Beautiful British Columbia

Gestart door evan, 17 augustus 2010, 14:20:33 PM

evan

Hoi forumgenoten,

Normaal deed ik mee aan de wedstrijd, maar door de huidige omstandigheden heb ik me teruggetrokken uit de wedstrijd.

De geplande baan was een HO baantje naar Canadees voorbeeld namelijk BC Rail.  Het thema was de Cheakamus river valley in Britisch columbia.
De vallei is eigenlijk een canyon waar lange goederentreinen van enkele KM lang langs de rotsen kronkelen.  De opzet van de baan is een fragment uit die canyon waar een goederentrein van bijna 4m langs de rots rijdt.  De trein rijdt een rondje zichtbaar en dan een rondje onzichtbaar in de scenery. 

Buiten de wedstrijd was ook gepland dat ik demonstraties landschapbouw geef op de EXPO in oktober.  Nu dat laat ik niet vallen! Ik zal daarom ook een module volledig afwerken om toch iets te kunnen presenteren dat reeds afgewerkt is buiten de rest van de demo's.

In dit draadje wil ik de geinteresseerden het verloop van de bouw laten volgen adhv fotos.

Om een idee van het "echte" te weten staat hier een leuk en kort filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=VDQY2VMjedI









Voila en tot later :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Paulogic

#1
Je maakt die sporen toch niet zelf of toch...
En die railbevestigingskes... zelf innagelen ???
Amai uw vingers...

ja man... heel goe bezig. Dit zie ik nu eens graag zie, zo'n
detailfoto die de geheime trukjes toont !

Thx enne laat de foto's maar komen he...
mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

#2
Erg mooi, Evan.
Vooral die laatste twee foto's zijn erg inspirerend [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

#3
beloofd weer wat
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

evan

#4
Voila Gents,

De brug is af.  
Ikheb wel wat werk gehad met de "spikes" op de brug want ik moest telkens een gaatje boren door het styreen van de brug.  Op de gewone houten dwarsliggers op kurk duw je ze ir in, maar de brug ging niet op die wijze zonder risicos...

Hierbij weer wat pikturen:

Groeten [:)]





Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

janjozef

#5
Worden er niet niet meer nagels voor de sporen geslagen ?

toch knap

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

evan

#6
Hoi Jan,

Er kunnen idd. meer spikes voor de binnenste "guardrails" op de brug.  Maar anders gaat mn voorraad er te snel door.  De rails zelf zijn wel overal correct van "spikes" voorzien.
Het is ook een detailfoto, maar eens de scenery er rond zit zal er niet te veel aandacht naar de spikes gaan hoop ik[:D]

De NMRA regel is eigenlijk om de 6 a 7 dwarsliggers een spike, maar dat vind ik TE weinig qua uitzicht.

Grts
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

C-rail

#7
Knap, knap!!!

Die loc, is dat een Athearn-model?


En die spikes/dwarsliggers, komen die rechtstreeks uit de USA?



Kan niet wachten op een vervolg![:I]

Dirky

#8
Evan,

Van die spikes ben ik nogal vlug afgestapt. Voor grote trajecten wordt het een vrij dure zaak, zeker als je er de dwarsliggers nog bij koopt.
Een ander probleem dat ik had is ook duidelijk zichtbaar bij jou; namelijk dat het nagenoeg onmogelijk is de spikes regelmatig "gelijk" te zetten. Door het feit dat ze nogal groot uitvallen zijn de onregelmatigheden opvallend zichtbaar.

Een andere manier:


De dwarsliggers zijn gemaakt van zacht balsahout. Dat vergemakkelijkt het inzetten van de nageltjes. De nageltjes zelf maak ik a rato van wellicht 1000 per uur en ze kosten nagenoeg niets... Daar ze kleiner zijn vallen onregelmatigheden ook minder op. De verbinding railstaaf/dwarsligger is in eerste instantie secondelijm! De nageltjes zijn er meer voor de show!

Wel tof, je project... rotsen en gesteente zijn nog altijd mijn ding niet!



evan

#9
@Dirky,

Het is idd een dure zaak.  Indien ik alle sporen spike, maar vermits het maar een kort stukje was heb ik ze dan maar allemaal gespiked.

Jou spikes zien er idd. wel fijner/beter uit.  Hoe maak je ze?  Das misschien leuk voor de volgende keer ns te proberen.
Knap stukje op je foto.[:p]

De ganse Nitinat rr is handgelegd spoor en heb het nu wel gehad wat sporen maken betreft.

Landschap is en blijft mijn voorkeur dragen en dat zal zich hopelijk ook weer vertalen in dit werkstuk.

Bedankt voor de info.

@C-rail
De lok is een ATLAS van de "Master" series.

De spikes zijn van "micro engineering" ik gebruik veel van dat merk voor mn railmateriaal.  (besteld bij www.fasttracks.com)

Groeten

Evan[:)]

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

#10
Voila weer ns een tussenstand:

Ik heb in styrodur de ondergrond aangebracht en nadien een basisbekleding gegeven.  De bekleding bestaat uit gipsdoek met daarover reeds een laagje sculptamold.  Vanavond ga ik de rotsen beginnen sculpteren, maar eerst heb ik wat huishoudelijke spullen te regelen enzovoort.

Tot later... [:)]










PS deze locomotief is op ??n nummertje verschil de loc van waaruit het filmpje genomen is... (Dash 44 CW van Athearn die volledig gesuperd is en voorzien van een LENZ GOLD met USP module)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

C-rail

#11
Hey Evan,

Prachtig werk hoor![:p]
Ga je die machtige locs van die "blinking headlights" geven??
En zet je er sound in (alleen al voor het weergalmen van die Amerikaanse toeters in dat landschap [^])


C?dric

evan

#12
@C-rail

Bedoel je zoiets als deze "KL5A horn"

http://www.youtube.com/watch?v=SG24GhSDZbs

[:p][:p][:p]

De "Ditxhlights van BC Rail knipperen niet maar ze hebben er wel 4 ipv 2 en dat heb ik ook gemonteerd.  

Grts
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

#13
Zoals aangekondigd heb ik me deze avond met rotsen sculpteren bezig gehouden.  Grillig en "near clearance".[}:)]  Morgen werk ik hat laatste stuk af en dan maar kleuren...

Groeten[:)]







Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ERVIN

#14
WOW !! [:0] sorry , meer kan ik niet zeggen.[;)]