Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Therapeutisch projectje (vervolg)

Gestart door evan, 14 augustus 2010, 19:53:08 PM

ardjoena

#15
Evan
En dat noemt ge dus frutselen?[;)]
Dirk
 

evan

#16
Hello,

Zoals beloofd, geef ik graag even wat info over de "eigen" gebruikte "roesttechniek".
Ik heb voor jullie even een stukje apart gemaakt zonder rekening te houden met schaal of thema.

Benodigdheden:
Een of twee oude slechte penselen.
Pigment of weatherpoeders (bv. GPP Gebrande Omber en gebrande Sienna)
Matte vernis (bij voorkeur TESTORS DULlCOTE of flat finish van Microscale)



Ik heb een stukje styreen genomen en dit wat verkracht door er met een DREMEL wat gaten in te schuren.  Daarna heb ik er een primer op gespoten (Brico).




Als de primer droog is, heb ik er een kleur op gespoten, in dit geval metaalkleur.  Na een korte droogtijd heb ik de matte vernis op de te "roesten" delen aangebracht.  Terwijl deze vernis nog nat is, wordt met een penseel de "Gebrande Sienna poeder" er in getamponneerd.




Vervolgens breng ik over de eerste laag een nieuwe laag vernis aan en vervolgens een meer donkere kleur poeder.  Op deze mannier kies je zelf het aantal lagen, kleuren en variaties naar de wens en de ernst van de roest.




Als dit alles droog is heb ik verf van het werkstukje (metaalkleur)bovenop de roest getamponneerd met als resultaat dat de verf begint te lossen door onderliggende roest.

De beoordeling van het resultaat is aan jullie...





Voila...[:)]



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

C-rail

#17
Sehr sch?n!!

Hoe zit het ondertussen met je K?ff?

Ik kan niet wachten op meer van die detailrijke diorama's![8D]

evan

#18
Hoi C-Rail

De koff staat braaf in de vitrine [:D]

Er volgen heus nog projectjes, maar eerst werk ik nog het ??n en ander af voor de EXPO in mechelen voor ik met 1/32 voort ga.

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Paulogic

#19
Tiens... het is wetenschappelijk bewezen : styreen roest !!!

Heel bruikbaar dit, en vrij simpel vind ik.
mvg,
Paul(ogic)

1op32

#20
Knap werk het roest op de rialstaven is WOW !
Ook de verwering van de dwarsliggers mag er zijn !
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

evan

#21
Bedankt voor de support![;)]

Deze late namiddag ben ik begonnen met een wissel te bouwen...[8)]
Ik ben zaterdag wat foto's gaan nemen in de haven voor de details.[8D]  

Vandaag heb ik de bodemplaat van kurk voorzien en daarna heb ik de bielzen gezaagd.  Nadien heb ik de bielzen er op gekleefd en bewerkt en gekleurd.  Na een eerste weathering en plaatsen van (Hubner) onderplaatjes heb ik de ballast reeds aangebracht en het zootje ligt nu te drogen.  
Ook is reeds de helft van de railstaven klaar.  
Morgen begin ik met de montage van de railstaven en detailering.

Dit alles is voorafgegaan aan een 1op32 schaal tekening voor alle afstanden en maten te weten.

Een volledig fotoverslag volgt, maar eerst een goede nachtrust die me deugd zal doen[:D].

Groeten,

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

#22
Allright hier gaan we:

De tekening en de basisplaat met kurk op een werkplaat die ik later verwijder:


Drie latjes lindehout verzaagd en bewerkt.  Daarna heb ik met houtlijm de bielzen op de kurk geplaatst:


Kleuren dmv pigment en schellak:


Ballast aan gebracht van GPP.




De meeste detail heb ik zelf gemaakt uit styreen adhv de fotos die ik in de haven heb genomen:










Morgen bij daglicht maak ik de foto's van het vervolg...

Groeten[:)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ERVIN

#23
JAWATTE!!!!!![:0][:0]

Evan , hier loopt de kwijl letterlijk over de vloer , SUPER!!! [;)]

Vooral die kleuren man , je doet het weeral maar eens , mag ik jou een kleuren-tovenaar noemen...[:X]

Ook de styreen , en de dwarliggers en de...... , hier stop ik , ik ga nog eens naar je foto's kijken , en nog eens , en nog .....

C-rail

#24
Wauw!!! Sehr sch?n!

Hoe lang doe je er zo over om een wissel te bouwen??
Het komt je waarschijnlijk veel goedkoper uit dan er eentje te kopen?

Hoe ga je de wisseltongen maken?
Of koop je die apart??

Ik kom zeker eens bij jou zien op de Expo![8D]

MickeyMouse

#25
Inderdaad, zeeeer mooi.
En ook de foto's zijn perfect genomen!!

Proficiat!![:0][:0]

Geert

evan

#26
Amai,

Ik ga nog op wolkjes lopen.  Het is leik om te doen zon werkjes.  Weet dat deze wissel zeer budget vriendelijk is.  Even een opsomming...

Anderhalf spoorstaaf van Hegob: 6,75
Drie Lindehoutlatjes: 4,5
Onderplaatje Hubner: zakje van 200 stuks aan 40 Euro dus: 15,2
Wat styreen overschotjes...
Een snuifje ballast
Lijm, verf, poeders en matte vernis.

Valt goed mee als je weet dat een standaard Ma....n wissel 65 Euro is en eigenlijk niet zo gedetailleerd is.
Enfin, het is leuk voor op mn klein 1 schaal projectje.  (Nog verrassing[:D])

Ik Heb er een 10 tal uren aan gewerkt in totaal zonder de tekening.  Ik ga morgen de wisseltongen vijlen en misschien een wisselsteller maken.  
We zien wel...

Er zijn ook nog de voorbereidingen voor Mechelen-Expo dus na de wissel zal het weer even minder zijn met spoor 1.

Nogmaals bedankt voorde reacties en tot ... tot.

Grts
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

prulleman

#27
heel goed gedaan man. ik sta er verbaast van[:p][:p]
daar kunnen wij nog heel veel van leren[;)]

ToThePoint

#28
Knap, heel knap.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

#29
[:0] [:0] Prachtig, Evan. Die graad van (en mogelijkheid tot) detaillering doet me vaak dromen van de grotere schalen [:p] [8D]
Ik zie geen aansluitdraden voor je railstukken. Perfect gecamoufleerd of nog aan te brengen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw