Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Een AM 75 serie 800

Gestart door Kees-Jan, 17 augustus 2010, 20:38:15 PM

ToThePoint

#30
Iemand enig idee wat de rode text is aan de onderkant vlak voor de ingang eerste klasse.
Op de foto's uit rail info staat ook die rode letters.
eerst dacht ik dat het een fout was in de foto, maar het 2de bewijs dat ik nu heb bevestigt dat daar wel degelijk iets geschreven staat.
Ook voor 808 staat iets waardoor de 808 tegen de deur plakt, maar wat ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

railman56

#31
citaat:
Geplaatst door Rees-Cees
[
Hoe zit het nu met het roken in de trein?

Ik zie een blauwe bies in het rokers deel en zie ook stellen waarbij die bies ontbreekt! Mag er inmiddels niet meer gerookt worden in de trein en zijn daarom de biezen weg of is er een andere reden.
Kees-Jan


vanaf 01-01-2004 is er een algemeen rookverbod in voege bij de NMBS
toen is die lijn verdwenen, soms werd er zelfs gewoon witte tape over de blauwe lijn gekleefd
wanneer die blauwe lijn is aangebracht weet ik ook niet (misschien heeft die er altijd opgestaan?)
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Kees-Jan

#32
Naast de decals die ontworpen moeten worden (kom hier later op terug waarom je geen jpeg zomaar kunt gebruiken)is er ook nog een stel (het eerste)wat uitelkaar gehaald zal moeten worden.

Twee sets van PB zijn besteld en zullen er ws volgende week wel zijn. Tot dan heb ik de tijd om aan het stel te gaan werken. Eerst alles uitelkaar.

Het begiin:

Nog even een statieportret van het stel.

Uitelkaargehaald:


De frontramen zijn gesneuveld bij het demonteren van 1 cabine..... dat wordt zoeken naar een andere set volgende week in Houten op de beurs.

De bodems zullen ook aangepakt worden en weer van een nieuw laagje verf worden voorzien. De wielen worden vervangen voor wielen met lagere flenzen.


De halve Preisers aai.........

Alles geschuurd en in een laagje primer:


De laag is dun zodat details niet verloren zullen gaan.

Dan de verf er op. Ik spuit eerst de bordeaux kleur en daarna komen de biezen er op in geel en wit.






Oef een stofje [:D]

En even inelkaar gezet:



Morgen de biezen en foto's maken in Roosendaal.

Wordt vervolgd.

Kees-Jan

ERVIN

#33
Mooi mooi , als je geen frontramen moest vinden , geef mij dan maar een seintje , ik heb hier nog zulk een ( defect en volledig naar de vaantjes) stelletje liggen.[;)]

itchy

#34
Kees, de stuurcabines van deze motorstellen waren oorspronkelijk (zoals ook in het Lima model) voorzien van (piep-)kleine toegangsdeuren. Na uitgebreid gemor van de treinbestuurders werd deze toegangsdeur buiten gebruik gesteld en vervangen door een toegang binnenin (foto ? Yves Devlaminck). Ik weet eigenlijk niet of de setjes van PB hiervoor al het nodige materiaal bevatten.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Kees-Jan

#35
Het stel staat er op. In Roosendaal gespot. Viel
me mee aan het aantal opschriften.

Kees-Jan

Bert Ossevoort

#36
Even een foto'tje van vervlogen dagen ,is uit 1994 ,
toen heb ik de kit van PB gebruikt echter het interieur moet je zelf aanpassen ,tevens een idee voor Kees-jan voor het dak ,ik heb toen de roosters verplaatst ,en uiteraard nieuwe schepens ventilatoren gezet.


weet ,is een slechte foto ,maar toch ,helaas geen goede foto meer kunnen vinden zo gauw.
Wel nog een vraagje ,nu spuit je wel eerst de donkere kleur rood ,en niet eerst de liche kleur , bies ??
reden hiervoor ?
Leer graag nog wat bij ..
Bert.

Kees-Jan

#37
We gaan weer verder.

Eerst vanmiddag de 834 in het geheel op de plaat gezet ivm de decals en andere details die me nog niet duidelijk waren.



Rondom foto's gemaakt om zo de decals te kunnen tekenen:



Op de foto is de stelbalk te zien en deze moet helemaal nagetekend worden in een grafisch programma. De tekening die ik er van maak is een vector tekening. Met een vector bestand heb je namelijk veel betere en scherpere lijnen. Bij verschalen verschuif je de vectorpunten en daardoor blijft alle scherp (denk maar aan de vector tekeningen vroeger bij de wiskunde les). Soms zijn de letters niet geheel het zelfde maar in de straks geprinte stelbalk valt dit bijna niet meer op[;)].

De vraag van Bert:

Ik spuit de lichte kleur zonder probleem over de donkere kleur heen. Dat komt omdat ik speciale verf gebruik die zeer goed dekt en daarbij ook nog eens sneldrogend is.

Zie hier bij het afplakken van een bak waar de witte en gele bies op komt:


De bak is ingepakt om zo de witte sierband er op te kunnen spuiten.

En zo komt het onder het plakband vandaan:


Nog niet helemaal tevreden over de voorkant.....

Waarschijnlijk haal ik de opgegoten stekkerdoos en de grijpstangen er af en vervang ze voor messing. Verder krijgt dit stel nieuwe koplam units. Genoeg te doen nog en te zoeken op de komende beurs in Houten as zaterdag.

Voor vandaag genoeg.

Kees-Jan

Wordt vervolgd.

C-rail

#38
Wauw, Kees-Jan, je bent een artiest!!
Gebruik je een badger-spuitpistool??

Kees-Jan

#39
Ja ik gebruik een Badger pistool. Meerdere eigenlijk [;)]. Om zo bepaalde spuiten alleen voor 1 kleur te houden  (denk hierbij aan blanke lak).

Andere pistolen geprobeerd maar die liggen hier in de hoek.....vooral de  H&Steinbeck was een ramp [xx(]. De afdichtringen kunnen niet tegen mijn verf en zwellen op [:D]>

Kees-Jan

Metpetergaathetbeter

#40
Kees-Jan

Weeral een staaltje vakmanschap!Knap!
Ga je in het stelletje nog nieuwe ruiten steken? Ik merkte op dat de ruiten in de Lima aanmerkelijk dieper liggen dan in werkelijkheid!
Groeten Peter

evan

#41
Hoi reserve-belg [}:)]

Tsss...

Wat een Tempo!!![:0]

Het project is leuk om te volgen desondanks het een lelijk ding is. (kwestie van smaak)

Succes met het vervolg.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Kees-Jan

#42
Duh [:o)]

Lelijk[:(!][:(!]

Zal het stel meenemen naar de volgende bouwdag als u zich daar ook nog durft te vertonen [:D].

Kees-Jan

(Heer Evan: ga toch voor uw spiegel staan en duw met uw wijsvinger tegen uw neus en druk de vinger naar boven.... dan ziet u een, juist ja [:o)])

deurenkletser

#43
Knap werk!

Ik verwacht eerstdaags ook de ombouwset voor de 1e klasse. Mijn stel is reeds bordeaux en wil hem zo laten, enkel de blauwe rokersstrepen komen er nog bij, vermits mijn ander materieel ook nog van het rokerstijdperk is.

Nu ben ik niet van plan om heel het stel te herspuiten, weet iemand of RAL 3004 de juiste kleur is die LIMA gebruikt heeft bij het bordeaux stel?

chef garde

#44
citaat:
Geplaatst door Rees-Cees


Rondom foto's gemaakt om zo de decals te kunnen tekenen:




Hier schuilt nog een heel klein detail in de nummering.  Het motorstel draagt nummer 834, de nummering vermeld hier op de foto van Kees-Jan is 8343, dwz dat hij aan het derde rijtuig van motorstel 834 de foto genomen heeft.  Als je het helemaal correct wil spelen kan het nummer 8343 niet op allevier de rijtuigen verschijnen, maar heb je de nummer 8341, 8342, 8343 en 8344 nodig.  

Alleszins mijn allergrootste bewondering voor jou kunstwerk!!!