Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

4 polige connector voor verdelen rijstroom+12VAC?

Gestart door Johan Poelmans, 18 augustus 2010, 16:14:57 PM

Klaas Zondervan

#15
Dat loskomen van de verbinding valt erg mee. Onze clubbaan hangt aan elkaar met sub-D connectors en kroonstenen (lusterklemmen). Alle draden in de kroonstenen zijn vertind, en we hebben nog nooit problemen gehad met losgeraakte verbindingen.
Aderhulsjes zijn weliswaar beter, maar nemen ook meer ruimte in. Daardoor is het lastig om twee of meer draden in de klem te steken.
Daar moet ik bij zeggen dat wij de draden helemaal doorsteken. Dus de draden die van twee kanten komen liggen in de klem langs elkaar en elke draad ligt dus onder beide schroeven.

Johan Poelmans

#16
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Daar moet ik bij zeggen dat wij de draden helemaal doorsteken. Dus de draden die van twee kanten komen liggen in de klem langs elkaar en elke draad ligt dus onder beide schroeven.


Dan heb je gewone lusterklemmen, niet de stekkerversie?

Ivm adereindhulzen: Als ik in 230V/380V kasten werk dan zweer ik bij adereindhulzen: anders ben je aan het sukkelen om alle aders degelijk ik de schroefklem te frotten, en net om die reden is het voor de AREI verplicht om ofwel massieve geleiders, OF adereindhulzen op VOB geleiders te gebruiken in vaste installaties.

Maar wat ik wel merk, is dat als ik een klem losdraai om de ader (met adereindhuls) ergens anders te monteren, dat ik bij de 2de montage de schroef dikwijls los door de huls draai. Om net die reden heb ik een buikgevoel dat een adereindhuls geen trekontlasting vervangt. Maar dat is enkel maar een buikgevoel: in de modelspoorpraktijk gaat het misschien wel goed? In 230V installaties zeg ik echter resoluut neen, om bovenstaande reden.

PS: er bestaan adereinhulzen om 2 geleiders in te steken. 2 enkelvoudige adereindhulzen in 1 schroefklem is idd miserie, maar 1 dubbele gaat gelijk een fluitje...
 

Klaas Zondervan

#17
citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Dan heb je gewone lusterklemmen, niet de stekkerversie?
Inderdaad, gewone lusterklemmen. Die zitten midden op de module als tussenstation. Op de overgangen gebruiken we sub-D connectors zoals gezegd.

ysbeer

#18
Als je het helemaal goed wil doen moet je na dat de draad in de huls zitmet een speciale tang de huls vast knijpen.
Dan gaat hij er echt nooit meer af.
Ik heb zo een tang niet en knip dus met de zijknipper wat ribbels in de huls,gaat ook prima.

twee draden in een kroonsteen (lusterklem)gaat niet echt goed.
Tenzij je twee dunne draden samen in een huls doet.

Ik zweer bij hulsjes,al of niet met een plastic trekontlasting(eigenlijk buig ontlasting)
wim

conducteur

#19
citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door conducteur

Na een tijdje gevloek met draden en kroonsteentjes heb ik daar een oplossing voor:
Als je de draad gestript hebt de 'adertjes' in ongeveer 2 gelijke helften verdelen. Elke helft apart torsen , daarna een schroevendraaiertje nemen en rond je schroevendraaier beide delen samentorsen zodat een oogje ontstaat, voor de stevigheid een likje soldeer erop en klaar. Het enig wat je nu nog moet doen is het vijsje in het oogje te steken[;)]
Neemt veel tijd in beslag[:(!][B)]
Daar mag je nu wel eens harder aan trekken!



Het vertinnen van draad bij een klemverbinding is niet aan te raden
tin krimp na enige tijd en de verbinding komt los.

De beste en eenvoudigste oplossing is het kopen van aderhulsjes,die kosten vrijwel niets
zijn eenvoud te gebruiken en garanderen een goede klemverbinding
Draad strippen,hulsje over de aders,met platte tang wat aanknijpen,in de steen steken,aandraaien.
verbinding perfect.
wim


Het is wel de bedoeling dat het gecre?erde oogje rond het vijsje van je kroonsteentje komt te zitten[;)]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

#20
Rond de schroefdraad van het boutje in de kroonsteen, Rian?
Dat is niet alleen lastig om te "mikken", maar je hebt ook geen mechanisch aangedrukte elektrische verbinding [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw