Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Nieuw huis, nieuw sporenplan...

Gestart door Arnold-Layne, 01 oktober 2010, 09:17:13 AM

Arnold-Layne

Hallo allemaal,

Na lang afwezig te zijn geweest, weer terug met plannen voor een baan.
Ik zou graag een leuke baan willen, welke goed is opgezet, leuk aangekleed en de "speel-eigenschap" behoud.
Ik heb al wat zitten pielen en ben hierop uitgekomen. Het kan natuurlijk altijd anders, dus graag zie ik commentaar, advies, etc...:)

Schaal is H0 en tijdperk is III/IV in Duitsland in een niet bestaand gebied. Voornamelijk diesel(en wat stoom), maar de doorgaande sporen wil ik graag ook electrisch laten rijden.
Zoals te zien is er een redelijk formaat station en een industrie gedeelte(waarschijnlijk iets met olie en wat stukgoed). Rechtsboven van het station is nog een locloodsje te zien.
Het spoor wat rechts bij het station komt zou een goederenspoor voorstellen.

IMGhttp://img822.imageshack.us/img822/7232/layout6mettafel2.png/IMG

Het schaduwstation geeft me nog de meeste hoofdpijn en heb eigenlijk geen idee hoe ik dit het beste kan doen. Ik heb er een keerlus in gemaakt, welke ik zou gebruiken voor een eventuele stoptrein(station zou dan eindstation zijn). Denk dat het handig zou zijn om ook naar de andere kant een lus te hebben. Maar zoals te zien het oppervlak van de keerlus nu al groter dan het oppervlak van de bovenbaan :I
IMGhttp://img822.imageshack.us/img822/899/layout6schaduwstationzo.png/IMG

Ik hoop dat ik zo genoeg info heb gegeven...;)

Michiel

Hallo Arnold,

je hebt een erg leuk plan uitgedokterd, met een hoop rangeermogelijkheden. Maar je had natuurlijk graag ook een kritisch blik gehad, hier is ie dan: [;)]

- je hoeft in een station niet tussen elk spoor een perron aan te leggen, om de 2 sporen is al voldoende.
- je dubbelsporige hoofdlijn zou je beter over de rechte wisselstand door het station laten lopen. Nu lopen ze over de afgebogen stand, en dus met beperkte snelheid te berijden.
- het diagonale spoor dat de bocht afsnijdt zou ik weg laten, en een eenvoudige overloop in of na de bocht in het hoofdspoor plaatsen.
- ik zou toch proberen om de opstelsporen kwa opstellengte te maximaliseren. Nu lijken ze me wat kort.
- voor en na je schaduwstation kan je overwegen om een extra overloop te plaatsen zodat je er ook treinstellen kan laten terugrijden.
- hou de bereikbaarheid van je baan in het oog. Vooral de hoeken kunnen erg problematisch worden. Maar ik weet niet welke de vrije randen zijn waar je bij kan.

Nogmaals, erg leuk plan waar je veel plezier mee kan hebben.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Mooi getekend, Daniel

De opmerkingen van Michiel wil ik bijtreden., en enkele toevoegen:
- Je klimspiralen lijken me te stijl. Als ik je plan goed lees hebben ze een diameter van 90cm, dus een omtrek van minder dan drie meter. Zorg ervoor dat je een omtrek van minstens 4 meter voor het klimmende spoor hebt. Dat kan ook met een ovalen spiraal.
- Je schaduwstation en de keermogelijkheid: wat dacht je van een hondebeen? Of eventueel een hondebeen waar de keerlus op ??n of andere manier gemeenschappelijk is?
- Je opstelsporen even lang trachten te maken, en dat kan je door een "harp" na te bootsen.

Ter verduidelijking voor de twee laatste: Kijk eens naar de rechterkant van het onderste stuk van mijn sporenplan:
http://meb.gerolf.be/debouw/plannen/nplan0.htm

Oh ja, ik zou het nog bijna vergeten. Welkom terug [;)] [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Arnold-Layne

Bedankt voor het commentaar en het advies.

Ik heb even de bovenbaan een beetje aangepast, zodat de doorgaande sporen rechtdoor lopen i.p.v. over de wissels.


Ik zou het goederenspoortje wel willen houden eigenlijk. 't Lijkt me wel leuk dat het lijkt of ie ergens anders vandaan komt. Het was ook mijn bedoeling om de bovenste sporen uit een berg/heuvel te laten komen.

Ik zou alleen niet weten hoe ik de opstelsporen in het industrie gedeelte langer kan maken.

Over het schaduwstation...Gerolf, zou je misschien een schetsje kunnen maken hoe je het omschreef?
En de spiralen...euh...over hoeveel "etages" zou ik die moeten laten lopen? Een stuk of vijf/zes?
Ik heb trouwens nog niet nagedacht over de hoogte van de baan, maar er is wel genoeg ruimte aangezien het gewoon rechte muren zijn.

Gerolf

Ik denk dat Michiel niet de industrie-opstelsporen bedoeld, maar die in het schaduwstation.
Je spiralen: elk verdiep is goed voor 10 cm, en met 30 centimeter heb je een behoorlijke ruimte om ondergronds iets te kunnen verhelpen.
Een schetsje wil ik wel doen, maar misschien moet je eerst eens kijken in MSM65 of op http://meb.gerolf.be/home/terzijde/nplanmaak.htm
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TreinTeLaat

Je plan ziet er goed uit, je hebt heel wat mogelijkheden.
Je zou het zelfs kunnen gebruiken als je een tijdperk V-VI baan maakt :)
Je baan heeft ook veel speelmogelijkheid, dus ziet er goed uit als je je wilt amuseren.

Je zou zelfs een Faller Car System kunnen installeren op je baan: je hebt de plaats er zeker voor en het geeft een meerwaarde :) (dat als tip)

PS: ik heb net dezelfde 'Eisenbahnplaner', is zeer handig ;)

SuSke

Arnold,
Als je de klimspiralen groter maakt door deze ovaal uit te voeren, kan je de keerlusproblemen misschien oplossen door enkele overloopwissels te plaatsen in het rechte stuk en gewoon terug te keren naar je schaduwstation.
Ook de draairichting van je onderste lus ligt eigenlijk verkeerd (je rijdt Duits, dus rechts), je rechterspoor zou het buitenste moeten zijn (idealiter).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Arnold-Layne

@ Gerolf: Ik had inderdaad al hier en daar op je site gelezen, maar kom er alsnog niet echt uit. Als je een schetsje zou kunnen maken, heel graag. Ben nog steeds nieuw in de wereld van schaduwstations[;)]

@ TTL: Bedankt voor 't compliment[:)] Het is trouwens "3D Modeltreinen 2.0".

@ Suske: Hoe bedoel je hij is verkeerd? Rechts is toch het buitenste spoor...althans. Hij komt rechts aan de buitenkant binnen in het schaduwstation.

Ik heb nog even zitten knoeien en kwam hiermee...vind 't er nog steeds niet echt logisch uitzien [B)]

Gerolf

Schetsje:



zwart zijn je twee klimspiralen, hoe lichter de kleur, hoe lager het spoor ligt.
Je hebt dus een schaduwstatioon voor elke rijrichting op niveau "-1", en via de dubbelsporige keerdriehoek ook nog een lager gelegen kering (met eventueel schaduwstation) op niveau "-2".
Hoogte speelt geen rol, zei je, dus een derde klimspiraal ook niet ? [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TreinTeLaat

Gerolf zijn planning is wel goed gevonden, MAAR ik ben er heel zeker van dat het niet te ver<ezelijken is op de oppervlakte die ter beschikking is,
voor Gerolf's plan moet de baan minstens een meter breder zijn...

Even over dat programma:
Dat van jou is "3D Modeltreinen 2.0",
ik heb de Duitse versie daarvan en die heet "3D Eisenbahnplaner Professional 5.0"
Dat is net dezelfde versie met dezelfde layout, enkel een andere taal :)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door TreinTeLaat

Gerolf zijn planning is wel goed gevonden, MAAR ik ben er heel zeker van dat het niet te verwezenlijken is op de oppervlakte die ter beschikking is,
voor Gerolf's plan moet de baan minstens een meter breder zijn...
Zou kunnen, het is ook maar een schets om een idee te illustreren, he. Het vervolg is aan "Arnold" [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Arnold-Layne

't Is inderdaad iets te groot opgezet, maar wel een goed idee om het schaduwstation over meer verdiepingen te laten lopen.
Ik ben nog even bezig geweest en zat te denken om het keerlus gedeelte en het opstelgedeelte op verschillende verdiepingen te doen, maar ben er nog niet helemaal uit hoe ik de verdiepingen dan het beste aan de spiralen kan koppelen. Maar ik pruts nog wel wat verder [;)]

Bedankt in elk geval Gerolf...'t is wel een "eye opener".

@TTL: Ah ok...zo bedoel je. Je hebt dan wel een veel nieuwere versie. Is er nog veel verschil tussen de normale en de pro versie?

conducteur

Heb onlangs in een planneboekje in mijn handen gehad waarin een baan op twee niveau's met verschillende schaduwstations werd gebouwd, en men had alle spiralen boven elkaar gebouwd, de spiralen werden in elkaar verweven als het ware, er kwamen sporen bij, er gingen er weg, boven de spiraal van het schaduwstation naar het onderste niveau kwam een spiraal met twee drie sporen: een van het schaduwstation naar het bovenste niveau dat ook op de spiraal naar het eerste zichtbare niveau gaat en twee sporen van het zichtbare ook naar het bovenste enz.... erg goed gevonden, misschien kan dat hier ook handig zijn? Het was echt als het ware een kast van onder tot bovenaan gevuld met spiraal.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

TreinTeLaat

Het verschil met mijn professional versie 5.0 en jouw gewone versie weet ik niet echt, omdat ik niet echt weet hoe jouw versie in elkaar zit...
ik zie enkel dat het qua lay-out en functies gewoon ehtzelfde is.

op het internet heb ik eens wat opegzocht en voor vele zaken komt het wat op hetzelfde neer...
Ik weet niet in hoeverre jij een baan met meerdere verdiepen kunt maken en met kamera's kijken en allerlei soorten scenery en wagons kunt plaatsen...
in ieder geval, het sporenplan is het belangrijkste en kan bij alletwee de versies...
Waarschijnlijk is mijn versie ietsjes verder ontwikkeld, mijn versie dateert uit het jaar 2005.

Trouwens, een schaduwstation met meer verdiepingen kan handig zijn, als je de plaats hebt (en die heb je),

want je kan plaats voorzien om bij te bouwen in geval dat je wagenpark vergroot,
je kan veel overzichtelijker werken,
heeft nog veel andere voordelen ook...

Arnold-Layne

@ TTL: Dat dacht ik al inderdaad. Ik kan met deze versie ook wel scenery neerzetten en treinen laten rijden, maar 't is wel beperkt en erg onhandig. Verdiepingen kunnen ook gemaakt worden, maar wederom onhandig/omslachtig.

Ik ben dus gisteren nog even aan het klooien geweest...
Eerste niveau, met keerlussen en doorrij mogelijkheid


Tweede niveau, met opstelsporen


Wat denken jullie ervan?