Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Wisselstand-aanduider anno 1840 a 1845

Gestart door ToThePoint, 06 september 2010, 21:23:30 PM

ToThePoint

In "Histoire de la signalisation ferroviaire en belgique tome II "
staat de volgende afbeelding.

imagehttp://www.all-that-is.eu/wisselaanduider1.jpg/image

Er staat op de pagina's ervoor wel enige text en uitleg, maar nergens staan afmetingen vermeld.
Aangezien ik een museumthema baan ga bouwen is het wel leuk om deze wisselstand-aanduider na te bouwen. Ook ga ik de latere aanduider bouwen die gebruikt werd tot 1928.

Wie o wie heeft verdere info ?

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Zo op de tekening afgaand, zou ik het handvat op ongeveer 70 a 80cm hoogte schatten. De rest is dan uit te rekenen. 't Is maar een suggestie, want meer info heb ik er ook niet over gevonden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Michiel

Zo op de tekening afgaand, zou ik het handvat op ongeveer 70 a 80cm hoogte schatten. De rest is dan uit te rekenen. 't Is maar een suggestie, want meer info heb ik er ook niet over gevonden.



Rekening houdend dat de mensen zo'n 150 jaar geleden kleiner waren dan nu zou de schatting wel eens dicht in de buurt komen.
Uit de ervaring opgedaan met middeleeuwse gravures en schilderijen (waar men helemaal alles moet schatten) is dergelijke gang van zaken me niet vreemd.
Latere seinen met ronde schijf maken gebruik van een diameter van 40cm.
Ik neem aan dat de schijf ook deze afmeting had aangezien op de gravures in datzelfde boek van Mechelen en Leuven de schijven te vergelijken zijn met de mensen.
Dan zou het hier gaan om 72.85 aan de onderkant van het handvat, wat aannemelijk lijkt.

Rest de vraag, staat het sein links of rechts van de wissel. En was voor en achterkant gelijk van tekening
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI