Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

verlijmen van plastikard op hout

Gestart door BD1701, 28 augustus 2010, 15:55:15 PM

BD1701

Beste forumgenoten, welke lijm kan ik best gebruiken om pastik platen van Evergreen scale models te verlijmen op een houten ondergrond van MDF-plaat. Zodat de platen dus deftig vast liggen?

Alvast hartelijke dank voor de tip
 

Michiel

Met houtlijm ging het niet, laat los langs de plastiek-kant. Met lijm voor plastiek (poly-uretaan?) gaat ook niet, laat los langs de hout-kant. Uiteindelijk heb ik contactlijm gebruik en toegepast zoals op de gebruiksaanwijzing: aanbrengen en uitsmeren, een 10-tal minuten laten drogen, en dan delen kort maar hevig tegen elkaar persen. Dat blijkt te houden...

Ik ben ook ge?nteresseerd in elk ander voorstel. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Michiel, wat voor contactlijm gebruik je dan? Ik heb dit eens met Bisontix geprobeerd, maar daarin lost de plasticard op.

Michiel

Ik heb Pattex krachtlijm zonder oplosmiddel gebruikt. Ik heb hier van die dunne Slater platen mee gekleeft, en heb niet kunnen merken dat de plastiek oploste. Bij mij ging het altans goed.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Permabond Acrylic lijm (2 componenten)... Daar plak je alles mee!
Anders kan je eens proberen je MDF eerst te vernissen met acryl vernis en dan zullen er wel meerdere plastieklijmen geschikt zijn veronderstel ik...

Paulogic

TEC 7 of een ander Hightack lijm?
Vb tec7 kan je gemakkelijk uitsmeren.
mvg,
Paul(ogic)

Klaas Zondervan

Ik zal dat Pattex spul eens gaan proberen.
Hoewel de lijmwijzer van Pattex voor deze combinatie iets anders adviseert, nl. Contactlijm Transparent of Powerfix.

C-rail

Ik gebruik Loctite Gel ( in die kleine blauwe tubes ).
Kleeft direct en lost de styreen niet op.

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Paulogic

TEC 7 of een ander Hightack lijm?
Vb tec7 kan je gemakkelijk uitsmeren.




Tec 7 gaat lossen aan de PE (plasticard) kant.
Ik zou gaan voor secondelijm.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

erik de noorman

Ik kleef eerst afplaktape (schilderstape) op de ondergrond daarna gebruik ik secondelijm. Dubbelzijdige plaktape is ook een mogelijkheid.

Erik.

Stefan Appelmans

Pas op!
Dubbel plaktape gaat los na "een zekere tijd". Zelfs tussen plastiek/plastiek. Hebben we in de Club waargenomen[xx(].
Ik gebruik persoonlijk "normale" Pattex contact (Supersterk Breed toepasbaar)
Eerst in een potje Pattex goed mengen met synthetische thinner, dat het verfbaar wordt.
De MDF met de pure lijm invrijven (MDF is hout en dus drinkt), en kant plastiek Pattex van het potje "schilderen" (niet te veel maar genoeg) en dan het plastiek op de MDF plaatsen, OP DE GOEDE PLAATS DIRECT. Goed duwen.
Het penseel met synthetische thinner kuisen.
En dat houdt vast![:)]
De gemengde pattex doet het plastiek oppervlakkig smelten, maar dat is normaal.
Misschien eerst op een onnodig stukje proberen.
stefan.

ToThePoint

Yup, lijm die op kleefband zit versteent na een tijd.
Allee verstenen is dat mss niet, maar zo benoem ik dat.
De lijm word een hoop korrel en brokkel en heeft absoluut geen kleefkracht meer.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

BD1701

Alvast iedereen hartelijke dank voor de snelle reactie's. Ik denk dat ik dus ook maar zal gaan voor de pattex-contactlijm, lijkt mij het eenvoudigste en het werkt blijkbaar goed.
 

loco

Ik heb enkele jaren gelden samen met amijn zoon een brug gemaakt in hout en evergreen strips. Daarvoor hebben we secondelijn gebruikt, zowel voor het hout als voor de kunststof. Ik denk dat we toen een flesje Zap voor houtverbindingen hebben genomen.

T03

Onlangs verlijmd met Pattex contactlijm.
Van die geelachtige plakkerige lijm in Gele/zwarte tube.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"