Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Een AM 75 serie 800

Gestart door Kees-Jan, 17 augustus 2010, 20:38:15 PM

Kees-Jan

Goed hierbij dan de start van de draad:

Hoe maak ik een juiste AM 75.

Omdat ik het leuk vind om zo'n stel te bouwen wil ik dat graag met jullie samen gaan doen.
Daarvoor heb ik wel wat hulp nodig. Hulp in de zin van:

  • eerdere bouwsels
  • juiste foto's oa voor opschriften
  • Kleuren (liefst RAL)


Uit wat ik tot nu toe teweten gekomen ben is dat er van Lima een model is. Dit model klopt echter niet.

Mijn eerste vraag:
Wie kan me uitleggen mbv foto's wat er aan het Lima stel veranderd moet worden om er een kloppend model van te maken.

Kees-Jan

(titel aangepast omdat het een AM 75 is ipv een 800, sorry)

eddy

#1
Hoi Kees-Jan,
kijk eens bij PB messingbouw,bij modellen cataloog,deel 1,ombouwset.Daar staat een afbeelding op van een omgebouwde koprijtuig.
Veel succes.
Ps moet het een rijdend model of statisch model worden.In het eerste geval is het vervangen van de lima motor wenselijk.

groeten eddy

Kees-Jan

#2
Dank u Eddy. Een mail is onderweg naar PB.

De kleur voor de AM heb ik ook reeds gevonden en moet volgens mij RAL 3004 zijn. Nu nog de vlakken op de zijkant en de neus kleur. Voor de neus zal het wel richting 1021 of 1023 gaan.

Een motortje heb ik nog wel liggen omdat ik wel vaker iets met oude Lima's doe[;)] maar toch bedankt.

Eerste stap zal zijn om een model te bemachtigen en te kijken hoe deze in elkaar steekt.

Doel is om ook een grijs/oranje te maken met juiste indeling maar das voor later[:)]

Kees-Jan

rixke rail

#3
H?, Kees-Jan, ik heb nog een (defecte) grijs-oranje varkensneus liggen.
Tevens ook een een artikeltje over de ombouw ...
Laat maar wat weten per p.m., indien interesse !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Peter

#4
De mooiste vond ik persoonlijk de blauwe VTM versie. Dit kleurenschema zou een uitdaging kunnen zijn.

PS: bij de veranderingen die aangebracht moeten worden horen alvast kortkoppelingen tussen de rijtuigen. Ook de op de daken opgegeoten leidingen zijn niet echt meer van deze tijd.

PS-2: Ik wacht wel tot er een nieuw model op de markt komt, om de AM75 aan mijn Belgische verzameling toe te voegen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Kees-Jan

#5
De prijslijst is binnen en vanavond dan maar bestellen.

Ik ga er 3 maken, de grijze, rode en de vtm mits ik daar goede foto's van kan vinden.

Zaterdag ga ik spotten in Roosendaal om alle opschriften te fotograferen.

Vanavond beantwoord de mails wel.

Kees-Jan

Bert Ossevoort

#6
De kleuren maar weer eens op een rijtje
Kast [bordeaux-rood] ral 3004
band + beschrifting [kiezelgrijs]ral 7035
Versiering kop en 1e klas band[cadmium-geel] ral 1021
dak en onderzijde [grijs] ral 7022

verder de kit van pb ook al eens  gebruikt ,mooie kit echter de ventilatie boven de deuren heb ik van het originele model gebruikt [kit wat grof en dan zijn ze allemaal gelijk] heb het model verkocht kan evt nog zoeken voor wat foto's echter denk dat die niet van bruikbare kwaliteit zal zijn,

succes met het [vond het zelf] leuke project

Bert

Jurgen

#7
Die VTM zou echt wel een prestatie zijn moest je die kunnen maken.

Succes met het zoeken naar foto's hiervan trouwens. Ik heb even h??l vluchtig gezocht en kom steeds dezelfde foto tegen. Het is er 1 die op de site belrail.be staat.

Het gaat om deze foto.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

daniel

#8
Op het Franstalig forum heeft iemand blijkbaar de volledige plannen...

http://www.trainminiaturemagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=5439

Kees-Jan

#9
Kijk das mooi. Nu spreek en of lees ik dus geen frans......maar zal er eens een mail aan wagen.

Inmiddels staat de eerste AM 75 hier klaar voor de ombouw.

Kees-Jan

Metpetergaathetbeter

#10
CiteerGeplaatst door Rees-Cees

Kijk das mooi. Nu spreek en of lees ik dus geen frans......maar zal er eens een mail aan wagen.

Inmiddels staat de eerste AM 75 hier klaar voor de ombouw.

Kees-Jan

Kees-Jan, Prachtige dingen die jij daar maakt.Wat ik mij afvroeg met al die verbouwingen, herschilderingen enz.. wanneer doe jij dat allemaal? Slaap jij dan nooit? Of bezit je het talent op een snelle manier toch tot schitterende resultaten te komen? Daar komt nog bij dat je foto's neemt voor je voor de decals? Die dagen van jou die zijn toch langer dan 24 uur?Groeten Peter

Kees-Jan

#11
Peter,

Ik werk slechts 64 uur per week. 50% voor de baas en 50% voor mijn eigen bedrijf.

Talent, nee denk het niet. Niet meer dan een ander maar door keihard werken en fouten durven te maken kun je ver komen. Waar ik nu ben heb ik dus voor het grootste deel aan mezelf te danken.

Het komt je niet aanwaaien als je begrijpt wat ik bedoel.

Kees-Jan

Jurgen

#12
citaat:
Geplaatst door daniel

Op het Franstalig forum heeft iemand blijkbaar de volledige plannen...

http://www.trainminiaturemagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=5439




Als alles doorgegaan is dan zou Patrick (dgrr57) deze plannen op zijn site hebben staan. Dat was toch de intentie volgens de conversatie op het franstalige forum.
Patrick verstaat en spreekt Nederlands, misschien moet je bij hem is je licht gaan opsteken. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

#13
"ergens" in spoorwegjournaal stond een artikel over dat VTM-stelletje.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

#14
citaat:
Geplaatst door Gerolf

"ergens" in spoorwegjournaal stond een artikel over dat VTM-stelletje.



Een artikel vind ik niet meteen terug. Wel 2 foto's, maar die zijn op ongeveer dezelfde manier genomen als degene die ik hierboven al gevonden had.

In Spoorwegjournaal 147 staat een foto van het stel zonder VTM-logo. Blijkbaar heeft hij dus ook zo rondgereden.

Klik op [url"=http://www.tassignon.be/trains/documentation/revue.php"]deze link[/url] als zoekwoord "VTM" en je vindt meteen in welke Spoorwegjournaal de foto's staan.

Blijkbaar staat er ook nog een foto in "Op de baan" en "Belgian Railinfo". Die heb ik zelf niet, dus ik weet niet of het iets waard zou zijn.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.