Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

"Station met industrie-aansluitingen"

Gestart door Arbeco, 03 oktober 2010, 17:37:18 PM

evan

#15
Gaat leuk worden om te Rangeren!

Ik blijf volgen[:)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

railman56

#16
zeer proper gewerkt
nog veel werk voor de boeg maar laat dat de pret niet bederven.
als je op deze weg verder doet gaat het zeker een mooie baan worden
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Kautenbach

#17
hoi Len,

Erg mooi om te zien, lmooie ruime opzet vh station, niet teveel spoor zeker niet als het ook nog deels straatspoor wordt. Hoelang is je perronspoor eigenlijk? hoe is je opstelling/baanplan, ik kan je spoor aansluiting met je rood bakstenen fabriek niet helemaal plaatsen in het geheel, met die aansluitingen is een goeie rangeerloc wel een gewenste op het station, boeiend

Ook leuk om de baan vanaf de 1e aanzet zo te kunnen volgen, ben benieuwd naar het resultaat.

groet, Winm

Gerolf

#18
Mooi, Len [8D] We zijn benieuwd naar het vervolg [:p]
Goeie moed met de elektronica [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Arbeco

#19
Heren spoorders,

Als eerste bedankt voor de leuke reactie's, ik vindt het tof dat jullie mijn project volgen.
Gisteren en vandaag zijn twee echte "elektronica"-dagen, noodzakelijk werk, maar ik vindt het altijd jammer dat je er niks van ziet he....[:D] Het perron krijgt een lengte van 1.30 m, het spoor zelf meet 2 meter. Dit is genoeg lengte voor een lok met 3 rijtuigen, veel langer rijden ze bij mij toch niet. De rode fabriek ligt rechts van het station; op ??n been van de U-vormige baan. Zal proberen om een baanplannetje te scannen, dan weten jullie een beetje waar het over gaat. Zo, nu gaat het nutsbedrijf weer aan de slag, hopelijk heb ik vanavond alles rijdend..! (Da's dan weer het voordeel van een kleiner baantje, het schiet wel lekker op allemaal!)

Tot de volgende post,

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Arbeco

#20
Gisteravond (06-12-10) heb ik een begin gemaakt met de aankleding van het baantje, en wel met de fabriek. Zoals gezegd, wilde ik hier een stukje straatspoor hebben. Ik vindt het altijd een apart gezicht, maar het is wel een heel gepuzzel voor het allemaal past (?n rijdt!). Volgens mij is het toch wel vrij aardig gelukt. Met kartonnen plaatjes die ik bij een drukkerij had verkregen, heb ik de ruimte tussen en vlak naast de sporen opgevuld, zodanig dat de bovenkant van de spoorstaaf er n?t bovenuit komt. Het heeft nu nog een beetje "kartonnige" kleur, later zal dit met poeders en krijt wat meer op betonplaten gaan lijken. Het overige fabrieksterrein wordt bestraat met kasseien, gewoon gesneden van grote platen die ik op de beurs in Houten kocht. Op het moment ligt het hele terrein inmiddels gestraat, straks ga ik verder met de toegangsweg naar de fabriek. Deze zal bestaan uit zo'n echte, Belgische betonplatenweg die je op het platteland nog heel veel tegenkomt. Dan nu de fotootjes; op de eerste het fabrieksterrein met de straatjes erop:



En, natuurlijk, even proefrijden met de .6309:



Alles bleek goed te functioneren, dus we gaan weer verder naar de volgende etappe...[:)]

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Arbeco

#21
09-12-10

Het straatspoor van de aansluiting met de fabriek krijgt nu echt een gezicht; als eerste heb ik de kartonnen plaatjes geschilderd met Tamiya XF 19 (sky grey). Dit komt aardig bij een betonkleur in de buurt. Na droging heb ik met een bruine stift de randen van de "Stelcon"-platen proberen weer te geven, door het gebruik van een malletje zijn ze allemaal even groot. Op de volgende foto het resultaat:



Nadere bestudering van deze platen, leerde mij echter dat er op bepaalde paatsen gaten in zitten om ze makkelijker te kunnen plaatsen (en natuurlijk ook evt. te verwijderen), deze heb ik nagebootst door er met een zwarte, dunne stift enkele stippen op te zetten. Zo af en toe zit er ook wel eens een gebarsten exemplaar tussen; dit werd met dezelfde stift nagebootst.

Vergelijk de volgende foto maar met de vorige:



Het ziet er nu allemaal nog hagelnieuw uit, maar hier komt verandering in als ik bij het hoofdstuk "verweren" ben aangekomen...

Tot de volgende post,

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

evan

#22
mooi gedaan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

gjvdz

#23
Mooi begin [;)]
Mvg Giel-Jan

Gerolf

#24
citaat:
Geplaatst door Arbeco
Het ziet er nu allemaal nog hagelnieuw uit, maar hier komt verandering in als ik bij het hoofdstuk "verweren" ben aangekomen...
Ik geef toe dat ik daar wat op zit te wachten [}:)] [;)]
Je concept/gebouwschikking vind ik alvast prima [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Arbeco

#25
10-12-10

Vanmorgen begonnen met het inbedden van de sporen, het gebruikte ballast is van Anita Decor. Dit is een mooie, fijne kiezelsoort die niet te grof is naar mijn mening. De meeste ballast die in de handel verkrijgbaar is, vindt ik nogal aan de grove kant...[:I]
De steentjes die ik gebruik zijn nummers 2010 voor het fabrieksspoor, en 210 voor de hoofdsporen. Het looppad rechts van het hoofdspoor heb ik verkregen door het gebruik van "Chinchilla"- zand, dit is heel fijn zand dat knaagdieren en dergelijke gebruiken om in te badderen. Als alle sporen gereed zijn, zal er nog een laagje roest en vuil overheen komen met de airbrush. Op de foto de geballaste sporen bij de fabriek:



Nu eerst even een bakkie koffie doen, dan steken we de overweg over richting het emplacement....
Tot de volgende post,

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Paulogic

#26
Dit beloofd ook super te worden. Hmmmmm [:p]
mvg,
Paul(ogic)

PeterBrz

#27
Zeer leuk!
Prachtig gebouw overigens, een beetje verweren en het zal uitstekend tot zijn recht komen!

Arbeco

#28
18-12-10

Afgelopen week heeft het werk een beetje stilgelegen, de oorzaak was het barre winterweer waardoor ik op mijn werk nogal een paar overuurtjes moest maken... Maar goed, gisteravond en vandaag kan ik er weer volop tegenaan, dus heb ik onlangs de overwegen gemaakt. De eerste overweg is gelegen in een betonnen straat, welke ik van kartonnen plaatjes heb gemaakt. Het schilderwek is hier echter nog niet helemaal gereed, maar wilde de overweg zelf toch even aan jullie tonen:



E?n van de andere overwegen is gelegen op het fabrieksterrein, en het leek mij wel leuk om deze in "old-style" te maken. Dus hier even creatief met balsahout een oude, afgeleefde overgang gemaakt. De verwering zal hier later nog een "finishing touch" moeten geven, want nu is het nog wel ?rg egaal houterig... Overwegen en straatsporen maken is een heel nauwkeurig karweitje, maar volgens mij ben ik er wel in geslaagd... Na testrijden bleek alles nog gewoon te rijden ook! Volgende foto toont de houten overweg:



Tot slot nog een overzichtje van het station, een gedeelte van de sporen is inmiddels ook voorzien van ballast. Op het stukje spoor voor het stationsgebouw zal later een oude goederenwagen als magazijn gaan dienen, altijd leuk.



Zo, dit was de update weer voor vandaag, de rest van de dag zal ik volmaken met de overige sporen van ballast te voorzien.

Tot de volgende,

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Arbeco

#29
28-12-10

Afgelopen weekend (op kerstochtend!) heb ik mijn sporen van een laagje vuil voorzien, ze zien er nu al een beetje meer "bereden" uit. De verf die ik hiervoor gebruik, is Talens nr. 400. Deze verf is op waterbasis en werkt erg fijn, alleen al omdat je na het werk je gereedschap zo makkelijk kunt reinigen. Volgende stap is het aanbrengen van een laagje matzwart tussen de sporen, die de olievlekken van de treinen zullen nabootsen. Bij het perron wordt dan nog een beetje remstof aangebracht, en na wat onkruid op de goederensporen ben ik met het sporenplan al een heel eind...
Op de foto mijn "roestige" emplacement:




Aan de linkerzijde van de baan, komt een bos te staan waardoor een landelijke zandweg loopt. Door middel van een overwegje met houten balken, kunnen de tractoren en 4x4 terreinwagens het spoor over. Op de foto ziet het er nog een beetje wittig uit, maar dat komt omdat de (verdunde) houtlijm nog niet helemaal droog was...
In het pad heb ik met een tractor sporen getrokken, dan ziet het er gebruikt uit.
Mijn zandweg door het toekomstige bos:



Vanavond ga ik besteden aan het leggen van een betonplatenweg naar de spooraansluiting van de dienst Infra, dit zien jullie dan weer in het volgende bericht! Tot zover,

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...