4 polige connector voor verdelen rijstroom+12VAC?

Gestart door Johan Poelmans, 18 augustus 2010, 16:14:57 PM

Johan Poelmans

Heyla,

Ik ben een beetje aan het uitdenken hoe ik het beste mijn baan zal bekabelen. Die is opgebouwd uit modules van 120x60, 120x80, en 180x60, enfin doet er niet toe, maten in die grootte orde. Dat moet uiteraard ooit uiteen gehaald worden, dus ook de elektrische verbindigen tussen de modules moeten tot een minimum herleid worden.

Loconet is alvast iets prachtigs: je kan dat gewoon doorlussen tussen de modules om vooral S88 informatie terug te krijgen, en terwijl we toch bezig zijn lijkt het mij dan economisch om de LocoIO modules van Hans De Loof te gebruiken: er zitten modules tussen die slechts 2 doorgaande sporen en 1 wissel aan boord hebben. Eventueel nog een sein of 2, maar dat is het dan. Met LocoIO heb ik 1 module die gemengde functies heeft, in plaats van 3 verschillende soorten (wissel sein en terugmeld) met ongebruikte uitgangen... Leuk!

Voor het verdelen van vaste spanning + rijstroom had ik in gedachte om 4 draden met 4-polige stekkers door te lussen. Ik kan dan nog een bak maken met een aantal transfo's + boosters in, en deze dan met een 4-tal lange vermogenkabels en 1 loconet kabel naar modules leiden om van daaruit door te lussen. Mijn bureau (met PC, Intellibox Basic, en programmeerspoor) kan ik dan met enkel vaste spanning + loconet inpluggen op de plaats die ik maar wil.

Waterdicht lijkt me, op de stekkers na. Dat kan redelijk in de kosten lopen... Wie heeft er idee?n voor een goedkope laagspanningsstekker die ca 5A aankan? Speakon, XLR en dergelijke kost al gouw 15 euro per moduleovergang....
 

hobbyist

#1
Heb je al eens gedacht aan banaanstekkers van 4mm?.

Johan Poelmans

#2
citaat:
Geplaatst door hobbyist

Heb je al eens gedacht aan banaanstekkers van 4mm?.



Mja, op conrad ook behoorlijk duur: 2,39 euro voor vrouwtje, en rond de 1,5 euro voor mannetje... x4x2 = 31 euro per overgang [xx(].

Ofwel zijn die vrouwtjes per 10 stuks ofzo verpakt, maar dat vind ik nergens staan...
 

ysbeer

#3
Hoeveel overgangen moet je eigenlijk maken????????????
wim

Klaas Zondervan

#4
citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Wie heeft er idee?n voor een goedkope laagspanningsstekker die ca 5A aankan?
5A lijkt me redelijk overdreven, hoe kom je eigenlijk aan dat getal?
Ik ken overigens wel een stekkerverbinding die dat kan, nl. de 4-polige telefoonstekker zoals die in Nederland gebruikelijk is. Geen idee of die in Belgi? ook bekend is.

En anders kan je eens kijken naar de sub-D connectoren zoals die achterop computers te vinden zijn. Het zal je verrassen, maar er zijn er bij die volgens de specificaties 5A per stekkerpen kunnen hebben. En anders kan je altijd nog 2 of 3 pennen parallel zetten.

Op onze clubbaan gebruiken we de 25-polige sub-D, die is het voordeligst, per pen gerekend. Daarover sturen we de voedingen, maar ook allerlei meldsignalen die van de ene naar de andere module moeten.

Johan Poelmans

#5
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Hoeveel overgangen moet je eigenlijk maken????????????
wim


Stuk of 20. Zo kom ik toch al vlotjes aan 300 euro met speakon, en daar heb ik uiteindelijk al een mooi locomotiefje voor ;)

@ Klaas: Een transfo van 70VA kan 70/12 = 5,8 Ampere leveren. En tegenwoordig heb je ook boosters die dit vlotjes kunnen leveren.

Ok, je kan argumenteren dat je nooit zoveel trekt op een gemiddelde baan, maar Je transfo slaat pas af bij 5,8 of meer, en ik heb al genoeg voorbeelden gezien van chronisch overbelastte contacten: van huis-tuin-keuken 12V lampekes tot XLR connectors die als speakerkabel gebruikt worden ;) Je zou de eerste niet zijn die brand krijgt door een zwakstroominstallatie met slechte bekabeling.
 

Klaas Zondervan

#6
citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

@ Klaas: Een transfo van 70VA kan 70/12 = 5,8 Ampere leveren.
Als je een kortsluiting krijgt kan het zo maar voor een paar seconden het tienvoudige worden.

Is het een optie om de doorverbindingen op kroonstenen te maken? Dat is in ieder geval goedkoop, en ook een betrouwbare verbinding.

Johan Poelmans

#7
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

@ Klaas: Een transfo van 70VA kan 70/12 = 5,8 Ampere leveren.
Als je een kortsluiting krijgt kan het zo maar voor een paar seconden het tienvoudige worden.

Is het een optie om de doorverbindingen op kroonstenen te maken? Dat is in ieder geval goedkoop, en ook een betrouwbare verbinding.



Mja, en daar heb je ook een stekkervariant in. Is idd misschien nog de allergoedkoopste oplossing, en minstens zo goed voor 1 keer in 10 jaar uit mekaar te halen ;)

Dat kortstondige 10 voudige is absoluut waar, maar dat is niet lang genoeg om dingen te laten smelten. Gelukkig maar, anders moet ik 6 carre gaan trekken :p
 

hobbyist

#8
als j enu steekers gebruikt van oude computervoedingen. die kunnen dat wel aan vermoed ik.

ysbeer

#9
DAt betekend dus 20 mannetjes en 20 vrouwtjes

IK moet nog ergens 40 polige pluggen hebben liggen met contacten van 2A per contact
Ze zijn ongeveer  3 bij 8 cm dus niet echt klein,maar we goed spul

Wel even zeggen wel of geen belangstelling anders ga ik niet zoeken
En of ik er zoveel heb weet ik ook niet zeker.

kosten xijn echter zeer gering

wim

Johan Poelmans

#10
citaat:
Geplaatst door ysbeer


Wel even zeggen wel of geen belangstelling anders ga ik niet zoeken


Ik denk dat ik toch voor de lusterklemmen ga: 4 goeie dikke pennen voor de ringleidingen, en zoals ik zei zorg ik wel dat er tussen de modules onderling niet teveel kabeltjes lopen, enkel loconet + vermogen.

Stel dat ik toch lijnen voor detectie over de moduleranden laat gaan, dan zullen dat zeker geen 20 zijn, en dat kan ik achteraf nog zien ;)
 

conducteur

#11
Zijn die speciale kroonsteentjes ook een goed idee als ze iets regelmatiger dan elke 10 jaar uit elkaar moeten? Voor mijn minibaantje ben ik nog op zoek naar een systeem voor de verbinding van de modules. (elektrisch gezien dan toch)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Johan Poelmans

#12
citaat:
Geplaatst door conducteur

Zijn die speciale kroonsteentjes ook een goed idee als ze iets regelmatiger dan elke 10 jaar uit elkaar moeten? Voor mijn minibaantje ben ik nog op zoek naar een systeem voor de verbinding van de modules. (elektrisch gezien dan toch)


Aan de stekkerzijde zijn ze best wel stevig. Alleen maak je soms wel mee dat de pen (wat 2 halve pennen zijn voor een verend effect) voor de helft afbreekt. Maar dan heb je toch al gekke dingen gedaan.

De kabelzijde is wat anders: er is geen trekontlasting voor je kabels. Een adereindhuls kan een oplossing zijn, een tipje soldeer ook, maar uiteindelijk zal alle mechanische kracht toch je adertjes gaan buigen en beschadigen.

Maar wat is regelmatiger? Een fout contact herstellen is nu niet het grote werk, en anders betaal je hopen geld voor stekkers. (heeft dit topic me doen inzien ;))
 

conducteur

#13
Na een tijdje gevloek met draden en kroonsteentjes heb ik daar een oplossing voor:
Als je de draad gestript hebt de 'adertjes' in ongeveer 2 gelijke helften verdelen. Elke helft apart torsen , daarna een schroevendraaiertje nemen en rond je schroevendraaier beide delen samentorsen zodat een oogje ontstaat, voor de stevigheid een likje soldeer erop en klaar. Het enig wat je nu nog moet doen is het vijsje in het oogje te steken[;)]
Neemt veel tijd in beslag[:(!][B)]
Daar mag je nu wel eens harder aan trekken!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

#14
citaat:
Geplaatst door conducteur

Na een tijdje gevloek met draden en kroonsteentjes heb ik daar een oplossing voor:
Als je de draad gestript hebt de 'adertjes' in ongeveer 2 gelijke helften verdelen. Elke helft apart torsen , daarna een schroevendraaiertje nemen en rond je schroevendraaier beide delen samentorsen zodat een oogje ontstaat, voor de stevigheid een likje soldeer erop en klaar. Het enig wat je nu nog moet doen is het vijsje in het oogje te steken[;)]
Neemt veel tijd in beslag[:(!][B)]
Daar mag je nu wel eens harder aan trekken!



Het vertinnen van draad bij een klemverbinding is niet aan te raden
tin krimp na enige tijd en de verbinding komt los.

De beste en eenvoudigste oplossing is het kopen van aderhulsjes,die kosten vrijwel niets
zijn eenvoud te gebruiken en garanderen een goede klemverbinding
Draad strippen,hulsje over de aders,met platte tang wat aanknijpen,in de steen steken,aandraaien.
verbinding perfect.
wim