beladen van een wagon met aarde

Gestart door BD1701, 18 augustus 2005, 16:43:14 PM

BD1701

Hoi, ik had een vraagje i.v.m. het beladen van wagon met aarde (bermaarde), namelijk welke materie jullie daarvoor gebruiken. Liefst het merk en de referentie bij vermelden aub. Ik dacht aan iets uit het gamma van woodland-scennics ofzo?? Als je foto's hebt van zo'n ladingen op wagons, mag je die altijd doorsturen hoor.
groeten Bjorn
 

johan

Ikzelf gebruik voor aarde, echte aarde (bv. uit de tuin). Wel moet je dit spul eerst goed leten drogen - je kan dit bv in de micro-golf doen, maar dit geeft soms wel een aardig luchtje af. Daarna zeven want aarde bevat ook grove resten van wortels, bladeren, (steen)gruis enz.. Daarna lijmen via de gekende methode met verdunde houtlijm.
 

BD1701

Heeft hier iemand nog andere ervaringen mee, maar dan met een product van Bv. Woodland-Scennics, of iets dergelijks, dat in modeltreinwinkels te koop is??
 

n/a

Ik heb ook nog een vraagje....
Met wat verdun je dan de houtlijm, water ofzo?

deRossa

glamo

houtlijm verdun je met water, en een paar druppels AGEPON (een produkt uit de fotografie die de spanning uit het water haalt) je kan natuurlijk ook wat DREFT gebruiken.

mvg KURT
 

glamo

BJORN

ER-DECOR geeft een soort zand om te mengen met water en na uitharden is het prefect te schilderen in de kleur die wenst.
ik gebruik het om akkers mee te leggen.

mvg KURT
 

ysbeer

maaszand (2 euro 25 kg) aangemengd met waterverf of nog beter acrile
verf ,beetje dreft,en smeren maar droogt heel mooi op in de kleur van de verf.
En kost niks (bijna niks)


wim ysbeer

guy holbrecht

Waarom grond gaan kopen als in je eigen tuin duizenden kilo's voor het rapen liggen? Ik gebruik al jaren grond uit de tuin. Enkele nachten in een open plastic doos en het goedje is goed droog. Daarna nog even zeven en klaar voor gebruik. En je hebt alvast geen verf nodig. Tuinaarde heeft nu eenmaal al de juiste kleur. Soms gaan wij het als modelbouwer echt te ver zoeken.

Groeten,
Guy

ysbeer

Verwarm grond uit de tuin eerst in de oven 60 min op 200 graden
en gebruik het dan pas.
Er schijnen micro organisme in de grond te zitten die een soort schimmel afgeven die schadelijk is voor de gezondheid.

Ik schrijf dit voor wat het waard is,maar het stond enig tijd terug op een duits forum.
Daar deed men er nogal dramatisch over.
Maar 200 graden een uur en alles is weer goed

wim ysbeer

Gerolf

Het lijkt me inderdaad geen slecht idee om de boel eerst te steriliseren in de oven. Een uur op 200 graden is in de gezondheidszorg ook gebruikelijk.
Tuingrond is nu eenmaal levend, en misschien is het voor de gezondheid slecht, voor je baan is het in ieder geval op termijn ongezond (schimmels, bacteri?n, ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw