Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Idee voor in de volgende nrs.

Gestart door Metpetergaathetbeter, 19 augustus 2010, 20:29:15 PM

Metpetergaathetbeter

Beste forumleden,

Heeft eigenlijk niets te maken met de inhoud van MSM nr. 95, Maar ik wou eens polsen wat jullie van volgende gedachte vonden?
Zou het niet leuk zijn dat er een rubriek in MSM verschijnt waarin uitgelegd word en getoond word hoe een bepaalde wagon verder kan gedetailleerd worden (bv eenvoudig 2 assige containerwagon van piko voorzien van extra details)?.Een goed vb. van zo'n artikels verschijnen regelmatig in Miba.Hierin worden veelal Duitse types van goederenwagons besproken. Waarom zou dit in MSM geen navolging kunnen krijgen(dan bv. met Belg goederenwagons)?
Groetjes Peter:)

Gerolf

Dat lijkt me erg interessant: hoe een wagon "superen". Soms verschijnen er artikels over tractiematerieel, en soms over rijtuigen, maar wagonnen worden slechts zelden verbeterd.
Wie neemt de handschoen op en schrijft een artikel ? [:p] [8D]
@Peter: Ik heb je idee in een meer geschikte rubriek geplaatst [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

Gerolf,
Bedankt voor uw reactie!Ik zou zeggen dat de forumleden ne keer iets laten horen en dan nog liefst degenen die niets(misschien niet durven??)plaatsen, maar vooral het forum lezen. Onder deze leden zijn waarschijnelijk een aantal bijzondere cracks of mensen met een heleboel fantastische ideeen. Kom mensen laat eens iets van je horen!
Of toon eens een gesupperd werk!Momenteel heb ik nu geen tijd, maar mocht iemand met iets speciaal afkomen misschien zou ik ook gelanceerd(liefst niet naar de maan) raken en vervolgens er ook in vliegen!
Groeten Peter[:)]

ERVIN

Wat bedoel je precies Peter met extra details , gaat het hier dan over beladingen , verweringen , of andere nummers of ...??[:I]

Baureihe 103

Beste Modelspoorvrienden
Hum ik heb wel wat ideeen maar dan moet ik de 28ste in Houten eerst een Belgische wagon kopen (of iemand moet er eentje naar mij sturen).
Als hij klaar is krijg je hem van mij weer terug
Niet boos worden want ik heb hoofdzakelijk Duits materiaal[:I]
Het superen van wagons is niet zo verschrikkelijk moeilijk want Weinert en andere merken hebben ontzettend veel losse onderdelen te koop.

Voor iemand die net begint kan je starten door aan de zijde waar geen wagon meer komt te hangen de remleidingen alsmede trek en stootwerk aan te brengen. Deze onderdelen hebben we allemaal wel in huis
(Roco doet ze altijd overdadig veel in de doosjes)

ook leuk is om dan wat sluitseinen onverlicht van Brawa te monteren.
Nu nog wat weatheren aanbrengen van een lading en klaar is Bert.
Het resultaat super realistisch om te zien


Groetjes Bert.[:)]

Roept u maar en ik start met een voorbeeld, zo neen dan plaats ik het tzt wel op het forum.
Bestaat er een andere hobby.

Metpetergaathetbeter

CiteerGeplaatst door ERVIN

Wat bedoel je precies Peter met extra details , gaat het hier dan over beladingen , verweringen , of andere nummers of ...??
Ervin,
Ik meen te weten dat erop die wagons speciale handvatten aanwezig zijn die je op die wagons niet weervindt (om je maar een vb te geven).Weathering en beladingen zijn eigenlijk aan bod geweest!(art. van deze onderwerpen vindt je overal!).Wat ik bedoel dat extraatje dat er voor zorgt dat je wagon er iets echter uitziet.
PS andere nrs was iets dat ik vroeger al naar voor bracht maar waar ik eigenlijk nogal teleurgsteld was van de reacties en het aantal reacties en het beperkt aantal mensen dat erop reageerde(ofwel niet durfde !)
Groeten Peter[;)]

Klaas Zondervan

Goed idee. Maar dan wel graag over wagens.
Wagons is Frans.

Metpetergaathetbeter

CiteerGeplaatst door Klaas Zondervan

Goed idee. Maar dan wel graag over wagens.
Wagons is Frans
Klaas Zondervan, Ik nam even  mijn Prisma woordenboekje(ik dacht toch een Nederlands boekje) en zocht op Wagon en wat staat er Wagon = Spoorwegwagen.Ik heb uw gegevens niet opgezocht maar de naam klinkt toch Nederlands(sorry mocht het niet zo zijn). Ik dacht dat Nederlanders zograag Franse woorden gebruikten(bv zakje patat i.p.v.frieten). Ik nam uw opmerking niet als een belediging, maar ik wou toch op een vriendelijke, beleefde manier reageren.Ik hoop dat U mijn antwoord eveneens niet als een belediging ervaart
Groetjes Doei(ik hoop dat ik het juist schreef anders krijg ik nog wel een seintje)

Klaas Zondervan

Ik ben inderdaad een Hollander, tegenwoordig woonachtig in Zeeland. En daar zeggen ze ook frieten. Maar merkwaardig genoeg noemen ze een aardappel toch een patat, voordat die in friet is veranderd.[:)]

Wat de schrijfwijze wagon/wagen betreft, wat er in het Prisma woordenboek of in de Dikke van Dale staat vind ik niet zo boeiend. Het gaat mij om de schrijfwijze zoals die offici?el bij de spoorwegen geldt. In het Nederlands (en ook in het Vlaams) is wagen de correcte manier.
En mocht je nog niet overtuigd zijn, ik heb daar fotografisch bewijs van, uit Belgi? nota bene, dus dat moet waar zijn.[:)]

Metpetergaathetbeter

KLAASZONDERVAN ,
Hier nog eens die vervelende Belg!U heeft gelijk maar toch mag ik stellen dat Wagon niet verkeerd en toch Nederlands is! Wanneer ik hier in Vlaanderen zou zeggen in het stations staan 5 wagens, dan weten niemand waarover wat ik het heb.. Dan ben ik ervan overtuigd dat ik de reactie zou krijgen hoe komen er 5 wagens in het station zonder dat het station beschadigd is? Men zou verkeerdelijk aannemen dat wagens(luxe-wagens=auto's) in het station staan i.p.v.wagons(spoorwegwagens).Ik denk dat zowat 90 tot 95 procent(en misschien meer) van forumgebruikers uit de Zuidelijke Nederlanden(dus Belgie) het woord wagon gebruikt i.p.v wagens.Ik hoop dat U telkens U het woord wagon hoort, toch over het hart kunt krijgen dat wij(in Belgie)
het woord wagon gebruiken.Ik hoop dat U uw Zuidergeburen niet telkens de opmerking maakt wagen.Laten wij een Belgisch oplossing zoeken en zeggen dat wagon een synoniem is van uw Nederlands woord wagen. Terloops zocht ik het woord wagen op terwijl ik mijn brief schrijf en wat constateer ik (ik heb misschien al een oud prisma-boekje uitgave 2001) dat bij wagen niet gesproken wordt van spoorwegwagons maar over auto's, delen van een schrijfmachines en verder voertuig met minstens 4 wielen(dus niet het woord (spoor)wagen.Toch kan het zijn dat uw wagen in latere edities voorkomt.Tot zover mijn uiteenzetting over het woord wag(e)on.
I HOPE NO HARD FEELINGS JUST RESPECT!
Groeten Peter[;)]

Gerolf

Wagen, wagon, wagens, wagonnen, ... deze discussie hadden we al eens, en doet in deze weinig (eigenlijk niks) terzake [|)]
De essentie van Peter's vraag is nauwelijks behandeld. Een goederenwagen "verbeteren", en dat in MSM publiceren. D?t is het onderwerp.

Dus: extra (of niet-mee-gegoten) handvaten en leidingen, correcte decals, juiste vering, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

I HOPE NO HARD FEELINGS JUST RESPECT!
Van deze kant evenzo. Maar desondanks blijf ik het met je oneens.
Enne, dat fotografisch bewijs, dat wil kennelijk niemand zien?[8D]

@Gerolf, wat de inhoudelijke kant van de vraag betreft, daarvan had ik al gezegd dat ik het een goed idee vind.
Maar daarnaast ben ik nogal gebeten op correct taalgebruik, vandaar mijn opmerking over wagon/wagen.

Kautenbach

meer off topic thema: in Zwolle, Nederland, zeggen we normaliter volgens mij 1 wagon, 2 wagons..(ipv wagonnen) om het nog makkelijker te maken. . paard met wagen (Wagens noemen wij meestal auto,s)ik heb weleens gehoord dat nederlands geschreven artikels(of is het artikelen) in het Vlaams worden herschreven ivm grammatica en woordgebruik)

Een patatje is een zak friet.. ingredient is aardappel, of piepers...

Artikel/thema: goed idee!

groet, Wim

Rochevalien

Mensen ,wagon is inderdaad een Frans woord maar wordt ook in Vlaanderen gebruikt. Als men het over "wagen" heeft(in het abn) bedoeld men een auto,wat ook weer een Frans woord is.Meer moet je daar niet achter zoeken.
Reizigers zitten niet in wagons maar in rijtuigen.

Over de kern van dit draadje: het idee is goed maar wie gaat dat artikel schrijven? Het is wel h??l gemakkelijk om te zeggen dit en dat moet erin komen.Je kan volgens mij alleen iets schrijven als er werkelijk een superset op de markt komt om een wagon te superen.En zover zijn we nog niet.Het is wel mogelijk om oudere modellen (=goedkope) te strippen en te superen ,herbeschriften enz.
Daar bestaan wel wat setjes voor, maar voor de Franse markt (Obsidienne)
Voor Belgische wagons bestaat dit niet.Je moet ook nog een hoop detailfoto's hebben om bv de Piko platte container wagon te superen .Alleen zo kan je zien wat er kan gedaan worden om deze wagon te superen,en dat is veel opzoekwerk.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Rochevalien
...maar wie gaat dat artikel schrijven? Het is wel h??l gemakkelijk om te zeggen dit en dat moet erin komen....
Klopt helemaal. Ik hoop dat er hier iemand de handschoen op neemt [;)]
Superingssetje - zelf maken? (etsen, afgieten, decals printen, ...)
Maar je hebt uiteraard een pak opzoekwerk te doen, te beginnen met een goedkoop en veelvoorkomend wagonnetje, waar het de moeite loont om iets mee te doen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw