Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Bel. nummerplaten tp.III

Gestart door Peter, 17 september 2010, 15:10:15 PM

Peter

Een tijdje geleden kwam het tussen een gekend medeforumlid en mezelf zo te spreken over het gebrek van Belgische nummerplaten van tijdperk III, en het zeeeer geringe interesse van de modelspoorhandel om zoiets op de markt te brengen.
Een tijdje nadien kreeg in van hem een mailtje met het verzoek een lijstje bestaande nummerplaten uit die tijd op te schrijven omdat hij met zoiets wel wou experimenteren.
En voila, dit zat in mijn brievenbus, een decalvel met nummerplaten uit die tijd, perfekt gemaakt en op schaal.

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/nummerplatenB.jpg/IMG

Mijn scanner wou wel niet meewerken om ze rood/wit te scannen, maar ze zijn wel degelijk wit met rode druk.
Ik laat het forumlid vrij zich bekend te maken, want ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat hij overstelpt wordt met aanvragen.;)
Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

Peter, na ??n dag 70 keer gelezen en geen reactie...
Niemand ge?nteresseerd of wacht men ongeduldig af of het "gekend forumlid" zich vanzelf bekendmaakt? [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

eddy

Hoi Peter,
wij kunnen zulke nummerplaten gebruiken voor enkele auto's en vrachtwagens op onze clubbaan.Bij gebrek aan beter hebben we er nu recentere nummerplaten op aangebracht.Dus wij zijn ook vragende partij.
groeten eddy

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door doomslu

Peter, na ??n dag 70 keer gelezen en geen reactie...
Niemand ge?nteresseerd of wacht men ongeduldig af of het "gekend forumlid" zich vanzelf bekendmaakt? [;)]



Ik heb zo het gevoel dat een heleboel mensen nogal afwachtend en terughoudend zijn, of zelfs niet voor hun mening willen of durven uitkomen(stel U eens voor dat ik een modderfiguur sla) met als gevolg dat vaak unieke voorstellen en ideeen verloren gaan en niet uitgevoerd worden wegens (te) weinig interesse!De nummerplaten bestaan nl 2 tijdperken ; tijdp III en IV) Je gaat mij toch niet vertellen dat er hier geen mensen zijn die een baan hebben uit die periodes, zij zouden op die manier hun Belg. wagens realistisch kunnen voorzien van de juiste nummerplaten.Zelfs mensen met banen hebben die zich niet in Belgie situeren zouden toch op die manier de auto's kunnen decoren en  zo Belgische toeristen op hun baan plaatsen!Ikzelf plan een baan laat ons zeggen vanaf 1985 en later..
Daardoor blijken de nr.platen iets minder interessant!
Toch vind ik dat zoiets niet mag verloren gaan en als niet interessant bestempeld te worden!
Groeten Peter[;)]

marc goovaerts

Dag Peter,
Om eerlijk te zijn, mijn eerste reactie was: tof, dat komt ooit van pas !
Maar vermits niemand waarschijnlijk die ooit in N zal willen produceren, een voorzichtig vraagske... mag ik jouw lijstje ook eens hebben ?

Niet dat ik er onmiddellijk mee aan de slag ga, maar ik wil het in het vakje 'ooit beginnen we eraan' steken (minstens tot het moment dat ik een goede kleuren laserprinter bijeengespaard krijg).

Ik heb geprobeerd je jpeg te vergroten, maar dat geeft enkel 'pixelblokskes'.

Bedankt op voorhand !

Metpetergaathetbeter

Marc, mailtje gestuurd!
Groeten Peter[;)]

doomslu

OK, voor alle duidelijkheid, hier is het verhaal.

Al h??l lang geleden hadden we het hier op het forum over Belgische nummerplaatjes en ik heb ooit eens gesuggereerd aan Peter dat hij die kon afdrukken op fotopapier. Nu bleek dat Peter geen degelijke printer bezat en dus heb ik ?m voorgestel wat te printen.
Uiteindelijk heeft het zijn tijd geduurd eer dat klaar was, want er is heel wat voorbereidend werk aan.

Ten eerste het opzoekwerk. De afmetingen zijn redelijk eenvoudig te vinden, het lettertype is andere koek. Uiteindelijk blijkt het juiste lettertype nergens te vinden. Het zou gebaseerd zijn op DIN 1451 waarbij echter enkele karakters gewijzigd zijn: 1, 3, B, D, K, M, Q (lichtjes), S en W. Aangezien die dingetjes echter zo super klein zijn, valt een fout lettertype echt niet op, zo blijkt uit experimenten. Wat heb ik gebruikt? Iets wat iedereen heeft: Arial Narrow, size 3.

Om jullie een idee te geven over de afmetingen in H0: ze zijn 3,2 op 1,3 mm (28 x 11 cm in realiteit). De nieuwe nummerplaten (van 1974 tot heden) zijn iets langer (34 x 11 cm, dus 3,9 x 1,3 mm in H0).
Wie dit in N-schaal wil wens ik veel succes! Onmogelijk is het niet, maar de H0-plaatjes zijn echt enkel te lezen met scherpe ogen of een vergrootglas.

Een tip voor wie nummerplaatjes in een grotere schaal wil maken: gebruik foto?s die je op de juiste maat verkleint. Werkt zelfs in H0 zeer goed (maar waar vind je foto?s van de oude nummerplaten? Dus enkel geschikt voor hedendaagse platen ofwel mits knippen en plakken in een grafisch programma).

Wat ik dus gemaakt heb is een simpel Word-documentje waarbij elke letter/cijfercombinatie omrand is door een rechthoekje met afgeronde hoeken. Dat is een standaard grafisch symbool in Word. Perfekt is het zeker niet, maar door zijn afmetingen vind ik het voldoende correct. Hier en daar heb ik zelfs een nummerplaatje een paar tienden milimeter breder moeten maken om de brede letters niet buiten het kader te laten vallen. Wie ziet het verschil???

Peter schrijft over ?decals?, het vel dat ik voor hem heb afgedrukt zijn echter geen decals, maar een velletje vrij dun fotopapier. Fotopapier is wel nodig omwille van de benodigde kwaliteit. Het papier is 0,10 mm dik. Eigenlijk nog te dik op schaal, want de plaat zou dan 8,7 mm dik zijn in werkelijkheid. Bedoeling is dus de nummerplaatjes uit te knippen en op de autotootjes te kleven met een drupje lijm.
Waarom geen decals? Ten eerste omdat het friemelwerk is die decals te plaatsen en ten tweede omdat je op autootjes niet steeds een mooi glad oppervlak hebt voor een decal. In het echt hebben nummerplaten trouwens ook een zekere dikte.
Aan iedereen vrij om toch decals te kiezen natuurlijk.

Wat staat er nog op het programma? Een reeks moderne nummerplaten en de allernieuwste die binnenkort gaan uitkomen. Dit vergt enkele uurtjes werk, het zal na de expo zijn.
Daarna schrijf ik er iets over in MSM. En natuurlijk mag iedereen meeprofiteren en stel ik het documentje ter beschikking op de website.

Vragen? Laat maar komen.

Hier een voorbeeld:


Bij nader toezien had ik iets preciezer mogen snijden. [:I]

En deze is op basis van een foto:


Hou er wel rekening mee dat alles uitvergroot is op de foto...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jozef

Knap gedaan , mooi ! de nummerplaat op basis van een foto lijkt mij het mooiste [:)]

Groetjessss
LocoNet DCC, Twin-Center, PC met Koploper LocoNet-interface,
BMD16N-SD bezetmelders met S88LN en LDT wissel & schakeldecoders

doomslu

citaat:
Geplaatst door Jozef

Knap gedaan , mooi ! de nummerplaat op basis van een foto lijkt mij het mooiste [:)]

Groetjessss

Klopt ook. Vooral op een foto. In werkelijkheid is het amper te zien en ik zet nochtans mijn leesbril op. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Mooi gedaan, Luc.
Als je dat documentje op de website zet, zal het wel enkele keren gedownload worden [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

het velletje nummerplaten is blijkbaar ook weg

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Klopt, Jan. Peter heeft blijkbaar zijn photobucket ook opgezegd.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw