Idee voor in de volgende nrs.

Gestart door Metpetergaathetbeter, 19 augustus 2010, 20:29:15 PM

jacques timmermans

Peter,

jouw voorstel is niet verkeerd. Maar denk er wel aan, voordat je egaal welke, Belgische wagen neem ik aan, wilt gaan "superen" je er zeker van moet zijn dat je de noodzakelijke onderdelen en opschriften in de reguliere handel kunt verkrijgen. Zoals je al aanhaalde, zal dit voor wagens naar Duits voorbeeld totaal geen moeilijkheden met zich meebrengen, omdat praktisch alles hiervoor in de reguliere handel verkrijgbaar is.

Dan is er nog een tweede niet onbelangrijk aspect: de financi?le kant. Een wagen kost al gauw 20 tot 30 Euro. Tel daar nog de kosten van de noodzakelijke onderdelen en opschriften bij, dan ben je al gauw een honderdtal Euro kwijt. Hoeveel modelbouwers zijn bereid om dit betalen?  

Daarbij moet men eveneens in het bezit zijn van de noodzakelijke technische achtergrond van het model en nog de nodige kennis, praktische ervaring en een goed uitgeruste werkplaats tot zijn beschikking hebben.

Overloopt men deze feiten nog eens, moet men zich als auteur en of redactie de vraag stellen, of het dan nog wel interessant is om zulke bijdragen te publiceren? Immers schrijven wij niet voor ons zelf maar voor het grote (modelbouw)publiek.


Jacques Timmermans

Baureihe 103

citaat:
Geplaatst door Baureihe 103

Beste Modelspoorvrienden
Hum ik heb wel wat ideeen maar dan moet ik de 28ste in Houten eerst een Belgische wagon kopen (of iemand moet er eentje naar mij sturen).
Als hij klaar is krijg je hem van mij weer terug
Niet boos worden want ik heb hoofdzakelijk Duits materiaal[:I]
Het superen van wagons is niet zo verschrikkelijk moeilijk want Weinert en andere merken hebben ontzettend veel losse onderdelen te koop.

Voor iemand die net begint kan je starten door aan de zijde waar geen wagon meer komt te hangen de remleidingen alsmede trek en stootwerk aan te brengen. Deze onderdelen hebben we allemaal wel in huis
(Roco doet ze altijd overdadig veel in de doosjes)

ook leuk is om dan wat sluitseinen onverlicht van Brawa te monteren.
Nu nog wat weatheren aanbrengen van een lading en klaar is Bert.
Het resultaat super realistisch om te zien


Groetjes Bert.[:)]

Roept u maar en ik start met een voorbeeld, zo neen dan plaats ik het tzt wel op het forum.




Ding Dong,

Komt het dat ik van boven de rivieren kom dat mijn berichtjes niet worden gelezen[:D]. Ik wil het wel doen had ik al eerder gezegd
Een hobby mag geld kosten toch.[;)]
(wagen wagon als er maar flenzen aanzitten).


Nogmaals de groetjes Bert
Bestaat er een andere hobby.

Metpetergaathetbeter

idee!
Misschien is het mogelijk de artikels al dan niet te laten sponseren!
Ik las dat Bert hem geroepen voelde om iets uit te werken. Zou het dan niet mogelijk zijn de invoerders warm te krijgen om bv. een schenking(sponsering)te doen en vervolgens de wagon te laten superen.Deze vorm van sponsering is helemaal niet duur en bovendien krijg je op deze manier gratis reklame.Mogelijks kan dit gepaard gaan met een eventuele meerverkoop.Naast de invoerders zouden eventueel nog winkeliers, procucenten van verfraaiingset ,enz kunnen aangesproken worden of zij niet bereid zijn mee op de wagen(wagon) te springen. Dit laatste is een uitdrukking!Het superen hoeft daarom niet in de volgende MSM te staan.Misschien kunnen wij daar in Mechelen eens over debateren(of misschien nu op het forum). Ik zette zojuist enkele gedachten die door mijn hoofd gingen op papier en ik ben bereid met jullie verder te zoeken naar een eventuele oplossing van het probleem die ik gisteren op het forum zette. Ik zou invoerders, winkeliers en mensen die wensen mee te werken aan dit project(of die mogelijks stiekem het forum volgen) vragen zich eventueel kenbaar te maken. Daar er eigenlijk geen reklame mag gemaakt worden op het forum, zou ik die mensen willen vragen of zij zich willen bekend maken bij bv Gerolf(die hier de debatten een beetje in goede lijnen tracht te leiden).Misschien is het aan MSM om op een of andere manier die mensen de wensen mee te werken ergens een compensatie te doen. Want in het leven moet je wel eens iets geven om iets te krijgen(zie het als een relatie of een huwelijk;als je niets geeft, krijg je ook niet!). IK HOOP NOG VEEL REACTIES TE KRIJGEN EN OP DEZE MANIER WORDEN WIJ ER ALLEMAAL WEL IETS BETER EN SLIMMER VAN.Ik zou zeggen 'kHeb mijn wagen volgeladen vol met oude wijven, euh...sorry volgeladen vol met allerlei details!
Groeten Peter
Gerolf wat denk je zou jij tussenpersoon willen zijn tss. mensen die willen meewerken aan dit project en sponsors. Bovendien ken jij misschien(zeker!!) meer mensen die capabel zijn om zo'n projectjes tot een goed einde te brengen!

Metpetergaathetbeter

Bert,
Zojuist heb je mij in de sprint geklopt om een berichtje op forum te krijgen!Mijn steun heb je alvast! Misschien kun je ons vertellen wat je van plan bent?Wat je van plan bent te superen? Je hoefde helemaal niet te bellen want de deur was open!
Groeten Peter[;)]

doomslu

Dank zij Kees-Jan (zie http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=11100) dacht ik aan het volgende. Voelt er zich iemand geroepen om de goeie ouwe AM 75 van Lima te superen? Geef toe, die ziet er wel erg "speelgoedachtig" uit, niet?
Als 't goed gedaan is zit er altijd een artikeltje in MSM in, natuurlijk. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Kees-Jan

Hallo,

Ik wil best wel wat doen maar dan op de achtergrond eerst het ??n en ander bespreken (heb geleerd uit het verleden [B)]).

Kees-Jan

Metpetergaathetbeter

Natuurlijk is het niet zo dat het de bedoeling is (bij mij althans!)al mijn wagons te superen;wanneer je je treinen laat rijden dan vallen die speciale dingen nauwelijks op behalve als het dingen zijn
die onmiddellijk in het oog springen!Bij mij zou het bv kunnen dat enkele wagons( bv stortwagons type E)op een zijspoor(maar wel een spoor dat in het oog springt)zouden gesuperd worden. Mogelijks zijn er nog mensen die er zo over denken.
Groeten Peter[;)]

Metpetergaathetbeter

CiteerGeplaatst door Rees-Cees

Hallo,

Ik wil best wel wat doen maar dan op de achtergrond eerst het ??n en ander bespreken (heb geleerd uit het verleden [B)]).

Kees-Jan

Ook jij hebt mijn steun! Maar ja is het voor U mogelijk van vb. iets met goederenwagons te verzinnen!Niet tegenstaande de fantastische dingen die jij met loc.'s en passagiersrijtuigen maakt zijn het toch de mensen die goederenwagons kopen die een beetje in de kou blijven staan.In MSM kregen wij meerdere artikels over het verbouwen of het superen van een stoomloc.Verder kwamen art. van Duitse wagons die in een Belgisch kleedje worden gestopt.Maar tot nu toe ontbreekt dat ene artikeltje Hoe super ik mijn goederenwagon?
Groeten Peter
Ik hoop op een reactietje van U[;)]

Gerolf

Dit project (meervoud?) co?rdineren zou ik wel willen doen, maar de timing is niet zo goed. Na zondag ben ik een tijdje in het buitenland (vakantie)
Ik vraag me wel af of dit via pm moet. Brainstormen kan op dit forum, eens er een project gestart is kan het verloop ook hier.

Of ik mensen ken die zoiets zouden kunnen? Het leeuwendeel zit al op dit forum, maar daarom zijn het niet noodzakelijk de actiefste forumleden [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

citaat:
Geplaatst door Baureihe 103

citaat:
Geplaatst door Baureihe 103

Beste Modelspoorvrienden
Hum ik heb wel wat ideeen maar dan moet ik de 28ste in Houten eerst een Belgische wagon kopen (of iemand moet er eentje naar mij sturen).
Als hij klaar is krijg je hem van mij weer terug
Niet boos worden want ik heb hoofdzakelijk Duits materiaal[:I]
Het superen van wagons is niet zo verschrikkelijk moeilijk want Weinert en andere merken hebben ontzettend veel losse onderdelen te koop.

Voor iemand die net begint kan je starten door aan de zijde waar geen wagon meer komt te hangen de remleidingen alsmede trek en stootwerk aan te brengen. Deze onderdelen hebben we allemaal wel in huis
(Roco doet ze altijd overdadig veel in de doosjes)

ook leuk is om dan wat sluitseinen onverlicht van Brawa te monteren.
Nu nog wat weatheren aanbrengen van een lading en klaar is Bert.
Het resultaat super realistisch om te zien


Groetjes Bert.[:)]

Roept u maar en ik start met een voorbeeld, zo neen dan plaats ik het tzt wel op het forum.




Ding Dong,

Komt het dat ik van boven de rivieren kom dat mijn berichtjes niet worden gelezen[:D]. Ik wil het wel doen had ik al eerder gezegd
Een hobby mag geld kosten toch.[;)]
(wagen wagon als er maar flenzen aanzitten).


Nogmaals de groetjes Bert




't Is omdat uw bericht in't Nederlands met Franse invloeden (wagon) geschreven is. Wij Vlamingen verstaan dat niet h?. [:D]


Alle gekheid op een stokje, eerlijk gezegd waag ik me al niet aan het weatheren van mijn rollend materieel, laat staan dat ik er dingen ga bij aankleven/afschuren/afsnijden/veranderen...

Langs de andere kant, als het in MSM terecht komt zal ik het wel lezen.

Moest ik ooit eens met mijn hoofd tegen een lamp lopen begin ik er misschien toch een keer aan en dan komt zo'n artikel misschien nog van pas.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ERVIN

Ik wil gerust wel wat rollend materiaal afstaan om het te laten superen , ook financieel wil ik gerust helpen.

Metpetergaathetbeter

CiteerGeplaatst door Gerolf

Dit project (meervoud?) co?rdineren zou ik wel willen doen, maar de timing is niet zo goed. Na zondag ben ik een tijdje in het buitenland (vakantie)
Ik vraag me wel af of dit via pm moet. Brainstormen kan op dit forum, eens er een project gestart is kan het verloop ook hier.

Of ik mensen ken die zoiets zouden kunnen? Het leeuwendeel zit al op dit forum, maar daarom zijn het niet noodzakelijk de actiefste forumleden

Gerolf, zoals ik al zei de art. hoeven niet onmiddellijk in de volgende MSM of die erna te staan, op die manier hebben we nog wat tijd om  eens  goed na te denken of te overleggen wat we willen en waar we naar toe willen!
Groeten Peter

Metpetergaathetbeter

Beste forumleden,

In het verleden ging ik naar een opendeurdag van de Amra.Daar maakten mensen de coil-wagons die thans door LS uitgebracht worden.
Hebben die mensen nog andere wagons gebouwd en hebben zij dat op de gevoelige plaat vastgelegd zodaning dat er een artikel kan gemaakt worden? Ik weet niet of er onder de forumleden  AMRA-leden zijn, misschien kunnen die ons verder helpen. Ook mensen die vb. bouwdozen van Dacker(graan-,erts-en die wagentjes die werden gebruikt voor de bovenleiding na te zien)en die wagens verder superden kunnen in aanmerking komen om iets te publiceren in MSM.ZOals je ziet zijn er veel mogelijkheden.Verder mensen van andere clubs die ik niet bij naam noemde en die ook iets realiseerden of willen realiseren vraag ik voor hen kenbaar te maken!
Groeten Peter[;)]

Rochevalien

H??l lang geleden(toen de dieren nog spraken) zaten we op het Yahoo -forum en daar werd al eens een "poll" gehouden ,een opiniepeiling zeg maar.
Spijtig genoeg is dat op het MSM forum niet aanwezig. Het zou echter nuttig kunnen zijn als mensen op een eenvoudige manier zouden kunnen stemmen over artikels die in MSM zouden kunnen verschijnen.
(ik druk mij heel voorzichtig uit)
Men zou dan kunnen zien hoeveel mensen interresse hebben in een artikel over het superen van bv een Piko containerwagon.
Ik neem dit voorbeeld omdat deze wagons niet zo duur zijn en het bijgevolg weinig kwaad kan als er wat wordt verkl...
Ook bij andere ideeen zou zo'n poll nuttige info kunnen opleveren :bv het voorzien van wagons met verschillende nummers.

Gerrit

Peter

Ik denk niet dat het echt eenvoudig is om artikels te schrijven/maken die iedereen of althans velen aanspreken.
Neem nu het hier al aangehaalde voorbeeld van het superen van wagens (wagons, rijtuigen )  of hoe je die dingen ook mag noemen.
Het begint al over de schrijfwijze. We zitten hier op een "modelspoorforum" en niet op het Algemeen beschaafd Nederlands forum. Of gaan we op alle schrijffouten kritiek geven.Dat kan toch de bedoeling niet zijn.
Om even verder te gaan over die wagen...ik ben zelf bezig met een Roco Donderbus om te bouwen en te superen naar een stuurstandrijtuig.
Ja die bestonden echt, alleen...niet bij de NMBS maar wel bij de (jonge) DB. Nee, ik ga er geen artikel over schrijven, want in zoiets is hier bijna niemand geinterseerd. Dus ik denk niet dat het een eevoudige zaak voor de redaktie is om telkens weer elke maand het magazine vol te krijgen met bijdragen die voor velen interssant zijn. We kunnen ideen met hopen hebben, maar er zal toch nog altijd iemand dat artikel moeten schrijven, dus begin er zelf eens een keertje aan.
Met vriendelijke groeten
Peter