NMBS Decals

Gestart door stefanic, 31 augustus 2010, 10:53:54 AM

ERVIN

Wat ik ?cht koop als de decals-afwrijfvellen voorhanden moesten zijn.
Reeks 62 ( meerdere)
Reeks 20 ( meerdere)
Reeks 77 ( meerdere)
Reeks 23 - 26

Dit zijn voor mij , de meest belangrijke.[;)]

Binco

Het gele Z-patroon van op de rangeerloks zou ook wel handig zijn!
Dit is een zeer moeilijke schildering om correct aan te brengen.[:D]
koop ik zeker!

itchy

yep, ik ook!
citaat:
Geplaatst door ERVIN

Wat ik ?cht koop als de decals-afwrijfvellen voorhanden moesten zijn.
Reeks 62 ( meerdere)
Reeks 20 ( meerdere)
Reeks 77 ( meerdere)
Reeks 23 - 26

Dit zijn voor mij , de meest belangrijke.[;)]

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Kris

Hallo,
Vergeet niet dat O een zelfbouwschaal is dus ook voor deze schaal graag de cijfers en stelplaatsen in de juiste kleur
en nu we aan het vragen zijn de contructeurslogo's is ook meegenomen

Dreha

Is er iemand die weet welk lettertype de NMBS gebruikt in tpV voor haar diesels en eleks. Het lijkt een beetje op Arial maar bij de 2 bv zie je een duidelijk verschil bij Arial is de 2 een zwaan en bij de het nMBS lettertype is deze rond zonder tegenkromming.
Niet zo simpel dus[B)].

itchy

Univers
http://www.linotype.com/1560/univers-family.html
soms gebruikt men de condensed versie zoals op de 20'ers, 62'ers, soms ook de extended zoals op de 13'en.

citaat:
Geplaatst door Dreha

Is er iemand die weet welk lettertype de NMBS gebruikt in tpV voor haar diesels en eleks. Het lijkt een beetje op Arial maar bij de 2 bv zie je een duidelijk verschil bij Arial is de 2 een zwaan en bij de het nMBS lettertype is deze rond zonder tegenkromming.
Niet zo simpel dus[B)].

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

just4fun

citaat:
Geplaatst door Michiel

... TP 1 Belgische Staatspoorwegen in schaal N uitvoering 1919-1925


citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

... goederen- en personenrijtuigen andere nr's te geven, zowel met computernr als wagons voor computertijdperk


citaat:
Geplaatst door janjozef

... nummers om belgische stoomlocs te (her)nummeren met natuurlijk ook de benodigde teken op dat vel


citaat:
Geplaatst door ERVIN

Reeks 62, Reeks 20, Reeks 77, Reeks 23 - 26


citaat:
Geplaatst door Binco

... gele Z-patroon van op de rangeerloks


citaat:
Geplaatst door Kris

... 0 ... dus ook voor deze schaal ...
... contructeurslogo's ...


Dat is nu net wat ik bedoel, ik vrees dat er geen echte lijn in valt te trekken.
Als er nu een fabrikant wordt gevonden die, ipv z'n gemaakte tekeningen (met locnummers, logo's, fabrieksplaten, ...) direct op decalval/afwrijfvel/... produceert, ze downloadbaar maakt in een door een vectori?el tekenprogramma lessbaar formaat, kan de klant dat dwonloaden (eventueel al mits betaling voor de stiekume zelf-decal-makers) en in zijn eigen tekenprgramma dat maken wat hij wenst om dat dan aan die fabrikant terug te geven, zodat hij dat dan kan afdrukken op z'n eigen decal-maak-printer. Dat vel wordt dan naar de klant doorgestuurd.
Is meer en moeilijker werk voor zowel fabrikant als klant, maar ik denk dat er zo veel meer mensen van allerlei tijdperken en alle mogelijke schalen tevreden gesteld kunnen worden.
Paul

ratje

RC je hebt toevallig geen tekening voor de decals voor de wagons van petroleum Antwerpen Kiel of Zuid? Zo ja mag je me de prijs laten weten hoor.

groetjes
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor

ratje

RC je hebt toevallig geen tekening voor de decals voor de wagons van petroleum Antwerpen Zuid? Zo ja mag je me de prijs laten weten hoor.

groetjes
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor

Dreha

@Itchy:
Alvast bedankt, ik heb het lettertype ook al gevonden en dat ziet er goed uit. Ga daar eens wat mee proberen.

Nu was mij opgevallen (bij het bekijken van wat foto's die ik ooit gemaakt had) dat het lettertype op de 51, 15 enz.. anders is. Weet er iemand welk lettertype dat is. En nu ik toch al bezig ben is er een standaard lettertype voor de UIC-nummers op goederenwagons en/of rijtuigen?

Harald

Bert Ossevoort

De oude nummers werden  vanaf 1987 ,gewijzigd ,dit op de reeks 23 ,het type werd toen Univers Bold 65.enkele loks hebben rondgereden met Univers Bold 67 Condensed .
Gekeken op de huidige schilderschema's van de type I11 en M4m ,
UIC rijtuignummer nog steeds met UN 65 B

Bert.

Binco

citaat:
Geplaatst door Dreha

Nu was mij opgevallen (bij het bekijken van wat foto's die ik ooit gemaakt had) dat het lettertype op de 51, 15 enz.. anders is. Weet er iemand welk lettertype dat is.

Harald



Kijk eens HIER [;)]
Ben volop bezig met de nummers van de 51 maar ik teken ze helemaal zelf.

itchy

het oude lettertype is eigen aan NMBS, je zal het dus niet zo makkelijk digitaal vinden. Ik heb wel nog de oude normbladen met referentiematen per letter en cijfer, het zijn dezelfde letters en cijfers die je nog heel vaak ziet gebruikt worden voor de plaatsaanduidingen op de perrons. Iemand zou dit eens moeten digitaliseren...
citaat:
Geplaatst door Dreha

@Itchy:
Alvast bedankt, ik heb het lettertype ook al gevonden en dat ziet er goed uit. Ga daar eens wat mee proberen.

Nu was mij opgevallen (bij het bekijken van wat foto's die ik ooit gemaakt had) dat het lettertype op de 51, 15 enz.. anders is. Weet er iemand welk lettertype dat is. En nu ik toch al bezig ben is er een standaard lettertype voor de UIC-nummers op goederenwagons en/of rijtuigen?

Harald


Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

itchy

Wow Bert ik wist niet dat men al in de jaren '80 begonnen is met dit nieuwe lettertype, dacht dat dat iets van de jaren '90 was..
citaat:
Geplaatst door Bert Ossevoort

De oude nummers werden  vanaf 1987 ,gewijzigd ,dit op de reeks 23 ,het type werd toen Univers Bold 65.enkele loks hebben rondgereden met Univers Bold 67 Condensed .
Gekeken op de huidige schilderschema's van de type I11 en M4m ,
UIC rijtuignummer nog steeds met UN 65 B

Bert.

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door itchy

het oude lettertype is eigen aan NMBS, je zal het dus niet zo makkelijk digitaal vinden. Ik heb wel nog de oude normbladen met referentiematen per letter en cijfer, het zijn dezelfde letters en cijfers die je nog heel vaak ziet gebruikt worden voor de plaatsaanduidingen op de perrons. Iemand zou dit eens moeten digitaliseren...


Steven, als je me die normbladen zou kunnen lenen, dan wil ik ze gerust digitaliseren/vectoriseren. Heb me net beziggehouden met het digitaliseren (vectoriseren) van de oude officiele huisnummers...