Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Schakelen

Gestart door Peter, 04 september 2010, 15:32:55 PM

Peter

Vooraf: ik rij 2-rail DCC digitaal, schakelen (wissels, seinen enz) doe ik analoog.
Wat zouden jullie me aanraden om wissels, seinen e.d. door de rijdende trein te laten schakelen. Heb reeds geprobeerd met magneet kontakten, maar dat is toch niet ideaal. Die van Roco zijn wel onzichtbaar, maar schakelen soms wel, soms niet. Die van Fleischmann kan ik enkel op niet zichtbare plaatsten gebruiken?
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

Je zou natuurlijk stroomdetectie kunnen toepassen op korte stukjes rail.
Heb je de magneet goed onder de wagens bij die roco contacten,moet haaks op de rijrichting.
Sterker magneten wil ook wel helpen.
Hall generatoren werken ook perfect,zoek maar eens bij conrad in de documentatie
zijn klein en sturen meteen een relais.
Refex fotocel doet het ook goed,onder de loks of wagens een zilver papiertje en oke.
Ik heb hier nog een compleet setje liggen kost iets van 12 euro.
Als je goed aanbrengt kun je 10 treinen van elkaar onderscheiden.
Bij echt interesse stuur maar PM.
wim

mini-bs

Voor seinen zou ik zonder meer voor stroomdetectie gaan. Voor wissels waarschijnlijk ook. Zoals je zegt zijn magneten minder betrouwbaar want onderhevig aan omgevingsfactoren. Maar stroom moet sowieso door een detector of de trein rijdt niet. En zodoende heb je dan wel een te vertrouwen detectiesysteem dat dan ook consequent betrouwbaar schakelingen kan maken.

 

conducteur

Ik gebruik overal reedcontacten. Rocco zijn inderdaad erg zwak viessman zijn mijn favoriet. Erg krachtig niet zo dik.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Peter

Rian die Viessmann reedkontakten vallen toch nogal hard op hoor.
Voor niet zichtbare gedeelten gaat dat, maar voor de zichtbare is dat niet te doen.

Die stroomdetekyie lijkt me wel wat. Is dat duur? en hoe werkt het?
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

Als je wissels en zo analoog gaat schakelen,kijk dan eens bij viessman,niet goedkoop wel heel goed.
Nr 5206 heeft relais als uitgang.

Wim ros heft ook iets dergelijks,informeer eens bij hem.
wim

conducteur

citaat:
Geplaatst door Peter

Rian die Viessmann reedkontakten vallen toch nogal hard op hoor.
Voor niet zichtbare gedeelten gaat dat, maar voor de zichtbare is dat niet te doen.

Die stroomdetekyie lijkt me wel wat. Is dat duur? en hoe werkt het?


Ik heb het over de magneetjes, de reedcontacten haal je voor 1 a 2 euro/ stuk bij de electronicawinkel. Die kun je met een beetje knutsel-en freeswerk bijna onzichtbaar maken. in een tramtraject leg je ze simpelweg onder de ballast, je kunt ze schilderen....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Peter
Die stroomdetectie lijkt me wel wat. Is dat duur? en hoe werkt het?
Via stroomdetectie meet je "verbruik" op een stuk spoor. Dat kan een simpel weerstandje op een wielstel zijn, of je sluitverlichting, of uiteraard je loc.
Het verbruik wordt gedetecteerd door een vrij eenvoudig stukje elektronica. In geval van zelfbouw absoluut niet duur.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Ik zal eens eerst wat magneetjes van Viessmann halen en zien of ik daarmee de Roco reedkontakten beter kan laten werken (er zitten er al ettelijke ingebouwd in mijn baan. Zal morgen in de elektronicazaak in de Katelijnevest eens gaan kijken voor reedkontakten. Zijn er verschillende soorten of gevoeligheden waar ik rekening mee moet houden?
Als dat niet helpt kan ik nog altijd het stroomdetektiesysteem porbern in te bouwen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

citaat:
Het verbruik wordt gedetecteerd door een vrij eenvoudig stukje elektronica. In geval van zelfbouw absoluut niet duur.


Staat hierover al ergens een artikel in MSM en heb je voorbeelden om zo'n schakelingetje zelf te bouwen.
Met vriendelijke groeten
Peter

hobbyist


jacques timmermans

Peter,

wat zou je denken van het "Lissy" systeem van Uhlenbrock of zijn pendant van Fleischmann? Niet goedkoop maar wel goed!

Jacques Timmermans