analoge en digitale besturing op zelfde baan?

Gestart door amest, 20 september 2010, 19:23:42 PM

amest

Hallo,

Op dit moment rij ik volledig analoog.

Ik overweeg om digitaal te gaan, maar dat zal niet van de ene dag op de andere gebeuren.
Ik wil daarmee zeggen dat een aantal locs snel een decoder kunnen krijgen, en een ander deel zal wat langer moeten wachten.

Is het mogelijk dmv 2 schakelaars om te switchen tussen de digitale besturing en de analoge.
Ik rij altijd maar met ??n loc tegelijk.
Hieronder een schemaatje om het iets duidelijker te maken (hoop ik)
imghttp://users.telenet.be/kiekjes/schakeling.jpg/img

Ik heb verder maar een heel simpel baanplan.

De locs die niet rijden staan "geparkeerd" ofwel gewoon in het schaduwstation, ofwel gewoon op dezelfde manier ergens anders.
Telkens zit ??n van de twee sporen zonder stroom.

Op zich moet dit volgens mij werken, maar ik zit met twee vragen:
1) kan het kwaad voor de geparkeerde treinen als daar op ??n spoor een stroom opkomt die de 'verkeerde' is.
2) ik heb begrepen dat de meeste treinen met decoder geen probleem hebben als ze op een analoge baan gezet worden, maar andersom? Ik versta dat een analoge trein niet zal rijden met de 'digitale stroom', maar kan het kwaad (is maar hoe erg ik vergissingen moet vermijden) -> gaat de loc (motor) mogelijk stuk?


Reden om digitaal te gaan :
- ik heb al een multimaus liggen
- een paar locs zouden vlotter rijden
- ik heb in een aantal rijtuigen verlichting hangen die ik amper zie omdat ik bijna nooit snel rijd en dus weinig stroom doorgeef.

alvast bedankt
groeten,

Arvid

Klaas Zondervan

Dat met die schakelaar zoals je getekend hebt is de aangewezen methode. Maar dat hoeft niet met twee schakelaars, er zijn ook schakelaars waar twee omschakelcontacten inzitten.

Michiel

Analoge locs mag je niet op een digitale baan zetten. Daar kunnen ze niet tegen. Maar omgekeerd is geen probleem, en als je de optie aanzet (of aan laat staan) om ook analoog te rijden, dan rijden ze op beide voedingen: digitaal en analoog.

Analoge rijtuigverlichting kan op een digitale baan nog hevig branden, waardoor de levensduur van de lampjes nogal beperkt wordt. Kies als transformator voor de digitale baan voor een vrij lage spanning (14V~) dan zal dat probleem ook meevallen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Of je kan beide massa's met elkaar verbinden en werken met 1 omschakelcontact...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

amest

Dus het principe is ok. Ik mag alleen een analoge loc geen digitale stroom geven.
Dat van die ene schakelaar lijkt me dan inderdaad interessanter.
@conducteur : dat snap ik niet direct. Ik kan enkel draadjes verbinden, ook naar drukknoppen en schakelaars, eventueel nog een diode ertussen, maar dan stopt mijn kennis[:I]

voor de duidelijkheid:
Een geparkeerde analoge loc met op ??n spoor digitale stroom en op het andere spoor GEEN stroom zal dus geen problemen krijgen?

alvast bedankt voor de antwoorden
groeten,

Arvid

Gerolf

citaat:
Geplaatst door amest
Een geparkeerde analoge loc met op ??n spoor rail digitale stroom en op het andere spoor GEEN stroom zal dus geen problemen krijgen?
Als je "spoor" vervangt door "rail" is dat correct. Ik vermoed dat je dat bedoelde [;)]
Volgens hetzelfde idee kan je, zoals Rian aangaf, met een enkelpolige omschakelaar werken, indien je analoge en je digitale besturingen twee onafhankelijke eenheden zijn (geen gemeenschappelijke transfo of zo hebben)
Je kan ??n van de uitgangen van elke besturing gewoon met elkaar verbinden en gemeenschappelijk naar ??n rail voeren. Met de enkelpolige omschakelaar kies je welke "draad" van de besturing wordt verbonden met de andere rail.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

amest

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door amest
Een geparkeerde analoge loc met op ??n spoor rail digitale stroom en op het andere spoor GEEN stroom zal dus geen problemen krijgen?
Als je "spoor" vervangt door "rail" is dat correct. Ik vermoed dat je dat bedoelde [;)]



Ja dat bedoelde ik inderdaad.

Goed dan kan ik heel gefaseerd overschakelen.

Ik ga starten met zo'n schakelaar met meer omschakelcontacten
Ik heb eigenlijk twee analoge transfo's, eentje voor het schaduwstation en eentje voor de rest. Hopelijk lukt het daar ook mee.
Voor digitaal wordt dat vervangen door 1 aansluiting voor beide.


Bedankt voor alle info
groeten,

Arvid

amest

Ik heb de schakelaar ge?nstalleerd en aangezien ik net een loc had gekocht met decoder reeds in, heb ik die op orde gezet en getest.

Alles verliep vlot en werkte heel goed.
Daar waar deze loc nogal hortend en stotend vertrok of reed als ie traag ging analoog, ging dit nu supervlot.

Maar daarnet stak ik de stekker van de multimaus terug in en er was geen leven te bespeuren in de multimaus.

De transformator was ook verdacht stil, normaal zoemt die een beetje, dus mij lijkt het alsof de transformator het (zomaar ineens????) begeven heeft.

Toen ik de stekker uittrok een paar uur geleden was er nochtans geen vuiltje aan de lucht.

Nu vroeg ik mij af of ik de wisselstroomspanning van mijn "analoge" transformator mocht gebruiken, want er komt toch wisselspanning uit die transfo van de multimaus?
groeten,

Arvid