Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Auto Reverser

Gestart door argilla, 25 augustus 2005, 13:39:13 PM

argilla

Heeft iemand onder jullie, soms een bouwplan, of een site waar die opstaat voor het opbouwen van een reverser DCC format, combatibel met Roco( je weet wel bij loops krijg je kortsluiting, is ook geschikt voor kruiswissels)Want met DPDT on/on schakelaartjes  ( Tony je hebt gelijk hoor) is er nog steeds kortsluiting op mijn engelse wissels . Dit ondanks de nauwkeurige isolatie van deze. Misschien zijn er onder U die wel zulke reverser al gebouwd hebben, misschien is het met KIS op te lossen ?? Of zijn er onder U die andere oplossingen hebben ( graag een tekeningkje aub) Railmatr. Peco code 75 Zelf de flayer bij de wissel is geen oplossing en is al geprobeerd :D:D
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Klein vraagje nog. Heeft iemand ooit al eens een flatcabel gemaakt voor het program.[:)] van decoders via de comp, ik bedoel dan USB,  aansluiting voor DCC , das misschien nog eens een nuttig iets niet
Men spreekt altijd van downloaden , maar ik kan me goed voorstellen, dat er onder ons mensen zijn die niet weten hoe het tot stand brengen, en door welke soort van instrumenten men hiervoor nodig heeft
Daarom misschien een artikel in MSM ook nuttig Tony ???
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

n/a

citaat:
Geplaatst door argilla

Heeft iemand onder jullie, soms een bouwplan, of een site waar die opstaat voor het opbouwen van een reverser DCC format, combatibel met Roco( je weet wel bij loops krijg je kortsluiting, is ook geschikt voor kruiswissels) Of zijn er onder U die andere oplossingen hebben ( graag een tekeningkje aub) Railmatr. Peco code 75 Zelf de flayer bij de wissel is geen oplossing en is al geprobeerd [:D][:D]



De oplossing die door Peco gegeven wordt werkt gewoon. Kwestie van goed aansluiten en isoleren.[;)]

Hier staat het schema van de LK100 van Lenz
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/lk100.html

Wim

n/a

Argilla,

Heb op mijn website keerlusmodules staan die een relais schakelen op basis van stroomdetectie. Daar is misschien wat mee te doen voor U.
Volg link hieronder en kijk in hoofdstuk Zelfbouw.
Succes.

n/a

citaat:
Geplaatst door argilla

Klein vraagje nog. Heeft iemand ooit al eens een flatcabel gemaakt voor het program.[:)] van decoders via de comp, ik bedoel dan USB,  aansluiting voor DCC , das misschien nog eens een nuttig iets niet
Men spreekt altijd van downloaden , maar ik kan me goed voorstellen, dat er onder ons mensen zijn die niet weten hoe het tot stand brengen, en door welke soort van instrumenten men hiervoor nodig heeft
Daarom misschien een artikel in MSM ook nuttig Tony ???



Eigenlijk begrijp ik deze vraag niet, wat wil je weten?????

Wim

argilla

Voor Wim

heb alles dubbel gechekt ( samen met Dirk). Voor DCC format werkt dit dus weldegelijk niet. Trouwens het is afgebeeld in de gebruiksaanwijzing als " analoog" Geloof me; zelf Dirk , onze elekrtronica genie in onze club kwam tot dezelfde bevinding.Dcc heeft een aparte reverser nodig Wim Peco geeft hier geen aanduiding over

Voor het schema bedankt Wim. Toch ben ik geen elektronica man maar zal aan Dirk vragen het voor mij te fiksen thx Wim

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Wim, heb je ook eentje zonder relais. ?? de in de handel zijnde ( duur) zonder en gaat dit wel Wim ik bedoel zonder ??
Dat van die flatcabel een schema meer niet [:D][8D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

n/a

citaat:
Geplaatst door argilla

Wim, heb je ook eentje zonder relais. ?? de in de handel zijnde ( duur) zonder en gaat dit wel Wim ik bedoel zonder ??
Dat van die flatcabel een schema meer niet [:D][8D]



Sorry, maar ik heb een beetje moeite met je zins opbouw, eerlijk gezegd begrijp ik je niet. Dus kan ik je ook niet antwoorden.

Mvg
Wim Ros

n/a

citaat:
Geplaatst door argilla

Voor Wim

heb alles dubbel gechekt ( samen met Dirk). Voor DCC format werkt dit dus weldegelijk niet. Trouwens het is afgebeeld in de gebruiksaanwijzing als " analoog" Geloof me; zelf Dirk , onze elekrtronica genie in onze club kwam tot dezelfde bevinding.Dcc heeft een aparte reverser nodig Wim Peco geeft hier geen aanduiding over



Dit is wat er over geschreven wordt:
Wiring Double-slip Electrofrog Turnouts for DCC:

The following was contributed by Dale Gloer, dale.gloer@telus.net

It has essentialy 2 frogs and 4 set of hinged point rails. The point rails are attached in pairs to two throw bars. That is, one throw bar moves 4 points. It requires 2 switch machines. Each frog is wired to the machine that moves the throw bar opposite it. (It is really 2 turnouts overlaid on each other, if you treat it as two turnouts, everything makes sense.)

I have 2 Peco code 75 electrofrog double slips. They come with frog power wires attached and require some method of routing frog power, I use a set of contacts on the Tortoise switch machines to do this. Just follow the instruction sheet. The only thing that I did as a mod was to add bond wires across the point hinges. Four of the bonds were easy to install, the other 4 requred a little creativity.

Except for adding bonds, which you would do to improve reliability whether DCC or not, Dale is basically saying that you don't need to do anything special to use the Peco Electrofrog Double-slip with DCC. Just follow the instructions that come with the turnout. - Allan

Vrij vertaald, je hoeft niet echt iets speciaals te doen om het dubbele kruiswissel geschikt te maken bij het gebruik van DCC. Je hoeft alleen de instructies te volgen die bij het wissel geleverd worden.


Je moet het kruiswissel zien als twee normale wissels.

Wim

Bron:http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm#a5

Gerolf

Ik heb zo'n idee dat marc - als ik zijn vraag goed begrepen heb, tenminste - niet alleen met dat engels wissel als probleem kampt, maar dat er ook nog een keerlus op is aangesloten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Neen, het gaat enkel over die auto reverser . Gewoon dat schema meer niet. De schemas die tot hiertoe gezien heb 5 via Wim) zijn er allamaal met relais. Maar zoiets moet toch electronisch te maken vallen niet ?
Dus een schema voor een auto reverser. Meer nietZeg Wim als dit nog geen Nederlands is ........[;)]
[:)]Thanks anyway for reading this item on the forum Beter zo Wim[:p]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

n/a

citaat:
Geplaatst door argilla

Neen, het gaat enkel over die auto reverser . Gewoon dat schema meer niet. De schemas die tot hiertoe gezien heb 5 via Wim) zijn er allamaal met relais. Maar zoiets moet toch electronisch te maken vallen niet ?
Dus een schema voor een auto reverser. Meer nietZeg Wim als dit nog geen Nederlands is ........[;)]
[:)]Thanks anyway for reading this item on the forum Beter zo Wim[:p]




Yep, dat is een stuk beter.
Maar wat is het probleem dan met zo'n relais?
Een relais kost hooguit een paar euro, als je het met transistors wil, kost het je minimaal 4 vermogens transistoren, en dan ben je net zoveel geld kwijt. En daarbij komt dat een relais in deze situatie de betere oplossing is.

Wim.

tonycabus

Precies zo zou ik het ook geformuleerd hebben, Wim!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

argilla

yep, misschien heeft Wim en Tony wel gelijk. Goed geen probleem , ik zal het bekijken en heu........ proberen het project tot een goed einde te brengen. Toch fijn als je kan terugvallen op de ervaringen van  collega's - spoorders niet ?[:D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

tonycabus

En anders h? Maarekske, die Engelsman eruit mieteren en vervangen door twee mooie slanke wissels. Je hebt toch ruimte genoeg?
Toegegeven, ze bestaan in het echt, maar zijn in model a p... in the a..[:(]. De keerlusmodule van Lenz werkt blijkbaar erg goed, al hoor je de relais erin wel eens klapperen.
Ik ben voor iemand een baan aan het ontwerpen (L, benen van 6,5 en 4,5 m!!) en daar komt g??n DKW in hoor (wel eentje van Brekina[;)])
Daar die baan "dubbel enkelspoor" is, een toegevouwen hondebeen, zal de problematiek zich daar ook stellen als je van de hoofdsporen naar de rangeersporen bvb wil gaan. In dat geval kan je problemen vermijden met een Z-schakeling (cab control in 't Engels) waarbij je een trafo of een booster "toewijst" aan een bepaald baangedeelte.
De naastliggende baandelen moeten dan om goed te zijn wel dubbelzijdig ge?soleerd worden (beide railstaven) en ik ben op zoek naar een truc om sluitingen tussen regelaars of boosters te vermijden.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)