MSM96 - Noodknop - ook digitaal ?

Gestart door Gerolf, 17 september 2010, 20:10:40 PM

Gerolf

Op verzoek ;)
Ik ben geen digitaal-specialist, maar ik vermoed dat de elektronica uit MSM96 toepasbaar moet zijn bij een digitaal systeem.
Ik zou denken dat het niet al te moeilijk is om het relais "ergens" te gebruiken en ...
- het signaal van besturingsgedeelte naar de eindtrap te onderbreken
- bij gebruik van een booster: ??n van de draden van het ingangssignaal ?
- indien er een noodknop op het (vaste) besturingsdeel zit - deze overbruggen met het relais uit de schakeling.

Andere suggesties?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Baureihe 103

Beste Gerolf,

Helaas ik ben niet zo'n elektronica type
je zou zomaar gelijk kunnen hebben.

Groetjes bert[:)]
Bestaat er een andere hobby.

Kees-Jan

ja dat kan digitaal.

via een S88 bijvoorbeeld

Kees-Jan

Michiel

Ik heb de laatste MSM nog niet in de bus mogen vinden, en heb het artikel over de noodstop nog niet kunnen lezen. Maar bij Lenz (digitaal) is er een mogelijkheid voor het installeren van een noodstop verwerkt in hun centrale. Kwestie van de connectorklemmen 'E' en 'M' kort te sluiten met een momentschakelaar. (Zie handleiding van de LZV100)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Digitaal heeft u meerdere mogenlijkheden om een noodstop te maken.
Het simpelste systeem is een drukschakelaar ergens plaatsen die verbonden is met de rails ter plaatse. De kortsluiting die ontstaat doet de centrale en zijn sturing uitvallen.
Als men geen schakelaar geplaatst heeft en men is ergens tijdens testen verwijderd van de digitale centrale kan elk stuk materiaal dat een kortsluiting kan veroorzaken genoeg om de centrale te laten afslaan.
Soms kan het gebeuren dat een kortsluiting de centrale niet laat afslaan. De weerstand van de geleiders (rails en voedingsdraad) is dan groot genoeg om aan de kant van de centrale geen kortsluiting aan te geven.
In dergelijk geval is de stroomvoorziening niet voldoende voorzien. (te kleine draadsectie en/of aansluitpunt van het digitaal signaal te ver). U vraag in dergelijk geval om problemen in de toekomst. Verhelpen door meerdere stroompunten te voorzien en/of dikkere draadsectie's.
Men dient na een kortsluiting dan wel op de centrale het systeem terug te activeren.
Maar het kan ook veel ingewikkelder gemaakt worden.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Het zou natuurlijk leuk zijn, mocht je met dezelfde schakeling (en dus de knoppen "ter plaatse") ook je systeem terug kunnen opstarten.
- De boel kortsluiten wil zeggen dat je moet resetten aan je centrale?
- Stel dat je met het relais "de stekker uittrekt" (lees: 220v uitschakelt) zal je ook naar je centrale moeten gaan, denk ik.

Ik heb dat schemaatje ontworpen voor mijn analoog systeem, maar digitaal moet er toch een toepassing voor zijn, zou ik denken.

@Rees-Cees: hoe zit dat met die s88?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jozef

Gewoon via een bezetmelder is de goedkoopste oplossing en werkt super.

Greetzzz Jozef
LocoNet DCC, Twin-Center, PC met Koploper LocoNet-interface,
BMD16N-SD bezetmelders met S88LN en LDT wissel & schakeldecoders

conducteur

Kun je niet simpel werken met een wisselschakeling en zonodig meerdere noodstop-punten inplanten door kruisschakelaars te monteren en zodoende een kruisschakeling te maken?
Een beetje zoals hier:
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

T03

Ik doe digitaal stroomonderbrekingen met een enkelpolige schakelaar zonder probleem.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

Geert

Die noodknop interesseerde me wel. Waarom zulke schakeling zelf uitdokteren als er andere dit al voor je gedaan hebben. ik was enorm gecharmeerd met die toepassing op de FF schakeling.
Ik was vandaag bezig met wat printen te ontwikkelen en dacht laat ik dat ontwerp uit MSM ook even meteen mee belichten, ontwikkelen etsen enz?  Spijtig dat in het nr. van MSM 96 er geen ontwerp van enkel de koperzijde in stond ?zonder de afdruk van de componenten' er bij. Nu moet ik het zelf overtekenen? [:(]
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Johan Poelmans

De manier met de S88 terugmelder staat me eigenlijk niet zozeer aan: als je PC gecrasht is ben je daar vet mee: je trein rijdt dan gewoon aan zijn laatste snelheid door tot hij ergens crasht, of als je meer geluk hebt een kortsluiting veroorzaakt op een puntstuk.

Ik zou al meer geneigd zijn om gewoon koud een kortsluiting te veroorzaken. Maar er zijn wel wat tussenoplossingen:

* Met een LocoIO kan je een GP_OFF signaal over je loconet versturen. Dit is onafhankelijk van je PC. Voorwaarde blijft dat je centrale niet is gecrasht. Maar dat zou al een serieus firmware probleem moeten zijn lijkt me...

* Meestal hebben boosters toch 3 aansluitingen naar de centrale? Railsync 2 geleiders, en dan een noodstop geleider, zodat bij uitvallen van een booster de centrale er ook mee stopt? Misschien kan je daar gewoon iets bruggen? Al heb ik het nog niet geprobeerd...

De 220V eraf halen is de allerveiligste optie, maar dan weet koploper niet echt wat er gebeurt. Mogelijk verlies je dan posities van je locs in de software... Iets zachter is dan om met een relais (start-stop schakeling) de spanning van je ringleiding te halen: je centrale blijft draaien, en koploper wacht gewoon op de volgende bezetmelding.

Just my 2 cents ;)
 

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

De manier met de S88 terugmelder staat me eigenlijk niet zozeer aan: als je PC gecrasht is ben je daar vet mee: je trein rijdt dan gewoon aan zijn laatste snelheid door tot hij ergens crasht, of als je meer geluk hebt een kortsluiting veroorzaakt op een puntstuk.

Ik zou al meer geneigd zijn om gewoon koud een kortsluiting te veroorzaken. Maar er zijn wel wat tussenoplossingen:

* Met een LocoIO kan je een GP_OFF signaal over je loconet versturen. Dit is onafhankelijk van je PC. Voorwaarde blijft dat je centrale niet is gecrasht. Maar dat zou al een serieus firmware probleem moeten zijn lijkt me...

* Meestal hebben boosters toch 3 aansluitingen naar de centrale? Railsync 2 geleiders, en dan een noodstop geleider, zodat bij uitvallen van een booster de centrale er ook mee stopt? Misschien kan je daar gewoon iets bruggen? Al heb ik het nog niet geprobeerd...

De 220V eraf halen is de allerveiligste optie, maar dan weet koploper niet echt wat er gebeurt. Mogelijk verlies je dan posities van je locs in de software... Iets zachter is dan om met een relais (start-stop schakeling) de spanning van je ringleiding te halen: je centrale blijft draaien, en koploper wacht gewoon op de volgende bezetmelding.

Just my 2 cents ;)



Er zijn boosters die geen CDE aansluiting hebben.
Ikzelf gebruik de CDE om de noodstop te maken.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Geert
Spijtig dat in het nr. van MSM 96 er geen ontwerp van enkel de koperzijde in stond ?zonder de afdruk van de componenten' er bij. Nu moet ik het zelf overtekenen? [:(]
Stuur me gerust een mailtje, dat spaart je tekenwerk [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw