Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Een AM 75 serie 800

Gestart door Kees-Jan, 17 augustus 2010, 20:38:15 PM

daniel

#45
Precies !




en van een ander motorstel

Kees-Jan

#46
Ja het was me al duidelijk net als de nummering van de assen en de cabinenummers.
Maar toch bedankt voor de opmerkzaamheid.
Kees-Jan

Kees-Jan

#47
@ Daniel en Chef: ook het gewicht en het aantal zitplaatsen is anders valt mij nu ineens op [:I].

Daniel dank voor de foto's want van het stel gisteren in Roosendaal was de hele stelbalk van 1 rijtuig helemaal weg!

Wel leuk is ook deze foto:



Bij 1 is het B logo te zien en de doorlopende sierstreep (wat ik dus niet wist).

Bij 2 een klein gevarenstikker voor de kabels die daar lopen.

Bij 3 staat het wielnummer. De nummering begint bij de kopbak met de 1e klas afdeling. Wiel 1 is vanuit de trein linksvoor en 2 rechtsvoor (1e as v.h. draaistel).

Bij 4 is het hefpunt te zien (een platliggend streepje met een driekhoekje er onder).

Kees-Jan

Kees-Jan

#48
Printtime [;)]

Er moest voor wat andere projectjes geprint worden dus om het papier te vullen heb ik de stelbalk ook geprint:


De totale hoogte van de stelbalk is 1,596mm. Er gaan wat details verloren omdat de cyfers en letters nu erg klein worden.

De decal rand is duidelijk te zien. Dat komt omdat er nog geen blanke lak over de decal gespoten is. Zodra de lak er overheen zit zie je de rand niet meer.

Kees-Jan

NB moet ik die "flap" er nog afhalen aan de onderkant van de bak waar eerst de stelbalk stond (op de grijs/oranje variant?

Paulogic

#49
Stomme vraag (althans voor een IT-er)...

Welke printer kan wit drukken ??? gelijk welke inktjet met een
andere cartridge of heb je zelf een cartridge gevuld of zoietsken.

Wel fijn he, uw werk. Ik ben serieus onder de indruk man !
mvg,
Paul(ogic)

itchy

#50
Paul, vier letters: ALPS
citaat:
Geplaatst door Paulogic

Welke printer kan wit drukken ???
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

chef garde

#51
citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

NB moet ik die "flap" er nog afhalen aan de onderkant van de bak waar eerst de stelbalk stond (op de grijs/oranje variant?


Jawel!

Paulogic

#52
ALPS maakt toch enkel fotoprinters of contactbasis ?
of ben ik nu deftig mis...[:I]

ALPS = alpen = sneeuw = wit... of is het zo[:)]
mvg,
Paul(ogic)

Kees-Jan

#53
Klopt: ALPS, OKI, Kodak, Citizen. Noem maar op. Ze hebben allemaal zo'n printer ooit gehad.

Kees-Jan

Na (tijdens) het weekend meer nieuws (er moet ook brood op de plank komen hiero [:D]).

conducteur

#54
@Kees-jan: Mooi werk! Gebruik je, buiten matte vernis, nog andere producten om die decalrand onzichtbaar te maken?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Kees-Jan

#55
Hallo Rian,

Voor de decals gebruik ik enkel semigloss vernis. Door dit op een speciale manier te spuiten zijn de decalranden (mits erg krap uitgeknipt) niet meer zichtbaar.

De vernislaag doe ik 3 lagen:
1e laag dun om de decals te laten wennen aan de vernis want anders zouden deze gaan kreuken en kapot gaan.
2e laag vol in de blanke lak (na een minuut of 15 van de eerste laag).
3e laag van een afstand nog 1x na nevelen om zo de juiste glans te krijgen.

Het project:

In middels heb ik alle gegevens voor de VTM uitvoering verzameld en reeds een tweede stel gekocht. As zaterdag haal ik bij PB de setjes voor de 1e klas op in Houten. Verder komen er stekkerdozen, lampensets en andere panto's op. Alles ook van PB.

Kees-Jan

loebaske

#56
Kees-Jan, heb je ontmoet op de beurs in Dortmund en was een korte kennismaking, maar vind het tof dat je een AM800 aanpakt en kunt rekenen op onze kennis/ervaring op het spoor, want enkele foto's maken het niet als (foto)model [:)][:)]

Kees-Jan

#57
Loebaske,

Bedankt voor de hulp! Enkele foto's? ik heb het gehele stel op de plaat gezet dus dat komt wel goed [:D].

De messing sets zijn in ontvangst genomen vandaag samen met wat "losse delen"om te superen.

Morgen meer.

Kees-Jan

Kees-Jan

#58
En we gaan verder.

De gebruiksaanwijzing van PB eens doorgelezen en aan de slag gegaan.

In de set alle messing delen voor zijkant en dak aanpassing.

Voorzichtig dus de delen loshalen en vijlen.

De wand even voor de om te bouwen bak gezet. om te kijken hoe het gaat worden.



In de set zitten ook alle delen voor het dak om dit aan te passen. Om de aanpassing te kunnen doen moet eerst alles van het dak geschuurd en gesneden worden. De luchthappers (?) kun je het beste in zijn geheel met een scherp mes afsnijden om ze later eventueel weer te kunnen gebruiken ipv de mesing happers uit de set.



Dan het moment der momenten: het uitsnijden van de wanden en het gaan pas maken van het overblijfsel voor de twee messing wanden.


Te zien is dat ik de wanden van de Lima iets kleiner heb uitgesneden. Zodat ik de Lima in een hoek van 45 graden verder kan gaan uitsnijden om zo de dunnere messing wand als het ware op de Lima te kunnen leggen (lijmen).


Klaar om te gaan lijmen met seconde lijm.

De wanden zitten er in en nu gaat het schuren en plamuren beginnen.



Schuren en plamuren doe ik met Tamiya putty (plamuren) en schuren met waterproof schuurpapier 600 of 800. Dit moet een paar keer herhaald worden om een glad resultaat te krijgen.







Dan het dak. In de set zit een overzicht met alle maten waar de nieuwe delen geplaatst moeten worden. Alles aftekenen en boren. vervolgens alles vastlijmen wederom met seconde lijm.



Met een laagje primer er over bijna klaar voor de laklaag:



Nog ??n keer schuren en dan gaan we ons maar eens druk maken over de laklaag.

Problemen tot nu toe eigenlijk niet op de cabine ruiten na en de doorzichtige lampenglaasjes..........niet te koop dus ws een mal maken hiervoor....grrr.

Kees-Jan

chef garde

#59
Schoon!!!

Vergeet er die lipjes onderaan niet af te halen, zoals ook bij de 3 andere rijtuigen nog moet gebeuren.  De littera staat bij jou immers al mbv decals op je rijtuigen.

Respect man, vind jou AM800 echt klasse!