Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Reeks 13

Gestart door Peter, 19 augustus 2005, 14:21:31 PM

Peter

Gisterenavond had ik het twijfelachtig genoegen van Oostende naar Antwerpen te sporen (vertrek Oostende 19.47)
De trein bestond uit een sleep I10 rijtuigen met een stuurstandrijtuig op kop, geduwd door een reeks 13.
We waren slechts een paar minuten onderweg, of er werd omgeroepen of er in verband met de veiligheid ?? (de trein schokte regelmatig) zoveel mogelijk reizigers wilden uitstappen in Brugge en die een andere trein wilden nemen richting Gent. Een aantal deed dit inderdaad, doch....helaas, vlak voor Aalter hetzelfde verhaal, nu met de vraag of er een aantal wilden uitstappen in Gent, richting Antwerpen, want de trein schokte soms nog even hard (zoals in HO met vuile rails)
dus ja hoor weer een aantal mensen eraf, doch heel die poespas hielp niets!!!
Mijn vraag: Is de trekkracht van de reeks 13 soms te licht (trein zat vol doch niet overvol) of kan dit een andere oorzaak hebben?
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

quf

Je hebt de oorzaak zelf goed onderkend: VUILE RAILS En sinds het faillissement van ROCO kan De NMBS geen schuursponsjes (roco nr 40019 of 10002) meer krijgen, want die behoorden tot de standaarduitrusting van het treinpersoneel. [:D][:D][:D] Het zal dus van kwaad naar erger gaan naarglang hun voorad volledig uitgeput geraakt!!! [:D][:D][:D]

Frank


Ach, was het leven maar zo simpel als postzegeltjes plakken.

boke

De trekkracht van de reeks 13 is in orde, maar blijkbaar kunnen ze niet zo goed duwen![:D]

Boke

nmbs

Was het aan het regenen of aan het miezeren?  T13 is daar heel gevoelig aan voor het doorslippen van de wielen.  Ook de besturing is niet alles vanuit het stuurrijtuig.  Soms zijn de koppelingen niet hard genoeg aangespannen en bij ieder rem of duwbeweging zit je met die reacties tussen de rijtuigen.

Peter

Sorry, het waren inderdaad I11 wagons en geen I10 (typfout)
en neen het regende niet , het was een prachtige zonnige dag.
Het fenomeen van schokken was me trouwens ook al in de voormiddag opgevallen tijdens mijn rit naar Oostende. Ditmaal werd de trein echter getrokken door een reeks 13 en was OVERVOL!!!alhoewel het schokken toen niet zo hevig was. Het enige geluk dat ik had, is als je in Antwerpen-Centraal of Oostende instapt, er altijd plaats genoeg is in 1 ste klasse
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Wat me wel opvalt is dat er een aantal reeks 13 loks (en ook andere) rondrijden met z??r ver uitgesleten pantografen. Zou dit soms een oorzaak kunnen zijn.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter