Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Goederenloods

Gestart door conducteur, 16 augustus 2010, 20:58:16 PM

conducteur

Hier volgt een klein voorproefje van de goederenloods voor het minibaantje....
Allereerst wat voorbeelden opgezocht op google als documentatie en nu zijn we volop aan het bouwen. zodra als mogelijk foto's
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door conducteur

Hier volgt een klein voorproefje van de goederenloods voor het minibaantje....
Allereerst wat voorbeelden opgezocht op google als documentatie en nu zijn we volop aan het bouwen. zodra als mogelijk foto's


Goederenloods als in? Moderne industri?le staalbouw? Of een antiek dingetje met een gevel van bakstenen, en in het dak van die mooie gerevetteerde vakwerkspantjes?

Ik volg dit alvast ;)
 

conducteur

Het moet inderdaad dat mooie oude antieken ding worden voor het laden en lossen van wagonladingen anno 1950.
Wat ik ondertussen al in elkaar gestoken heb:



Het verhoog zodat de goederen makkelijk uit de loods in/ uit de wagon kan geladen worden. Het is 15mm hoog, 25 mm diep en 300 breed. Alles is gemaakt uit 1,5mm plasticard. Het is belangrijk dat het jij het snijwerk niet doet maar het mes. Probeer niet hard te duwen maar in meerdere keren te snijden. Het is niet echt nodig om volledig door het plasticard heen te snijden, in sommige gevallen kun je proberen als je ongeveer halfweg bent den boel af te breken op je lijn. Ik doe dat vanaf dat je op de achterkant sporen van je insnijding begint te zien. Om netjes recht te snijden gebruik ik een stalen meetlat van 30cm (die je trouwens op de foto ziet liggen[;)]).


De loods zelf wordt maar 22cm breed. Na wat meten en passen en teken bleek dat het het mooiste ging uitkomen met vijf dubbele deuren. De deuren zijn 3cm breed en hebben een tussenruimte van 15mm. Ze staan ook 15mm boven de onderkant omdat ze gelijk moeten komen met het eerder gebouwde verhoog. Die moest ik dus eerst zorgvuldig uittekenen. Daarna alle diagonalen getekend en nu volgens een methode uitsnijden die ik geleerd heb van Jean-luc Hamers.
1) snij alle diagonalen uit, maar net niet tot het hoekpunt.
2)daarna de randen ook tot op een kleine afstand van de het hoekpunt.
3)Snij het resterende vierkantje weg en snij vanaf de rand weg: van af de streep naar het weg te snijden gedeelte.
Werk desnoods af met een vijltje.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Rian, tof dat je hier een bouwverslag plaatst van je loods. Ik ben benieuwd wat en hoe, maar ik vermoed dat dat langs jouw kant ook zo is. [:D] (ik ken mezelf [;)] )
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Ondertussen al 3 van de vijf deuren uitgesneden. Nu ga ik wel slapen, ik begin naast het lijntje te snijden.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Al een eind verder geraakt, zal vanavond waarschijnlijk eens foto's plaatsen, maar mijn vraag is: hoe snijden jullie je ruiten en openingen uit? Het is mij gelijk niet echt goed bevallen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Paulogic

Rian... op de hoeken van de ramen en deuren een klein gaatje boren...
werkt altijd prima... of uw freesmachine gebruiken he... had je
er niet eentje gekocht ???
mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

Eerst een gat snijden dat iets te klein is, langs de randen + diagonalen om het makkelijker uit te breken.
Daarna dit gat voorzichtig vergroten tot de gewenste afmetingen met een scherp hobbymesje of vijltjes.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Wou deze zomer werken en daarmee een degelijke machine kopen, maar heb niets gevonden om te werken omdat ik veel te laat ben beginnen kijken en heb dus geen geld genoeg en bijgevolg ook geen freesmachine.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum