Therapeutisch projectje (vervolg)

Gestart door evan, 14 augustus 2010, 19:53:08 PM

evan

#45
Allen bedankt he[;)]

De wisselsteller bestaat uit een aantal styreen buisjes van verschillende dikte die ik gesneden heb in alle nodige maten.  De ene schuift over de andere en zo kreeg ik de steel.  Het gewicht is ook een doorsnede v/e buisje met een handvat op gekleefd uit een U-profiel gesneden.  Het gewicht is opgevuld met lood en dan geplamuurd.  De basis van de wisselsteller is een houten balkje dat ik gevijld heb om de exacte originele vorm te bekomen.  De stang tot de wissel is stijve vertinde koperdraad.

Na de montage heb ik het zwart geschilderd en bewerkt met zwart poeder om de vuile vettige look te geven.  Het gewicht is met een witte acryl geverfd en dan een blauw vlekje[:D].  Nadien heb ik er met afwrijf letters of dry-transfers er mn geboortejaar op gezet met matte vernis als afwerking.
Het zijn allemaal overschotjes die ik heb gebruikt.

Deze wissel is dus gebouwd uit Styreen, hout en Nikkel Zilver spoorprofiel en is goedkoper dan een standaard HO-wissel.[8]

Grts[:)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

#46
citaat:
Geplaatst door evan
Deze wissel is dus gebouwd uit Styreen, hout en Nikkel Zilver spoorprofiel en is goedkoper dan een standaard HO-wissel.[8]
De prijs was destijds voor mij een argument om het eens zelf te proberen. Mits wat oefening maak je zelfs stukken die mooier of beter zijn dan die van de winkel. Goedkoper zijn ze in elk geval, en eens je wat routine hebt steek je er niet al te veel tijd in [;)]
Nog een belangrijk voordeel van zelfbouw-wissels: je maakt de hoeken die je zelf nodig hebt [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw