Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Modeltrein database

Gestart door Pascal Michiels, 21 augustus 2005, 17:57:52 PM

Johnnytrein

Sven, dat Tbase programma werd vervangen door icollectware http://www.icollectware.nl/, en is op deze link te downloaden.Via beneluxrail liep/loopt een actie om dit programma aan te schaffen met 10 euro korting. Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

PaulC

Sven,

Voor een zogenaamd "scrolldown-veld" gebruik je het besturingselement "keuzelijst met invoervak". Hieraan wordt dan een lijst met waarden of een tabel, die de vereiste waarden bevat, gekoppeld. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een tabel, omdat die meer waarden kan bevatten dan een lijst en makkelijker bij te werken is.
Wat betreft je foto die als een pictogram wordt weergegeven het volgende : in het dialoogvenster "OLE-object invoegen" dien  je de optie "weergeven als pictogram" uit te vinken. Je kan hier kiezen om het geselecteerde fotobestand in de tabel te plaatsen (niets aanvinken) of een koppeling naar het bestand in de tabel op te nemen (koppelen aanvinken)

Ik hoop dat ik je hiermee iets vooruit heb geholpen

Paul

svvander

Hey Paul,

Bedankt voor je bijdrage en hulp. Ik heb het object "keuzelijst met invoervak" gevonden. Maar hoe koppel ik die lijst er nu aan? [B)]

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

PaulC

Sven,

Dit doe je op de volgende manier :
Je hebt je tabel "Materieel" (of inventaris, of hoe ze ook heet) waarin zich een veld bevindt "Materieeltype" (e-loc, dieselloc, stoomlok, enz.......) in dit veld wil je een waarde plaatsen die je kan kiezen uit een keuzelijst.
Hiervoor maak je een nieuwe tabel "Materieeltype" aan met slechts ??n veld , nl een veld waar al de verschillende types worden ingevoerd.Dit veld MOET wel hetzelfde formaat (hier zal dit Tekst zijn) en dezelfde veldlengte (aantal karakters)hebben als het corresponderende veld in je inventaristabel. De veldlengte stel je in de ontwerpweergave van de tabel.
Nu open je terug je tabel "Materieel" in ontwerpweergave en klik op het veld "materieeltype".
Onderaan je scherm heb jeen grijze zone met twee tabbladen (Algemeen - en Opzoeken) in het tabblad Algemeen worden de eigenschappen van het veld weergegeven.
Klik nu op het tabblad "Opzoeken" en voeg volgende waarden in :
Weergave besturingselement = Keuzelijst met invoervak
Type rijbron : Tabel/Query = niet veranderen, zo laten
Rijbron : hier type je de naam van de tabel met de keuzemogelijkheden (vb. "Materieeltype")
De resterende keuzemogelijkheden laat je ongewijzigd. De enige keuzemogelijkheid die je misschien nog kan wijzigen is de keuze "aantal rijen" hierin plaats je hoeveel rijen je wil zien bij het aanklikken van de keuzepijl rechts in het veld.
Je sluit nu alle tabellen. Open je tabel inventaris en klik op het pijltje rechts in het veld "Materieeltype", de keuzelijst zal open rollen en juist zoveel mogelijkheden tegelijkertijd tonen als jij ingesteld hebt in de eigenschap "aantal rijen" . Zijn er meer mogelijkheden, krijg je aan de rechterzijde van de lijst automatisch een scrollbar
Klik nu op de benodigde keuze in de lijst en deze keuze wordt automatisch in het veld "Materieeltype" gekopieerd.

Zo, ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.Anders, vraag maar

Paul

svvander

Paul,

Bedankt voor de hulp. Ik heb het op een iets andere manier klaargespeeld, maar het is wel gelukt.
Alleen de foto komt nog steeds niet tevoorschijn (ook niet na het uitvoeren van de zaken zoals je mij vertelde).

Dus, als er mensen zijn, die eenvoudige database wensen, stuur maar een mailtje. Ik stuur het u kosteloos via mail door.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

françois

Sven,

wacht vol ongeduld op jouw database. Alvast bedankt,

Fran?ois.

e-mail: ftuyaerts@skynet.be
 

PaulC

Sven,

Ten eerste : werk je met tabellen of met formulieren? Als je een tabel opent wordt de foto immers nooit weergegeven. Een foto wordt enkel in formulierweergave weergegeven.
Bij een tabel kan je de foto wel te zien krijgen door te dubbelklikken in het OLE-veld.

Als je de foto in de tabel inbrengt heb je dan in eerste instantie in het OLE-dialoogvenster "Bestand gebruiken" aangeklikt? Zo kom je immers in het tweede venster waar je via bladeren het bestand kan kiezen en dan wel de knop koppelen aan- of uitvinken (zie vorige bijdrage)

Paul

svvander

In formulieren... inderdaad als je erop klikt komt deze te voorschijn. Maar kan men deze niet blijven maken?

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Pascal Michiels

Het is al weer even geleden. Ondertussen zit ik aan 880 nummers.

Ge?nteresseerden kunnen de file hier downloaden :

http://users.telenet.be/Teemto/Modeltrein%20database/

locomotion

Even gekeken. lijkt al heel wat, maar heb de indruk dat er toch ook nog ??n en ander ontbreekt. Heb je de website van Jocadis al eens aangesproken om zijn modellen toe te voegen.
Locomotion

Pascal Michiels

Enkele weken geleden de draad terug opgepakt. Volgende versie zal 1.3 zijn.
Ondertussen zijn we van 880 modellen naar 1576 gegaan en er dienen nog een groot aantal stuks van LS models worden toegevoegd.
Eens klaar post ik het wel op m'n site.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Pascal Michiels

Interessant. Daar ga ik even mee bezig zijn om dat allemaal na te kijken. 8)

janieburton

Citaat van: Pascal Michiels op 23 juni 2006, 16:38:55 PM
Het is al weer even geleden. Ondertussen zit ik aan 880 nummers.

Ge?nteresseerden kunnen de file hier downloaden :

http://users.telenet.be/Teemto/Modeltrein%20database/

Link werkt niet.
 

Opa-Bullcat

Janie, het is een link uit 2006, heel goed mogelijk dat die hele pagina of gebruiker daar al niet meer bestaat.