Flexrail

Gestart door Stefke, 16 september 2010, 11:03:01 AM

Stefke

Aloha,

hoe je best te werk gaat om flexrail te gebruiken , aan elkaar te bevestigen edm.. Is dat ooit verschenen in MSM? of is  er iemand die hier verduidelijking kan scheppen? Had ooit Peco flex maar heb die nog voor dat ik aan de uiteindelijke spoorbaan (bij m'n ouders thuis nog) was begonnen terug van de hand gedaan. Na wat probeersels en misschien weinig geduld nog (was toen ook een 15tal jaar jonger) lukte dat niet zo best. Het grootste probleem was toen als ik de rail in een bocht plooide, de railstaven dus aan de ener zijde langer an de andere zijde dus korter werden en ik er niet goed raad mee wist of daar dan een volgende rail aan verder te bevestigen.
 

ysbeer

Flexrail kun je met normale raillassen aan elkaar maken.
Die kun je los kopen van bijna alle merken.
Wel even de railcode in de gaten houden (winkelier weet het)

Als je flex in de bocht neer legt wordt de binnenste rail te lang.
Je moet die dan ook afzagen met een kleine ijzerzaag (roco heeft zoiets)
Of met een speciale tang afknippen.
Ook de dwarsligger waar geen rail meer inzit moet je afknippen of zagen.

Je legt de rails op 5mm rubber of kruk(hier in dit forum zij zeker 100 materialen aangegeven die onder de rails zou kunnen leggen maar ik zweer bij rubber of kurk

Leg de rails op (kurk,rubber,of weet ik veel)zet zet ze vast met stevige spelden.
Daarna gooi je per 4 dwarsliggers een drupje dunne seconde lijm naast(maar tegen) de dwarsligger ,even laten drogen,en de spelden er weer uit
Deze methode is zeer geruisloos en werkt op kurk en rubber uitstekend
Met ander spul heb ik geen ervaring.

Het ballast aanbrengen staat ook uitgebreidt her en der op dit forum.
Gebruik om dit ballast vast te zetten altijd een flexlijm,NOOIT verdunde houtlijm.
Flexlijm is te koop bij de modelbouw winkel (de goede)
Boekbinders lijm voldoet ook.

nog vragen stel ze hier
wim

ToThePoint

Ik zaag de rails op lengte met een dremel.
Zeg maar een verkleinde versie van een haakse slijper.
Ik heb een versie met flexibele verlenging.
Daarmee kan ik heel goed uit de voeten terwijl de motor ergens hangt of ligt.
De kleine slijpschijven gaan geregeld stuk, dat wel. En met elk stuk gereedschap baart oefening kunst.
Een gewone kniptang vervormt de railkop waardoor een raillas er niet meer op schuift. Indien u die er wel zou opkrijgen staat de raillas open wat tot ontsporingen leid.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Koen

@ToThePoint,

Er bestaat ook een diamant schijfje voor de dremel. Dit kost ongeveer een 20? maar je hebt het probleem van de fragiele schijfjes niet en bovendien gaat dit schijfje vrij lang mee.

@Stefke,

Het is een kwestie van geduld en nauwkeurig werken. Vooral een gelijkmatig aanleggen van de bocht is belangrijk. Als ik een bocht aanleg, teken ik een boog aan de hand van een touw dat vastgemaakt is aan een centerpunt. Dan kan je beginnen met het spoor te plooien zo dat de biels de lijn volgen. Om ze dan tijdelijk vast te leggen, gebruik ik spelden. Eens alles goed ligt, kan je beginnen met het definitief fixeren.
De eerste keren vraagt dit heel wat geduld maar eens je het onder de knie hebt, gaat het vanzelf en kan je op een uur heel wat sporen leggen [:p].

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

ysbeer

Een gewone kniptang werkt inderdaad niet,maar dat heb ik ook niet aangeraden.
Draag bij zo een slijpschijf altijd een veiligheidsbril,anders kan de hobby wel eens snel voorbij zijn
wim.

conducteur

Ik werk sinds kort met het dremel speedclic systeem, heb me voor 14 eur zo een startset gekocht (=de speciale opspandoorn+enkele slijpschijfjes) en doe al enkele maanden met eentje en heb het al veel gebruikt. (zelfs al M8 draadstangen mee doorgeslepen bij gebrek aan beter gereedschap)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Peter

Ondanks alles blijf ik vasthouden aan het oude systeem van een oplossing van witte houtlijm/water/Agepon mengeling. Zoals al degene die hier al geweest zijn kunnen getuigen heb ik zeer weinig last van geluidsoverdracht.
Het is, volgens mij, niet enkel de lijm die het doet, maar ook  de onderbouw zelf die voor een groot deel verantwoordelijk is voor hinderlijke geluiden. Open frame met om de 40 cm (of  minder) liggers zijn een must en daarop multiplex van min. 12 mm en 4 mm kurk. De rails lijm ik om de paar biels eerst vast met Pattex, daar balasteren.
De multiplex moet je ook op de liggers lijmen en niet enkel vijzen of nagelen.
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Peter

Ondanks alles blijf ik vasthouden aan het oude systeem van een oplossing van witte houtlijm/water/Agepon mengeling.




Peter leg eens uit waarom,wat zijn de voordelen van die houtlijm ?
En wat zijn de nadelen van flexlijm ?

En het is niet alleen het geluid,ook het niet meer kunnen uitzetten krimpen van de rails in die keiharde lijm brei.
Enigszins verende rail geeft beter electrisch contact.

Maar goed is zal geen oorlog beginnen met mensen die dat maar onzin vinden.
alhoewel het dat niet is.

wim

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Een gewone kniptang werkt inderdaad niet,maar dat heb ik ook niet aangeraden.
Draag bij zo een slijpschijf altijd een veiligheidsbril,anders kan de hobby wel eens snel voorbij zijn
wim.




Heb ik ook niet beweert Ysbeer. Ik had uw ""SPECIALE tang om af te knippen" goed begrepen. En had dat ook al ondervonden met afbraak rails die ik met de "GEWONE" kniptang afgeknipt had.

Soms leest men maar tekst of uitleg half en om er zeker van te zijn dat uw boodschap bij de vraagsteller begrepen overkwam zette ik enkel in de verf dat een "GEWONE" kniptang niet werkt voor dergelijk karwei.
Uw advies ivm de topic, daar sta ik 100% achter.

Ow een speciale diamantschijfke ? Dat wist ik nie. Zal eens op zoek moeten gaan want het is soms wel heel vervelend als dat uit elkaar vliegt.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ysbeer

Tothepoint

geen probleem hoor,ik wilde het nog even onderstrepen
maar als ik het lees staat het er wel wat vreemd.sorry dus het was geen aanval.

wim

Peter

citaat:
Peter leg eens uit waarom,wat zijn de voordelen van die houtlijm ?
En wat zijn de nadelen van flexlijm


Wim,
Ik geloof niet dat ik het woord voordelen heb gebruikt.
Het door mij aangehaalde is mijn persoonlijke keuze, die blijkbaar in de Duitse magazines en forums nog veel gebruikt wordt. Het is dan ook niet mijn bedoeling een bepaalde keuze aan iemand op te dringen, en er zeker geen oorlog over te beginnen.
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

Peter
Natuurlijk is iedereen vrij om met wat dan ook te werken.
ik was alleen nieuwsgierig waarom iemand iets doet.
Ik zelf heb al herhaaldelijk de voor delen van flexlijm getracht uit te leggen.
Maar ik ben ook maar een mens dus wellicht zie ik het niet goed,als dat zo is wil ik het natuurlijk graag weten
En wat je zegt,een lijm oorlog zal ik er niet van maken.
Iedereen moet doen wat hij wil en de ander heeft dat maar te respecteren.

Duitse fora ,ja de houtlijm is daar nog goed aanwezig.
Maar in de vakbladen wint toch echt de andere methode

Oke geen boosheid en lijm er over.
wim

Stefke

citaat:
Geplaatst door Peter

Ondanks alles blijf ik vasthouden aan het oude systeem van een oplossing van witte houtlijm/water/Agepon mengeling. Zoals al degene die hier al geweest zijn kunnen getuigen heb ik zeer weinig last van geluidsoverdracht.
Het is, volgens mij, niet enkel de lijm die het doet, maar ook  de onderbouw zelf die voor een groot deel verantwoordelijk is voor hinderlijke geluiden. Open frame met om de 40 cm (of  minder) liggers zijn een must en daarop multiplex van min. 12 mm en 4 mm kurk. De rails lijm ik om de paar biels eerst vast met Pattex, daar balasteren.
De multiplex moet je ook op de liggers lijmen en niet enkel vijzen of nagelen.



en Agepon dat is??
 

Paulogic

Agepon : een product die de oppervlaktespanning van water breekt.
Gaat ook met beetje afwasmiddel. (niet te veel he of je hebt bellekes)
mvg,
Paul(ogic)

Peter

Agepon is een produkt van Agfa, en wordt gebruikt om de oppervlaktespanning van water te verwijderen. Het is bij de meeste fotowinkels te verkrijgen.
Je hebt er slechts een paar druppels per halve liter water/lijm van nodig.
Je zal merken dat het mengsel dan direkt doordringt in het ballast. Zonder blijft een druppel van water/lijm op de ballast staan en wordt slechts langzaam door het ballast opgenomen, met meestal een verschuiven van de korrels ballast tot gevolg.
Een gelijkaardig, doch iets minder efficient middel is afwasmiddel, maar gebruik dan wel een zonder glycerine (handbeschermer) want dat is iets vettiger.
Om een idee te geven, mijn busje Agepon gaat al een achttal jaren mee, en je ziet bijna niet dat er wat uit is.
Met vriendelijke groeten
Peter