Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Modeltrein database

Gestart door Pascal Michiels, 21 augustus 2005, 17:57:52 PM

Pascal Michiels

Hallo modelspoorders,

Ik ben al enige tijd bezig een lijst op te stellen met alle Belgisch HO gelijkstroommateriaal. De lijst is in Excel formaat.

Momenteel heb ik reeds 487 entries. Deze lijst is natuurlijk verre van volledig. Heb je nog ontbrekende modellen - hoe meer hoe liever - stuur me de gegevens door. Fabrikant, model nummer, type, omschrijving, tijdperk, NMBS of prive, serienummer, aantal geproduceerd bij beperkte reeks en verkoopprijs (eventueel een foto).
Bij sommige modellen zijn er nog velden leeg. Deze gegevens mag je ook steeds doorsturen.

Ge?nteresseerden kunnen me altijd een mailtje sturen voor de lijst.

Mvg,

Pascal Michiels
pascal.michiels2@telenet.be

loco

kijk eens op onderstaande site. Daar staat een lijst voor 2005 onder nieuws/nieuwigehden 2005. 't Is een begin.
Ik heb ook nog ergens een databankje liggen, maar dan moet ik ver zoeken. Als ik het tegenkom stuur ik het op.
Loco

Johnnytrein

Er bestaat een 2 delig boek waarin alle Belgisch h0 materiaal staat dit werd uitgegeven door Metamedia ISBN 90-75686-06-4 en ISBN 90-75686-06-4
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

svvander

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Er bestaat een 2 delig boek waarin alle Belgisch h0 materiaal staat dit werd uitgegeven door Metamedia ISBN 90-75686-06-4 en ISBN 90-75686-06-4



Dit boek is inderdaad de moeite, maar is helaas niet compleet... zeker de laatste nieuwe loc's en wagons staan hier niet in.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

guy holbrecht

Inderdaad Sven, het is niet compleet, maar dat heb je met elk naslagwerk. Vanaf het moment van publicatie is het in feite al achterhaald. Elk woordenboek, elke encyclopedie of wat dat ook, is op datum van publicatie in wezen een ietwat verouderd werk. Dat neemt echter niet weg dat heel wat bruikbare informatie in dergelijke naslagwerken vervat zit, en daarom blijft het tweeledig boek van Philippe Callaert een waardevolle bijdrage tot het verwerven van kennis over het Belgisch modelspoorgebeuren.
vgr
Guy

rgp

Dag,

Idd Guy een prachtig naslagwerk, dat al verouderd was bij publicatie.  Ik heb er met Philippe indertijd over gediscussieerd en heb toen voorgesteld dat hij het onder mapvorm zou uitbrengen, zodat er 1 of 2x per jaar updates konden uitgegeven worden.
Naar het schijnt wou de uitgever niet, die hoopte om op regelmatig tijdstippen een nieuwe uitgave te publiceren (? la KOLLs).

Roland

svvander

Wel ik moet eerlijk zeggen, ik vind het boek van Mr. Philippe Callaert: "De Belgische spoorweg in model", volume I en II heel interessant. Maar zoals je zegt, zou een halfjaarlijkse of toch zeker een jaarlijkse update de moeite meer dan waard zijn. Deze uitgaves dateren immers al van 1998!!! Ondertussen toch ook weeral 7 jaar.

Ik wacht nog op een nieuwe uitgave, misschien dat we niet langer op onze honger hoeven te zitten... wie weet?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

dikken

Ik zou al met een jaarlijkse update tevreden zijn. Ik probeer het zelf wat bij te houden, maar dat lukt niet altijd even goed.
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

erik de noorman

Voor de up-dates zorgt msn ondertussen toch. Kijk naar de nieuwegheden
of de modelbesprekingen of de reklames die de handelaren plaatsen.

Erik

Pascal Michiels

Heb ondertussen al heel wat reacties gekregen. Waarvoor dank.
Het zal even duren eer alles is toegevoegd. Vooral de database die ik van Loco heb gekregen zal wat tijd vragen.
Ondertussen heb ik dankzij de website van LS Models de volledige oude productie toegevoegd. Nu nog de huidige en dan is deze fabrikant volledig.

Zijn er nog mensen die info hebben, of die een kopij van de file wensen, laat maar weten.

janjozef

Zou er geen mogenlijkheid zijn om ze op rechtstreeks op het net te plaatsen ?
Dat zou de meest interessante manier zijn

jan

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

citaat:
Geplaatst door janjozef

Zou er geen mogenlijkheid zijn om ze op rechtstreeks op het net te plaatsen ? Dat zou de meest interessante manier zijn
Als je geen eigen webruimte hebt, mag je ze gerust naar mij toesturen. Ik plaats ze dan op mijn web, met een specifieke link ernaar op dit forum.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johnnytrein

@Erik, wat heeft MSN met onze hobby te maken? [:I] Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Gerolf

Dat tikfoutje had ik ook al gezien - MSM dus ...
citaat:
En als ze op internet staat is het makkelijker om aanvullende info te sturen
dan is het inderdaad een kwestie van een 'geupdate' versie erover te plaatsen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Ik ben nu al een paar dagen bezig geweest met het verder updaten van de lijst van Pascal. Ondertussen heb ik dan ook mijn Database verder uitgebreid. Vorige week, heeft mijn PC (het moederbord), de geest gegeven. Niet zo erg, maar mijn progamma (Tbase), is verdwenen en dus niet meer bruikbaar.
Ik ben dan maar begonnen met er eentje aan te maken in Acces.
Het enigste probleem is echter, dat ik niet veel kaas gegeten heb van Acces.
Heeft er hier iemand ervaring mee?

Wat lukt me zoal niet? Wel, ik zou graag een veldje aanmaken waar ik de periode (tijdperk) kan selecteren via een scroll down. Deze optie zou ik ook graag gebruiken voor het type (Stoom, diesel, e-loc,...).
Spijttig genoeg vind ik de truc om dit te doen maar niet. [:(]
Ook zou ik graag een afbeelding willen toevoegen (dit kan via een OLE-bestandje). Het enigste wat ik echter te zien krijg, is een pictogrammetje.

Wie kent er hier iets van of heeft het zelf al gemaakt en helpt me verder?

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be