Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Nieuwe Baan

Gestart door Red-Eagle, 05 september 2010, 17:26:18 PM

Red-Eagle

Beste Experts,

Na ruim 10 jaar geen modelbaan meer te hebben, wil ik weer eens gaan beginnen.
Mijn materiaal bestaat uit:

  • Merk
  • Nr
  • Omschrijving
  • Tijdsperiode
  • Aantal

  • Fleishmann
  • 5019
  • Kraanwagen
  •       
  • Bachmann
  • 62505
  • Scale Plasser EM80C Amtrak #31
  •       
  • Roco
  • 24200
  • 81275 ESN Rijtuig Groen
  • II
  • 2

  • Fleishmann
  • 5612
  • Sneltreinruituig 1e/2e klas
  • IV
  •    
  • Fleishmann
  • 5619
  • Sneltreinruituig 2e klas met sluitsein
  • IV
  •    
  • Fleishmann
  • 5611
  • Sneltreinruituig 1e klas
  • IV

  • Fleishmann
  • 5106
  • Eurocity Restauratiewagen DB
  • V
  •    
  • Fleishmann
  • 5238
  • Containerdraagwagen BASF
  •    
  • Fleishmann
  • 5525
  • Zelflosser DB type 267
  • IV
  • 3

  • Fleishmann
  • 5315
  • Gesloten Goederenwagon Chiquita
  • IV
  • 2

  • Fleishmann
  • 4225
  • Dieselloc DB 261
  • IV

  • Fleishmann
  • 4233
  • Dieselloc DB 218
  • V
  •    
  • Fleishmann
  • 4353
  • Elektrische Locomotief DB 120
  • V
  •    
  • Roco
  • 23200
  • Stoomlok BR80 DB
  • II

  • Fleishmann
  • 8520DK
  • Fals Gro?raum-Selbstentladewagen 4achs. ?Herningvaerket I/S Vestkraft?
  • IV



Nu heb ik met PCrail4 de volgende 2 banen getekend.

IMGhttp://i117.photobucket.com/albums/o47/Red-Eagle2/baan1-001.jpg/IMG

en nummer 2:

IMGhttp://i117.photobucket.com/albums/o47/Red-Eagle2/baan2-001.jpg/IMG

Ik heb voorlopig maar ruimte voor een baan van 2 meter x 1 meter. Over een aantal jaar waarschijnlijk meer, maar voorlopig moet ik het hiermee doen. De gebruikte rails is fleischmann profirails.

Ik heb in het verleden alleen met mijn Roco trafo en ja een hema trafo! gereden. Nu wil ik eigenlijk wel digitaal gaan rijden, is toch de toekomst lijkt mij.

Nu heb ik 3 vragen:

Vraag 1: Is een van de 2 banen een goede basis om een aantal jaren vooruit te kunnen of moet ik nog wat wijzigen?
Vraag 2: Welk systeem kan ik het beste gebruiken om digitaal te rijden met fleischmann?
Vraag 3: Zijn mijn treinen om te bouwen naar digitaal?


Johan Poelmans

Voorlopig kan je denk ik weinig met beide banen. Ik stel me de vraag welke treinbewegingen mogelijk zijn :/ En dat is tegelijk mijn uitgangspunt voor een baanplan: Welk vervoor zal er gebeuren, en welke bewegingen moet dit vervoer maken? Goederen vervoer? Rangeren? Of gewoon slepen neerzetten aan een spooraansluiting van een industrie? Dat bepaalt redelijk veel...

Het grootste bezwaar dat ik nu heb is eigenlijk dat ik geen enkele omloopmogelijkheid voor een loc zie. Dit beperkt je rangeerbewegingen enorm.

Wat trouwens een mogelijkheid kan zijn om meer speelelement te integreren is een schaduwstation onder je bureau: Ik ken de situatie van je kamer uiteraard niet, maar buiten die 2 meter op 1 kan misschien iets onzichtbaars weggewerkt worden? Dan kan van daaruit een personentrein aankomen, of een goederentrein een containerterminal binnenrollen. ALS dit mogelijk is, dan is dat veel beter dan een 'halve' baan waar je (tot de andere helft arriveert) eigenlijk weinig mee kunt ;)


Over het digitale verhaal: DCC ;) Je hebt enorm veel centrales op de markt, maar deze zijn allen compatibel met elke DCC decoder in een loc of aan een wissel. Iets waar je misschien w?l op kan letten is welke mogelijkheid bestaat voor randapparatuur erop aan te sluiten. Loconet aansluitingen zijn een enorm pluspunt ;)

Of je een loc kunt digitaliseren moet je even per model bekijken. Belangerijk is dat je de beide polen van de motor kunt scheiden van de rails: oudere modellen willen hun motor wel eens met de rails verbinden door middel van het metalen frame, en dat vind een DCC decoder niet leuk ;)
 

Red-Eagle

Bedankt voor je reactie. Er is mogelijkheid om dat toe te passen. Ik moet alles nog bouwen. Ik zat te denken om aan de bovenkant het onderste spoor een bocht te laten maken en deze naar beneden te laten gaan. Ik zal eens kijken of ik met pc rail iets kan fabriceren. Naast dat welk baan heeft dan meest voorkeur? Ik wil eigenlijk iets van een bierbrouwerij maken met laadperron en een station waar mijn reizigerstrein kan stoppen.
Wel apparatuur ondersteunt dat Loconet?

Gerolf

Het schetsen van een sporenplan kan je veel sneller op de ouderwetse manier doen: met potlood, passer, gum, ...
Veel schetsen maken, dan keuzes maken, en dan definitef uittekenen met bvb de PC.
Nog enkele tips:
- geen (of zo weinig mogelijk) spoor evenwijdig met de baanrand
- minder is meer: niet trachten alles "vol" te leggen met rails
- voor rangeersporen: minstens ??n omloopspoor en een uithaalspoor naast de hoofdlijn voorzien.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kautenbach

potlood gaat inderdaad prima, ik vindt zelf (maar dat is geheel persoonlijk) dat je er ook meer "gevoel voor de eigen ruimte" bij krijgt. ander voordeel, je kunt met een potlood over je toekomstige sporen rijden als het ware, om te kijken of je je trein/rangeerbewegingen goed in het plan hebt zitten

Ik zou overwegen om een enkelsporige baan te maken, dat scheelt je veel ruimte, en wissels.

Digitaal of analoog; veel over te lezen op dit forum, ik zou denk ik in jouw geval (je hebt 4 locs zo te lezen?, en redelijk grote om nog een decoder in te bouwen?) kiezen voor digitaal, maar ja, dat kost je natuurlijk weer een hoop, relatief goedkoop is de Roco multimaus, of locmaus, goeie basis om mee te beginnen, en de locmaus (ipv multimaus) is goedkoop te verkrijgen, is, vindt ik, wel de investering waard, beter 1 loc of een aantal wissels minder en alles digitaal, dan veel analoog, de stap om met veel locs nog over te stappen van analoog naar digitaal is veel groter.

probeer idd niet teveel sporen in het zicht te krijgen, en zo mogelijk een weggewerkt opstelstation te maken, of, de baan in 2 delen opdelen, ene lange kant een opstelstation, andere kant een ander thema.

leuk stadium om in te zitten, dat nadenken wat je wilt, plezier ermee

groet, Wim

Red-Eagle

Bedankt voor de reacties. Ik heb de locs nog niet opgemaakt, maar ik denk dat er in 3 wel voorbereidingen zitten voor digitaal. Toen ik deze kocht was er reeds FMZ en DCC in boekjes.

Ik heb helaas nog geen tijd gehad om te tekenen. Mijn enige zorg is of ik het haal om in deze maat de treinen 20 cm te laten zakken naar het schaduwstation. En het feit van 2 sporen is denk ik nog een overblijfsel van mijn analoge tijd. Waarschijnlijk moet ik dat gewoon eens uitproberen op de grond. Ik vind het alleen moeilijk om die 3% stijging te bepalen.

Als ik de baan nu eventueel door wil laten lopen voor de toekomst zal ik dit aan de bovenkant doen of aan de onderkant of maakt dat niet zoveel uit. Nu komt er voorlopig een stootblok te staan.

Johan Poelmans

20 cm zakken is inderdaad veel. Zeker op een baan van 2 meter op 1. Een beetje klimspiraal is al vlug diameter 1m20. Maar daarom dat ik het had over je schaduwstation onder je bureau te verbergen, of zelfs in een kast? Of een vitrinekast met lift, als je het echt gek wil maken [:D]


Waar je de aansluiting van het volgende baandeel plaatst hangt een beetje af van wat je daarmee van plan bent. Probeer daar alvast iets voor te schetsen, om dan een idee te krijgen waar de aansluiting zal komen. Misschien wil je dit wel knal in het midden? Dan kan je er genoeg scenery rond bouwen. Maar hier kan je pas van zeker zijn als je al een idee hebt van je toekomstige baan.

Trouwens, misschien nog deze tip: zoek eens naar John Allen's Timesaver. En aanverwanten. Er zijn blijkbaar veel mensen met plaatsgebrek, maar een rangeerbaantje past perfect op die oppervlakte. Als je dan toch nog een schaduwstation weet te verzinnen kan je nog kleine trek-duw stelletjes ertussendoor laten lopen naar een kleine halte.
 

didier1990

beste

Ik ben met mijn baan voor in mijn shaduwstation te geraken ook 20cm gezakt.
En zit je op een diameter van 1 meter
dan heb ik 4 volledige cirkels boven elkaar liggen met dubbel spoor op
met sporen van fleischmann met bedding
9130 x48 radius 3
9135 x48 radius 4

mvg
didier

Red-Eagle

Beste didier1990,

Heb je toevallig tekeningen en foto's hoe jij die spiraal hebt gebouwd?

didier1990

beste

deze staan op mijn site
kun je eens kijken dat je er andere wilt moet ik even foto's nemen
laat maar weten dat ik je kan helpen doe ik dat graag.

mvg
didier

Red-Eagle

Als ik het goed zie heb jij wel een N spoor en geen H0.

didier1990

ja ik heb een N baan
Ja ik zie het jij hebt een ho baan

Johan Poelmans

[:D] Grappig hoe iedereen denkt dat zijn eigen schaal de populairste is :p

Nu, 1 meter diameter voor een klimspiraal in HO moet ook wel lukken, maar dan gaat je tussenafstand eerder naar 7 centimeter ipv 10, en dat betekent dat je in je hele klimspiraal een bovenleiding moet voorzien voor je pantografen. Tenzij je gewoon je pantografen definitief inklapt en geen bovenleiding plaatst, of enkel met diesel rijdt.

Maar daar komt wel bij dat je ook ongeveer 1 meter van je baan verliest: boven die klimspiraal kan je weinig sporen leggen als je die vrije hoogte van 7 centimeter overal wil respecteren...

Ofwel moet je harder dan 3 percent stijgen, maar das dan weer niet gezond voor je locs, en vooral met langere treinen gaat dit een probleem geven...
 

Red-Eagle

Ik wil wel de ruimte hebben om eventueel bovenleiding te gebruiken. Wanneer ik 6125 (R2, 420mm) en 6131 (R3, 483,5mm)ga gebruiken kan dit dan lukken?

Ik heb er ook aan zitten denken om heel de baan te gebruiken om te dalen. Dus vanuit de linksachter laten zakken en dan aan de rechterkant de bocht nemen en dan diagonaal weer naar de linkerachterhoek en vervolgens weer naar rechtsachter en weer bocht. Waarschijnlijk moet ik dit nog een derde keer doen en dan de opstelsporen maken. Gaat dit werken of zit ik nu teveel te dromen??

Johan Poelmans

Nee absoluut niet, dat kan lukken... Zeker met een klein kopstationnetje

Maar teken eens iets uit, en tel je niveaus uit, dan snap je meteen de beperkingen binnen een keerlus. Heel het probleem is dat je rekent op 10cm stijgen of dalen per rondje (om maar wat te zeggen, ik hou dit aan om met panto's omhoog te kunnen rijden). Als je dan met je zichtbare sporen over de spiraal moet op een plaats waar je rondje nog niet compleet is, dan heb je plots maar 5 cm, en rijd je met je naar boven komende trein je stationsporen aan ;)

Bovendien moet je er rekening mee houden dat je dan geen rondjes kan rijden: daar heb je eenvoudigweg de plaats niet voor. Op zich geen probleem: Trek-duw treinen zijn uitgevonden omdat we in het echt ook geen rondjes rijden, maar op en af. En goederentreinen (of passagiers zonder stuurstand) kunnen kop maken, desnoods zelfs in je schaduwstation (want een keerlus neemt ook weer plaats in).

Word of caution: een schaduwstation moet betrouwbaar zijn, dus test goed met kop maken en ontkoppelaars alvorens je hiermee doorgaat. Er zijn hier tientallen forumleden die me al gek hebben verklaard als ik het over ontkoppelaars in een schaduwstation heb ;)

Enfin mogelijkheden genoeg ;) Je kan ze alleen niet allemaal tegelijk implementeren :/ Maar dat kan net de uitbreiding zijn? Een hoofdlijn met een kleine industrietak waar je goederentreinen in laat afzetten en weer ophalen door een locje, en desnoods wat timesaver-achtige speelmogelijkheden, en achteraf kan je op de volgende 2 meter een kopstation bouwen?

PS: ben je van plan te automatiseren eigenlijk? Als je met koploper de boel wil automatiseren (wat heel leuk is), dan raad ik je aan om eerst een testovaaltje te leggen met enkele zijsporen. Dat is een redelijk inspiratieloos ovaaltje dan, maar o zo essentieel om de nodige ervaring in koploper op te doen in verband met lengte van bezetmelders, blokken, en eventueel de rangeerbewegingen die je wil doen op je definitieve, met scenery voorziene baan. Als je er pas achter komt dat bepaalde bezetmeldingen verkeerd liggen wanneer je baan ingekleed is, dan vervloek je jezelf ;) Na de nodige ervaringen kan je je definitieve baanplan tekenen en bouwen.
Ofwel rij je gewoon manueel, dat kan ook leuk zijn, en vereist een pak minder planning...