Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Kadee koppelingen

Gestart door Brandy, 28 augustus 2010, 13:21:08 PM

Brandy

Vanuit he retro tijdperk ben ik momenteel weer aan modelbouw begonnen. Tussendoor me af en toe wat op de hoogte gehouden en nu besloten en reeds in aanvang genomen een module baan te bouwen.
Aangezien slechts een zijwand ter beschikking staat wordt het sporenplan als een pendelbaan uitgevoerd. Dit betekent dat een trein even verdwijnt aan de kopzijde, terugzet en via de achtergrond omrijdt naar een schaduwstation.
Ik heb - mede op jullie info - kadee koppelingen besteld en reeds gemonteerd en eerlijk is eerlijk: het koppelen is prima, zelfs de ruimte russen de buffers is t.o.v. de Fleischmann haakkoppeling kleiner geworden.
Ervaring wordt gevraagd over het achteruitrijden met deze koppelingen met een komplete trein (max 5 tweeassers)over 2 uitwijkwisses(dus krom).
Daarnaast snap ik het ontkoppelen niet met de vaste magneet onder de railmat. Als een trein deze normaal passert, dan gebeurd er toch niets( ontkoppelen) of wel?
Reacties: graaaag!
Brandy

ysbeer

Kadee ontkoppeld als volgt.
Trein stopt met koppeling boven de magneet.
trein zet iets achter uit (paar mm)
trein rijdt weer vooruit en is los.

Rangeren
Stoppen op magneet.
Achteruit rijden (paar mm)
stoppen 9(halve sec)
Verder achteruit rijden tot dat de wagens goed staan.
weer vooruit en weg wezen.

normaal over de magneet rijden heft geen gevolg,ook niet bij opduwen.
wim


Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Brandy

Als een trein deze normaal passert, dan gebeurt er toch niets( ontkoppelen) of wel?
Aan het "handje" van de koppelingen zit een minuscuul haakje, waardoor de koppelingen niet uit elkaar gaan als de trein getrokken over de magneet rijdt. Om te ontkoppelen moet je stoppen boven de magneet en een klein stukje terugduwen. Pas dan komen ze los.
Op de site van Kadee staat een animatie hoe het werkt.

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door Brandy


Ervaring wordt gevraagd over het achteruitrijden met deze koppelingen met een komplete trein (max 5 tweeassers)over 2 uitwijkwisses(dus krom).


In een woord: goed ;) Ik heb kadee's gebruikt op mijn timesavertje, en ze blijven in delayed stand, zelfs in bochten.

De ontkoppelaars liggen bij mij trouwens onder de wisseltongen. En dit werkt eveneens goed, al is de positionering van zowel magneet als koppeling (bij een reeks 77 waarvan ik de positie van de NEM schacht heb moeten blokkeren) millimeterwerk! Kadee raad trouwens aan op enkel te ontkoppelen op rechte stukken, en niet in bogen, net om die reden. Maar meerdere mensen gebruiken hem in bogen. Consequentie is wel dat je soms een koppeling hebt die naar de verkeerde kan getrokken wordt door de magneet: dat heeft met de positionering te maken, en vooral mijn B-models containerwagens hebben daar last van....

Gewoon over de magneten rijden ontkoppelt inderdaad niet: je hebt dat haakje, zodat zolang er spanning op de koppeling blijft er niet ontkoppeld wordt. Maar stalen wielen kunnen hier roet in het eten gooien: die worden natuurlijk aangetrokken door de magneet, en zorgen dat je ofwel ongewenst ontkoppelt bij traag overrijden, ofwel niet kan ontkoppelen wanneer je dat wil... Je hebt enkele opties: ik heb de wielen 'geremd', dat wil zeggen een stukje styrofoam tussen bogie en wielassen gestoken, ofwel een weerstand rond de wielassen draaien (die je toch voor bezetmelding nodig had), zodat de magneet de wagon niet meer naar zich toe getrokken krijgt. Het nadeel van deze oplossing is echter dat bij een behoorlijke sleep de loc te hard zal moeten werken, en de kadee's af en toe gewoon uit mekaar glijden (de trekkracht wordt zo groot dat de NEM schachten scheef worden getrokken). Daarom bied Kadee ook niet-magnetische wielen aan, maar dat is tegelijk een pak duurder. Voor 10 geremde assen zal dit effect trouwens nog goed meevallen, dus probeer eerst gewoon met styrofoam ;) 20 geremde assen geeft dan weer miserie (eigen ervaring)
 

Brandy

Beste reageerders.
Geweldig dat jullie iets over je ervaringen willen delen. Ik word er iets rustiger van. Bij Kadee heb je diverse uitvoeringen van magneten. Ik zelf heb een magneetje van een prikbord getest doch er gebeurde niets. Welke magneten(kracht!?) raden jullie me aan. Ik hoop niet te veel te vragen aan de"ervaringsdeskundigen"
Es geht voran!
Brandy

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Brandy

Ik zelf heb een magneetje van een prikbord getest doch er gebeurde niets.
Dat komt waarschijnlijk omdat die magneet verkeerd gepolariseerd is, of omdat je hem verkeerd hebt geplaatst.
Een ontkoppelmagneet moet de noordpool bij de ene spoorstaaf hebben, en de zuidpool bij de andere. M.a.w. de veldlijnen moeten dwars op het spoor lopen.

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door Brandy

Beste reageerders.
Geweldig dat jullie iets over je ervaringen willen delen. Ik word er iets rustiger van. Bij Kadee heb je diverse uitvoeringen van magneten. Ik zelf heb een magneetje van een prikbord getest doch er gebeurde niets. Welke magneten(kracht!?) raden jullie me aan. Ik hoop niet te veel te vragen aan de"ervaringsdeskundigen"
Es geht voran!
Brandy


Zoals ik al zei is de positionering van je magneet en je koppeling cruciaal. En net om die reden raad ik je aan het bij de officiele Kadee magneten te houden: niks zo irritant dan een slecht ontkoppelende kadee.. weet ik uit ervaring ;-)
 

Brandy

Helder wat betreft de adviezen. Ik ga de off. magneten eens proberen.

Tot slot: heeft iemand ervaringen met het opduwen van een trein(veelal tweeassers of soms drieassers, welke met kadee koppelingen zijn voorzien. Betreft een pendelritje van ongeveer drie rechte meters, waaronder twee wissels welke in kromstand kunnen worden bereden.

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door Brandy

Helder wat betreft de adviezen. Ik ga de off. magneten eens proberen.

Tot slot: heeft iemand ervaringen met het opduwen van een trein(veelal tweeassers of soms drieassers, welke met kadee koppelingen zijn voorzien. Betreft een pendelritje van ongeveer drie rechte meters, waaronder twee wissels welke in kromstand kunnen worden bereden.



In delayed stand of niet?

Ofja, dat maakt eigenlijk niet uit: dat lukt perfect, en eigenlijk minder kans op ongewenst ontkoppelen, want wanneer er drukkracht op de koppeling blijft zal zelfs een magneet de koppeling niet kunnen ontkoppelen. En de delayed stand blijft ook makkelijk behouden: de lip die daarvoor zorgt is toch al gouw 2 mm lang, en dat is zelfs langer als een roco universeelkoppeling. Een roco kortkoppeling of fleischmann profi wil idd wel eens terug in zijn gekoppelde stand zakken bij opduwen (dat was toch het geval toen ik 12 was, sindsdien niet meer geprobeerd :p), maar een kadee of roco universeelkoppeling moet al een serieuze wiebel krijgen eer dit gebeurt....

PS: je moet uiteraard wel opletten voor je buffers. Anders dan bij een kortkoppeling kan een kadee wegknikken onder de druk (omdat je gen starre koppeling hebt). Maar dan hangt het nog af van enkele factoren: hoe hard heb je je sleep geremd (ivm ontkoppelen en aantrekken van metalen assen), en hoe kort wil je koppelen? Zoals je weet heb je kadees in 4 lengtes, waarbij de kortste gewoon een kortkoppeling is zonder de mechaniek ervan... En hoe krap is je bocht? Een roco wissel met r = 800 (en nog een klets, was het niet 888?) zal niet vlug problemen geven, een kadee nr 18 in combinatie met slappere veertjes in de kortkoppelmechaniek van je wagons, een lange sleep geremde assen, en een r = 450mm geeft bijvoorbeeld w?l wegspringende buffers.

Op het einde van de rit is mijn raad dus: je moet niet t? kort willen koppelen met kadee: ga gewoon voor de 19 en probeer niet teveel assen te remmen (net voldoende voor de beweging die je wil maken): dan komt dat dik in de sjacoche ;)
 

Stefan Appelmans

De wagons die nu verkocht worden hebben allemaal de "in-de-bocht-verlenging" systeem, en die moeten normaal met een "stijve" koppeling aangebracht worden, zo kan de verlenging in een de bochten normaal werken, getrokken of geduwt.
De "NEM" Kadee (Nr 17-18-19) is geen stijve koppeling, die werden ontworpen om in de dan fixe NEM doosjes te steken.

Maar met het huidig systeem, als men de wagons achteruit duwt, plooit het Kadee systeem EN de verlenging met het NEM doosje. In rechte lijn kan dat geen kwaad, maar in bocht "mengen" zich de buffers, vooral als er meerdere wagons zijn, en er is meestal ontsporing.

De oplossing is het verlenging systeem van alle goederen wagons te blokeren: Een gaatje van 0,8 of 1mm boren door de neutraal (recht) staande arm van de verlenging, en een stukje speld er in steken. Oppervlakkig bevestigen met een heel klein puntje secondenlijm. Zo kan alles eventueel terug in orde gebracht worden (om te verkopen bvb)

Mijn persoonwagens blijven "een" met de oorspronkelijke stijve koppeling (Fleischmann profi bvb), behalve de eeste wagen van voor en de laatste wagen van achter met een Kadee.

En zo, geen probleem.[^]
stefan.

Stefan Appelmans

Dag iedereen,
Over de Kadees, dat ik ook gebruik:
Ik heb dus mijn magneten schuifbaar geplaatst, om niet per ongeluk of met een klein aantal wagons te ontkoppelen.
Maar er is een ander problema. Als een loc aankomt met pas een of twee wagons, is het heel moeilijk "proper" te ontkoppelen, en ook "delayed" teug te duwen. Dit omdat de stalen as van de wagon door de magneet aangetrokken wordt. Dat wordt meestal prutsen en dat gaat niet!
Ik heb dan teruggedacht aan de "borstelharen", van Gerolf op zijn sorteerheuvel. Wel, dat werkt ook voor de Kadees! Zie hieronder, een borstel met 0,5mm nylon haren. Er moet misschien een beetje fijner bestaan.



Ik boor een 0,6 gaatje in twee dwarsliggers, links in de rijrichting, tussen en zo dicht mogelijk bij de sporen, dat de wielen toch tussen de haren passen. het haartje komt 9mm boven de dwarsligger.

Edit: ik spreek hier van code 100 rail. Het haartje is 6mm hoger dan de railstaaf. 11mm meest gebruikte wielen.

Ik heb testjes gemaakt. De beste plaats is gelijk op de foto, daar is de wagon nog niet echt aangetrokken door de magneet maar de kadee is goed open, en vooral laat toe aan de sluitende "arm" het haartje niet van de slechte kant te nemen.



Ziehier twee "tweeassige" wagons tegengehouden door de haartjes.
Natuurlijk zijn de haartjes goed zichtbaar...Maar mijn problema is opgelost. Dat laat ook toe de plaats van de magneet goed te bepalen.[^]
Maar de magneet moet natuurlijknog beweegbaar blijven, schuiven of laten zakken.



DANK U GEROLF![:p][:D]
stefan.

Paulogic

Kadee's... een droomkoppeling doch spijtig genoeg
niet echt prijsgunstig en niet zo lief voor 3railers...
tenzij je zo'n tangetje bijkoopt maar dat is ook geen goedkoop
affaire...
mvg,
Paul(ogic)

Stefan Appelmans

Ja, het is dus vooral op de wissels dat ze zouden bliven steken, waar de "centrale rail" uitsteekt. Op oude "K" wissels bleeft het centraal gedeelte op de hoogte van de rail, en de wissel tongen waren oppervlakkig geisoleerd. Dat vond ik beter.
stefan.

Stefan Appelmans

Ik heb dus de twee laatste fixe (ik dacht dat het zo-goed was[xx(])magneten beweegbaar gemaakt.
Eertst dus de gekleefde magneten losmaken zonder te beschadigen.
De magneten met hun stukje staal eronder op 2mm plasticard gekleefd.
Daarna een bakje maken, na testen van de nodige beweegruimte om niet meer te ontkoppelen, met 0,5mm spel er rond en boven, opdat later niets zou vast steken, daar alles IN de baan moet.
Een beetje graphite poeder onder het beweegbaar deel, om zeker te zijn...En alles op DE goede plaats bevestigen.
Om dit te doen kleef ik voorlopig een 0,5mm dik stuk plasticard als deksel, en plaats er een stuk staalprofil? er op. De magneet houdt alles tezamen. Wat uitsteekt van de staalprofil? wordt op het railbed geplaatst, zo heeft men de goede hoogte.
Alles dus precies op de goede plaats aanbrengen en met een beetje 5min epoxy er rond kleven.

Zo ontkoppelt het niet:



Zo ontkoppelt het:



Het deksel er op kleven (GEEN lijm vanbinnen!)



Alles is bijna klaar. Nog de haartjes bevestigen![:D]
stefan.

Gerolf

Leuk idee, Stephan! [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw