Nieuws:

Nu in MSM 258 BANEN: Vennheim * Gezicht op een dorp aan de rivier

Hoofdmenu

Reeks 55 B-Models

Gestart door ERVIN, 01 oktober 2010, 13:03:10 PM

PeterVG

Precies zoals het B Models model?

Het punt voor het locnummer wijst erop dat de stoomgenerator uit de loc verwijderd werd en de loc daardoor niet meer geschikt is om rijtuigen met stoom te verwarmen. Hierdoor is de loc enkel in te zetten van begin jaren negentig tot zijn herschildering naar geel in juni 1999. Dit was de laatste loc van de reeks 55 die zijn groene schildering inruilde voor geel. Het locnummer op het front van de loc stond bij de echte 5532 langs één zijde van de neus inderdaad iets uit mekaar. Maar zoals je op de foto's ziet was dat niet langs beide zijden.

NMBS 5532 5526 @ Moresnet viadukt

NMBS / SNCB 5532 by happysongs151, on Flickr

theedooz

Dank voor de heldere uitleg, Peter! De ruime spatie in het locnummer zat dus maar op één neus. Bij B-models staat het locnummer op beide neuzen aaneengesloten.
Op jouw foto's hierboven is nog een verschil te zien; op de bovenste hebben de sluitseinen nog de oorspronkelijke lampringen. Welk type lampringen B-models precies uitbeeldt is mij niet geheel duidelijk. Maar volgens mij hebben alle uitgebrachte 55'ers dezelfde.
Conclusie is eigenlijk dat de loc zoals ze is uitgevoerd niet helemaal correct is, ik overweeg dan ook de punten voor het locnummer te verwijderen zodat ze in de jaren '80 uitvoering komt.

theedooz

https://flic.kr/p/t1Sih5

Alleen de derde frontseinen hebben het nieuwe type lampringen.

theedooz

https://flic.kr/p/t4er36

Waarbij het rooster tussen de koplampen hoger zit dan op het model.

theedooz

Mijn blauwe 5542 begint te tikken/ratelen tijdens het rijden. Is dit de welbekende kwaal met de tandwielen? Ik dacht namelijk dat dit een exemplaar van de nieuwere generatie betrof, waarbij dit probleem is opgelost.

D_Loc

De 5542 heeft denk ik nog de oude tandwielen/aandrijving. De  MSM 5508 in TUC rail uitvoering was, dacht ik, de eerste loc met de verbeterde aandrijving en de 5542 is van voor die uitgave.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

the_gold

Heeft de 5528 ook geen verbeterde tandwielen?

D_Loc

Ik verwacht van niet want die is nog ouder, dat was de MSM actie van 2019.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Rangeerduivel

Citaat van: theedooz op 14 februari 2025, 11:48:00 AMMijn blauwe 5542 begint te tikken/ratelen tijdens het rijden. Is dit de welbekende kwaal met de tandwielen? Ik dacht namelijk dat dit een exemplaar van de nieuwere generatie betrof, waarbij dit probleem is opgelost.

Als de verkoper garantie aanvaardt....??? (Die normaal 2 jaar bedraagt)
 Komt het goed.
Anders betaal je 2x 25€ + 10€ verzendkosten voor 2 nieuwe boogie.
Anders moet je alternatieven ( die hier reeds bekend zijn).
Zelfs in geval van garantie is de verzending van 10€ zoizo voor jou.

;)

Metpetergaathetbeter

Het gekende ontlopen van je verplichtingen, velen komen er niet mee weg. HIJ WEL !

Ik had elektr. huishoudapparaten waar mogelijks constructiefouten inzaten en buiten garantie waren. Deze werden door de fabrikant spontaan aan huis hersteld zonder ik daar ooit om gevraagd had.

In de automobiel sector ook wel eens aan de hand.

theedooz

Dank voor jullie reacties. Mijn 5542 is gekocht in juli 2020, buiten de garantie en zal waarschijnlijk toch de oude tandwielen bezitten. Het is inderdaad jammer dat van Biervliet niet erkent dat het een constructie fout is (hun andere diesel modellen hebben dit tenslotte niet) en dit kosteloos regelt (of alleen verzendkosten rekent, wat sommigen kennelijk wel voor elkaar kregen).

Iemand een link naar de Roco onderdelen voor de alternatieve oplossing? De link in het technische deel werkt helaas niet meer.

janieburton

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 16 februari 2025, 11:10:51 AMHet gekende ontlopen van je verplichtingen, velen komen er niet mee weg. HIJ WEL !

Ik had elektr. huishoudapparaten waar mogelijks constructiefouten inzaten en buiten garantie waren. Deze werden door de fabrikant spontaan aan huis hersteld zonder ik daar ooit om gevraagd had.

In de automobiel sector ook wel eens aan de hand.

Als de garantieperiode is verlopen, zijn er beperking op je rechten, maar tijdens de garantie periode zou het toch anders moeten zijn en indien "hij er wel me weg kon" dan is dat een beetje ook de schuld van de mensen die benadeeld waren omdat ze geen klacht hebben ingediend bij de economische inspectie.

WR Blue

Nadat ik een paar jaar geleden twee sets draaistellen heb vervangen, lijkt het erop dat ik weer een defect heb.

Dit model had de draaistellen van een later ontwerp, dus ik ging ervan uit dat het probleem zich daar niet voordeed, fout...

Having replaced 2 sets of bogies a few years ago it appears I have another failure.

This model had the later design bogies so I assumed it didn't have the problem, wrong.....

Thanks,

Neil