schaal 1/16

Gestart door Dirky, 10 augustus 2010, 17:54:34 PM

Dirky

tja, al meer dan 70 jaar.... moesten ze nu nog auto's verkopen, gemaakt zoals 70 jaar geleden..... [:)]
"never change a winning team" < > "thinking out of the box"!

Mijn roots liggen in de vliegtuigbouw. Vandaar dat ik nogal vlug naar alu grijp. Er ligt hier ook nog een gigantische stock alclad (harde vliegtuigaluminium) en die wil ik zo nu en dan wel zien krimpen.

Een maat van mij is goudsmid en die ziet het wel zitten om een aluminium wiel te gieten. Vandaar ook mijn vraag of het gebruikelijk is. Gebruik van aluminium vraagt ook naar ander manieren van monteren. Ik probeer alvast ??n wiel en geef je bij deze garantie dat het niet los komt.[;)]

Een andere oplossing zou CNC laseren kunnen zijn. Weliswaar nogal wat vijlwerk achteraf maar misschien ook het proberen waard. Wat denkt ge?

ardjoena

Auto's van 70 jaar geleden? Dan had ik s'avonds toch geen koppijn van al die electronica [:D] En modeltreintjes uit blik om op te winden , tof.
Als ge aluminium wielen stevig kunt vastzetten op de as, dan zie ik niet in waarom het niet zou werken . Wel een stalen wielband gebruiken.
Een andere mogelijheid kan je op onderstaande site zien.
http://ncbaines.co.uk/wheelmaking.aspx
Het zijn wel spoor 1 wielen maar de werkwijze is dezelfde.
Zoiets kan ook op de draaibank , als je interesse hebt hoe dat in zijn werk gaat hoor ik het wel.
Hoe groot zijn de wielen eigenlijk die je nodig hebt?
Dirk
 

Dirky

op diezelfde manier heb ik de wielen voor mijn kleine type 11 proberen te maken. Ging goed tot aan spaak 4... dan vloog het slitting zaagje aan diggelen!
De wielen voor de 11 op schaal 1/16 meten 75mm en moeten 12 spaken hebben.
Vanavond ben ik begonnen met een moeder-model van een wiel om dan de mal van te gieten...

conducteur

(CNC) draaien/Frezen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ardjoena

Als je met 75 mm de diameter bedoelt van het loopvlak, die zijn te koop bij Sauerbier voor 15?.
Diameter 73 kost en minder dan 10?. Geen idee waarom dat zo is.
Het profiel dat voor een 3,5 duim gebruikt wordt , is niet 100% schaal , als je hier de afmetingen moet van hebben geef je maar een seintje.
Dirk