Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

CNC files

Gestart door belair, 25 september 2010, 22:57:51 PM

belair

Ik heb mij een CNC freestafel gemaakt maar ik zoek een G-code file om mijn tafel eens uit te proberen.
Het maken van tekeningen heb ik nog niet onder de knie.
Eventueel wat info ivm welk programma het gemakkelijkste tekeningen gemaakt wordt in G-code.
groeten
Luc

Gerolf

Fijn je terug te lezen op ons forum, Luc.
Ik wou dat ik je kon helpen. Misschien eens babbelen met David (=Goovers) op de expo?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Hallo Gerolf,

In de achtergrond ben ik er nog altijd hoor.

Ja, David is wel ??n van de experts op gebied van CNC. Ik heb hem nog een mailtje verstuurd voor het verlof maar tot op heden heb ik nog geen antwoord gekregen. Misschien een verkeerd email adres?

Misschien lukt het via ons forum.
Ik plaats vandaag misschien nog een foto van mijn CNC freestafel.

groeten
Luc

belair

Wat klein begonnen is (CNC freestafel), is blijkbaar reeds groots uitgevallen!

MARKLINRIJDER

Hallo Luc,

Graag wil ik je helpen.  Je mailtje heb ik gemist.  Sorry daarvoor.

Vertel me met welke software je tekent of plant om te gaan tekenen en ik zal zien wat er beschikbaar is.  Weet je ook toevallig met welk controller board je gaat werken?

Momenteel ben ik terug in het land.  En ben niet van plan snel terug naar China te gaan.

Ik heb nog een en ander voor jullie in de pipeline, maar dat moet je maar komen bekijken in Mechelen.

Mvg,

David




belair

Hallo David,
Blij je terug te horen. [;)]
Ik werk met KCam4 op 3 assen (uiteraard). De controlerboard heb ik zelf gemaakt, de aansturing van mijn 3 stappenmotoren werken nu blijkbaar prima in KCam4. Al weet ik niet goed hoe ik het beginpunt moet instellen  van mijn frees.
Ik dacht te tekenen met Autocad 2007 die ik reeds op mijn afzonderlijke PC heb staan. Daar heb ik ook geen ervaring mee.
Dus de CNC fraastafel werkt op een afzonderlijke PC die ik nog staan heb.
Zoals je ziet David sta ik nog aan de start te trappelen.
groeten
Luc

belair

Een foto van mijn freestafel. Misschien wat primitief maar ze werkt toch zonder speling op de assen.


MARKLINRIJDER

Hallo Luc,

Stuur me gerust een email op david punt goovaerts01 at telenet dot be

Ik zal je dan een VBA toltje sturen waarmee je vanuit autocad een Gcode file kan maken.

En anders even los uit de pols een bestandje maken in NC format.  Kan je perfect met een kladblokfile.

groetjes,

David

belair

Ok bedankt David, PM is op weg.
groeten
Luc

conducteur

Vanwaar haal je de sturing? Dat is zowat het enige die mij tegenhoud om er zelf een te maken, verder staat het ontwerp al helemaal uitgetekend...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum


Koen

Dag Luc,

Als je geen ervaring hebt met Autocad, raad ik je aan een eenvoudiger tekenprogramma te zoeken. Ik heb op mijn werk een aantal klanten een spoedcursus Autocad gegeven maar blijkbaar is het niet zo evident om snel met dit programma aan de slag te gaan. Zelf teken ik reeds 10 jaar met dit programma. Het is een prachtig programma maar je moet sowieso de basis tekentechnieken onder de knie hebben, wil je er mee aan de slag kunnen.
Persoonlijk raad ik je aan om te starten met een eenvoudiger programma zodat je alvast met je CNC-machine kan werken. Tegelijkertijd  kan je Autocad 2007 onder de knie proberen te krijgen zodat je in de toekomst complexere tekeningen kan cre?ren.


Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

belair

Uw advies is zeker goed Koen, maar welk programma kan je mij aanraden? Het moet wel G-code aanmaken voor de CNC machine.
groeten
Luc

Kris

Hallo Belair,
zoals je kan zien op mijn draadje ooit zal het klaar zijn /type 72 loc ben ik ook bezig met treinontwerp-cnc
Ik ontwerp in inventor , voor mijn werk heb ik dit programma maar prive aankoop is veel te duur , ik hoor veel positieve reacties op het cnc forum over het programma alibre http://www.alibre.com/ is een eenvoudige versie 3d tekenen maar je kan er voor hobby alles mee doen de personal edition kost blijkbaar maar 99 dollar en je kan er je tekening in dxf en stl mee saven dus alles wat je nodig hebt voor de volgende stap
om dxf om te zetten in G code gebruik ik fillou nc pc (kost ongeveer 250? voor hobbyversie ) en daar zit een goede simulator bij

belair

Hallo Kris,
Ik heb alibre gedownload als 30 dagen testversie. Het ziet er zoals je zegt wel eenvoudiger uit en er is een tutorial bij. Enigste probleem is dat het een 30 dagen versie is. Als er iemand kan helpen aan een c*d* om het te doen werken als gewone programma zou ik ze zeer dankbaar zijn. Ik heb de Alibre V11 versie.
groeten
Luc