Huisjesverlichtingen

Gestart door marimon, 23 augustus 2005, 14:58:48 PM

marimon

Schuchtere vraag maar daarom, denk ik, niet minder interessant:
Welk soort verlichting is er ideaal voor het verlichten van huisjes?
HO, Z, N, ...
Mij gaat het vooral om HO. Zijn het gewone kleine gloeilampjes E5,5 met houder, of bajonetlampjes, of miniatuur-gloeilampen, of Led's, of SMD, of ... .
Welke hebben de langste levensduur, welke zijn eenvoudig te vervangen, hoe en waar bevestig ik ze in de huisjes, welke technische snufjes gebruik ik om ze aan en uit te schakelen, waarmee ik bedoel dat niet alles tergelijk hoeft aan te gaan of anders gezegd een realistisch beeld weergeven van aan- en uitgaande huisverlichting? Kortom, veel vragen waarbij er misschien nog een pak kunnen bijkomen.

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

svvander

#1
Ik denk dat de LED, het goedkoopste zijn en de langste levensduur hebben.

Kijk is onder de links. Daar staan verschillende LED-fabrikanten.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

quf

#2
Leds zijn inderdaad een goede oplossing, maar...
Een gloeilampje aansluiten kan iedereen, probleem hier is de warmteontwikkeling waar je rekening mee moet houden, en een aantal lampjes kunnen ook al flink wat stroom trekken; dus voeding ook in het oog houden. Ledjes zijn kleiner, heb je nu ook in alle maten, en geven geen warmte af; maar ze hebben en voorschakelweerstandje nodig. Hoe je dit weerstandje moet berekenen dat vind je vermoedelijk wel in de reeks van KIS.

Groeten

Frank

Ach, was het leven maar zo simpel als postzegeltjes plakken.

dieseltje

#3
Op volgende link vind je interessante info :
http://www.floodland.nl/trein/info/model_7.htm

Benny

Havoc

#4
Leds zijn voor de levensduur het interessantste. Ook een geringe warmteontwikkeling is practisch. Een probleem met leds is echter dat de meeste een zeer gericht lichtbundel hebben, zoiets als een "spot" in schaal 1:1. Voor frontseinen, seinen en straatverlichting is dat geen groot probleem, maar in een huisje wil je meestal een wat meer uniforme verlichting. Natuurlijk kan je er meerdere zetten en wat richten, voor het verbruik moet je het niet laten. Ook de kleur kan wat te wensen over laten, maar daar is gelukkig nu meer keuze in dan enkele jaren geleden.

Om ze aan en uit te zetten een schakelaar zou ik zeggen. Je kan natuurlijk verschillende kringen maken om variatie te hebben:
- voor een fabriek enkele kringen
- ieder huis verschillende kringen en dan verschillende kringen van verschillende huizen bij elkaar nemen
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

#5
Zeker als je veel gebouwen hebt, is een aparte voeding met verschillende geschakelde kringen inderdaad nuttig. Dat schakelen kan je met gewone schakelaars doen, maar ook vb. met een reeks relais, die je door een tijdschakelaar (gekoppeld aan je versnelde klok [^]) laat aansturen.
Led's zijn zeker nuttig als je binnen ??n gebouw verschillende ruimtes apart wil schakelen (trappenhuis, living, slaapkamer, ...) omdat de richtingsgevoeligheid van Led's dan een minder grote rol speelt. Door hun hoge levensduur zal je ze waarschijnlijk nooit moeten vervangen, maar hou toch maar rekening met de mogelijkheid bij de inbouw.
De levensduur van gloeilampjes kan je verlengen door ze in serie te plaatsen. Je hebt dan een lagere lichtopbrengst - maar meestal geven die toch teveel licht - en minder wamteontwikkeling. Zelf gebruikte ik wel eens fietslampjes (achterlicht: 0.3W/6V) per drie in serie op een 12V AC-voeding.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Roderik

#6
Als je kleine lampjes zoekt om huizen mee te verlichten of om ergens in te bouwen, kan je uiteraard ook gewoon kiezen voor kerstverlichting. Die lampjes zijn de laatste jaren heel klein geworden en je kan ze overal inbouwen. Als je het aantal wil verminderen of er gewoon ??ntje nodig heb, knip je wat je nodig hebt er van tussen.
IKEA verkoopt ze, denk ik, het hele jaar door in 4 kleuren: geel, rood, blauw en groen.
Ik heb vorig jaar in de solden na nieuwjaar een voorraadje aangelegd bij ons plaatselijk grootwarenhuis en betaalde 1,50 euro voor een sliert met 50 lampjes! Voor dat geld kan je 't zelf niet maken, zeggen ze dan! [:D]
Always be modelling!

jean-luc

#7
Duizend Leds en Lampjes !!!

Mooi hoor die lampjes in die huisjes, maar ik wil de raad geven om je baan niet te overladen met lichtjes. Ik vind dat een baan een tweede leven krijgt door de verlichting.
Overdaad schaadt.
Het is niet verkeerd om in een aantal woningen geen lampje in te bouwen.
Gewoon een eigen visie over de verlichting op de treinbaan.

Jean-Luc

janjozef

#8
langs de andere kant op een baan rijden enkel verlicht door de baan-verlichting heeft ook iets, zeg maar dat het de mooiste manier van rijden is. maar inderdaad overdaad schaad

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem