Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

"Station met industrie-aansluitingen"

Gestart door Arbeco, 03 oktober 2010, 17:37:18 PM

Arbeco

Heren spoorders,

Per 1 augustus heb ik mij een nieuwe job laten aanmeten, bij de vorige werkgever liep het allemaal niet meer zo lekker. Gevolg hiervan was dat ik bijna nergens ?cht zin meer in had, en zelfs de treinen bleven wat langer in de vitrine staan dan wat ze normaal gewend waren. Na een gesprek met de vrouw, kwam ik toch wel tot de ontdekking dat ik mezelf niet meer was. Ik heb alles op alles gezet om de baan te krijgen die ik voor ogen had, tegenwoordig niet z? makkelijk...  Gelukkig pakte het goed uit, en zie ik de toekomst weer zonnig tegemoet, en heb zelfs weer plannen om te gaan bouwen. Het plan is al gemaakt; mijn huidige baan beslaat de helft van de zolder, de andere helft bood plaats aan het schaduwstation en diende tevens als opslag voor huishoudelijke spulletjes. Nu is echter het idee gekomen om ook deze helft wat "aan te kleden", zodat de treinen van en naar station Voneche ook daadwerkelijk ergens heen kunnen. Het thema word een klein stationnetje aan een enkelsporige lijn, met daarbij wat industrieaansluitingen bestaande uit een vrij grote cement-, zand-, en grinthandel, en verderop nog een spoortje naar een fabriekje waar men dingen gaat maken wat ik nog niet helemaal weet. Vandaag ben ik begonnen met het "bouwrijp" maken van de zolder; dwz. het aftimmeren van het schuine dak. Dit om stof en dergelijke tegen te houden. Later zal dit tevens als achtergrond gaan dienen, en zullen ze blauw geschilderd worden. Het sporenplan is eenvoudig, het railmateriaal heb ik reeds in huis en tijdens de expo in Mechelen zal ik wat scenerymateriaal aan gaan schaffen, want mijn voorraad is niet meer toereikend voor dit project. Ik hou jullie op de hoogte, en zal proberen regelmatig foto's te plaatsen...

Spoorse groeten,
Len;)
Old diesels never die...

eddy

#1
Hoi Len,
goed voor U dat het het terug wat beter gaat.Laat de foto's van de vorderingen maar komen.
groeten eddy

Koen

#2
Dag Len,

Blij te horen dat alles beter gaat. Ja, af en toe moet je eens overwegen om van werk te veranderen, wat de dag van vandaag geen evidentie is. Ik hou steeds in het achterhoofd dat je tenslotte toch minimum 8u per dag op je werk zit. Dus je goed voelen, is het belangrijkste.
In ieder geval wil ik je veel succes wensen met je nieuwe job!

Ik ben echt benieuwd naar de uitbreiding van je baan. Laat de foto's maar komen zodat iedereen kan meegenieten van je werk.


Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

#3
Hoi Len,
Ik kijk er naar uit om je in Mechelen te ontmoeten.

Post hier al gerust foto's van je "bouwklare" zolderhelft [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

#4
Len,

Succes met je "nieuwe adem".  Het is belangrijk en toch telkens een te waarderen prestatie om vooruit te gaan!

Maar dit draadje is niets waard zonder foto's[:D][:I]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ludwig

#5
Hoi Len,
Blij nog eens wat van je te horen.
Ik wens je veel plezier in je nieuwe job en de hobby.
Goed dat je terug bent.[;)]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

ERVIN

#6
Altijd leuk een " oude" bekende hier terug te mogen verwelkomen , Len v??l succes met je nieuwe job ?n je nieuwe baan!![;)]

Arbeco

#7
Heren,

Dank voor de bemoedigende teksten, nu heb ik nog meer zin om te gaan bouwen![:p] De avonden van deze week heb ik besteed aan het bouwen van wat industriegebouwen, zo heb ik de cementsilo's en de grintoverslag al gereed. Dit zijn de bouwdozen van Walthers, heel fijne kits om te bouwen trouwens. Vanavond is het stationnetje van Kibri (Remicourt) aan de beurt. Tegen het weekend hoop ik dan het aftimmerwerk op de zolder af te kunnen ronden. Zal dit weekend eens wat foto's proberen te plaatsen.

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Ludwig

#8
Blijkbaar ben je weer goed op dreef Len.
We zitten te wachten op de eerste foto's.[;)]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Arbeco

#9
Heren,

Sorry voor de foto's, heb een probleempje met mijn camera, deze slaat de gemaakte foto's niet meer op... Is nu een week weg voor reparatie! Heb intussen niet stil gezeten, en momenteel ben ik bezig met het maken van de achtergrondpanelen. Uit ervaring weet ik dat je deze beter eerst kunt bevestigen en dan de baan ervoor bouwen, als andersom. Het schuine dak is op de plaatsen waar de baan komt al blauw gschilderd, evenals enkele achtergronden. Als straks de baan ervoor staat, wordt met verschillende verftinten de "finishing touch" hieraan gegeven. Planning is om komend weekend de verlichting aan te gaan leggen, want dan heb ik gelijk het juiste licht bij de bouw van het landschap. Volgende week zal een rustige week worden op de bouwplaats; want dan ga ik er even tussenuit (jazeker, w?l naar Belgi? natuurlijk, een weekje naar het vakantiepark in Lommel!)
Beloofd, zodra ik fotootjes voor jullie kan posten, gebeurt dit!

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Arbeco

#10
En hier zijn ze dan, de lang beloofde foto's.
Op de eerste twee foto's zien jullie de gipsplaten, welke ik tegen het schuine dak heb aangebracht. Niet alleen is dit een fraaier gezicht, het houdt het stof en dergelijke ook tegen.



Op onderstaande foto is het dakraam te zien, dit hou ik vrij, hier komt ook geen landschap onder.



Inmiddels zijn de onderste platen blauw geschilderd, wat straks de achtergrond van de baan moet worden. Losse achtergronden zijn bijna gereed, dit is nogal wat meet- en zaagwerk omdat ik ze precies wil laten aansluiten op de schuinte's van het dak.

Ook de gebouwen heb ik al een eind gereed, enkel een grote fabriekshal zit nog in de doos.
Hier de silo's welke worden gebruikt voor de opslag van cement:



De grintoverslag (nog zonder transportbanden, weet nog niet hoe dit precies moet komen als het gebouw op zijn plaats staat):



En natuurlijk, het stationsgebouw(tje):



De gebouwen zijn bouwkits van Walthers Cornerstone, zeer fijne bouwdozen om mee te werken. Het stationnetje is dan weer het bekende Kibri-gebouwtje, in witte uitvoering.

En ja, dan toch het eerste probeersel met de sporen erbij:



Rechts op de foto is een geschilderde achtergrondplaat te zien. Deze worden straks als afwerking rond het baantje opgehangen en aan elkaar gekoppeld. Zo hoop ik een mooie strakke afwerking te krijgen, net als op de andere helft van de zolder waar Von?che zijn plaatsje heeft. Tot zover de update's, meer nieuws volgt zodra het er is...[;)]

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

vanmiegroet

#11
Mooi gedaan
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Arbeco

#12
Het nieuws van 20 november 2010:[:)]

Vorig weekend heb ik de achtergronden langs de baan geplaatst, het word nu al een knus hoekje. Het ziet er nu allemaal nog erg blauw uit, maar later zal hier verandering in komen, waarschijnlijk komt er nog een lichte witte "wolkenwaas" overheen.





Volgende foto laat ??n van de "muizenholen" zien, waar straks de treinen doorheen rijden naar de andere kant van de zolder; het station van Von?che.



De achtergronden bestaan uit hardboardplaten, welke met hoekprofielen aan de baan en het plafond zijn vastgezet, zo krijg je een stevig geheel. Ook de verlichting boven de baan is inmiddels aangesloten.
Op naar het volgende karwei, het leggen van de sporen...
Zie volgende post...!

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Arbeco

#13
Gisteravond, 24 november, heb ik het leggen van de sporen afgerond. Als eerste, de fabriek, met spooraansluiting welke later straatspoor zal worden:



Ook het emplacement voor de steenslag- en cementindustrie is gereed:





Bovenste twee foto's geven een beeld van de industriesporen, het voorste spoor is bestemd voor de reizigers.
Komende zaterdag ga ik besteden aan de elektronika, iets waar ik altijd een beetje tegenop zie, maar toch echt nodig is bij het bouwen van een baan...[;)]
Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

bollen neus

#14
Hallo Len, zo te zien gaat deze een ferme baan worden. Goed bezig, veel succes met verder bouwen.[:)]