Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

gele 22 van marklin

Gestart door christophev, 22 augustus 2005, 21:34:37 PM

christophev


Ik heb overlaatse een 22 van marklin gekocht (2de hands op e-bay).
Het is een prima model maar de moter is zeer slecht.  
Hij vertrekt pas van 100 op mijn marklin transfo. En maakt zeer veel lawaai.
Ik heb hem ontvet en terug gesmeert maar dit helpt niet echt.
Heeft er iemand ervaning met de 22,of mij kan helpen.

Steven86

Christophev,

Wat is het artikelnummer van deze loc?


Steven

Gerolf

Is het de motor of de overbrenging (=tandwielen)?
-> probeer de motor te laten draaien zonder tandwielen
Als de motor z?lf dat kabaal maakt, is die misschien verontreinigd door vb. smeerolie: dan de motor demonteren en reinigen in wasbenzine of zo. Misschien zijn de koolborstels aan vervanging toe.
Ik gok echter eerder op de overbrenging: als hij pas start op '100' vermoed ik dat er ??n of meerdere (tand-)wielen niet soepel draait.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

christophev


de 33232 delta

-Ik het het eens bezien de tandwielen en sommige zitten niet echt    vast en bewegen van links naar rechts tijdens het draaien.
-Maar ik heb ook gemerkt dat hij zonder kap minder lawaai maakt
-Mag ether of diselfent  ook?

Gerolf

Ether en dissolvant kunnen bepaalde kunststoffen aantasten: beter niet gebruiken, dus! Alcohol is wel een alternatief (methanol, ethanol, of beter: isopropanol)
Het is logisch dat een loc zonder kap minder kabaal maakt: dat is zoals een luidspreker zonder een klankkast.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

55erke


hoy,
ik heb ook zo een 22 van marklin.
En de mijne heeft ook altijt veel lawaai bij , maar hij heeft dat ijgenlijk altijd al gehad.
te laat vertrekken heeft em ook soms (vertrekt ni , tot ge hoger en hoger zet en dan scheurt die er plots vandoor:-)
maar na een onderhoudje (proper maken en smeren) heeft em da tog een tijtje ni meer.
groeten
johan

//www.loccollector.be


christophev


Dat ga ik van het weekend eens proberen tandwielen en mag heel die moter gedaan worden met wasbenzine of zo. Wat ik heb daar geen ervaring me.


tonycabus

En VOORAL NIET TEVEEL OLIE, beste! Anders kleven de tandwielen aan elkaar en komt hij ook niet meer vooruit...Ik had de grap met mijn omgebouwde 1605[:(]
Best M?rklin-olie gebruiken in een injectiespuit, MET naald (apotheek, misschien 10 cent) want zo kan je de olie veel beter doseren waar het moet: op de draaipunten, en all??n daar.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

christophev


voor goed te zijn hoe lang moeten die koolborstels zijn.  De mijn zijn 5mm


christophev


Na het ontvetten draait hij veel beter[:D]