#4
bedankt Stefan,voor de uitleg.
Kom in Mechelen maar eentje drinken,U heeft er namelijk nog een te goed voor de Brossel decals.

groeten eddy

ToThePoint

#5
citaat:
Geplaatst door Paulogic

Dag Stefan,

Heeeeel goed gevonden.

Morgen alleman naar de papierhandel en tegens morgenavond
nergens nog kraft gomm? te vinden [:D][:D][:D]



Tja ik heb net 2 rollen gaan halen in de AVA in A'pen.
Ligt tussen de andere plakband, is 7cm breed en 200m lang (geloof ik).
Kost 5,28 euro de rol.
Er lagen der 4 dus nu nog maar 2 he.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#6
citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Als dit ideetje wat meer verspreiding kent, dan zal de laatste voorraad kraft-plakband gauw uitverkocht zijn ! De eerste die ik tegenkom is in ieder geval verkocht.



Men produceert die nog, zoek maar is op internet naar "kraft gommee"
Kunt ze zelfs bestellen in grote hoeveelheden.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

marc goovaerts

#7
citaat:
Geplaatst door ToThePoint



Tja ik heb net 2 rollen gaan halen in de AVA in A'pen.
Ligt tussen de andere plakband, is 7cm breed en 200m lang (geloof ik).
Kost 5,28 euro de rol.
Er lagen der 4 dus nu nog maar 2 he.


Het is ondertussen aangevuld. Maar met zo'n reuzenrol heb je genoeg om alle (model)locs in Belgi? hun strepen te bezorgen. Zouden ze ook niet kleiner bestaan ?

ToThePoint

#8
citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door ToThePoint



Tja ik heb net 2 rollen gaan halen in de AVA in A'pen.
Ligt tussen de andere plakband, is 7cm breed en 200m lang (geloof ik).
Kost 5,28 euro de rol.
Er lagen der 4 dus nu nog maar 2 he.


Het is ondertussen aangevuld. Maar met zo'n reuzenrol heb je genoeg om alle (model)locs in Belgi? hun strepen te bezorgen. Zouden ze ook niet kleiner bestaan ?



Kweet nie Marc of die bij ava in het assortiment zitten. Ik heb die niet direct zien liggen. Ze bestaan in verschillende breedtes.
5,28 euro is nie veel geld vind ik, maar kan voor anderen de rekening niet maken.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

itchy

#9
Ivm die 'kraft gomm?': eergisteren nog zien liggen bij Schleiper in Brussel (de kleine in de Zuidstraat, dus niet de grote aan de Steenweg op Charleroi, maar daar gaan ze het ook zeker hebben). In twee verschillende breedtes, ik dacht zoiets van een 5 en 7 cm breed. Zit nog steeds in het standaardgamma en volgens de verkoper zal dat nog wel een tijd zo blijven. Dus geen paniek [;)]
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail