schaal 1/16

Gestart door Dirky, 10 augustus 2010, 17:54:34 PM

Dirky

komt die schaal veel voor in onze streken?

Dirky

en zijn er leveranciers voor railstaven op die maat?

google vindt niet direct iets,,,

Peter

Bij een paar merken van Military Modelling vind je deze schaal terug, bv. bij Tamiya in hun R/C tanks.
Volgens Google wordt deze schaal ook dikwijls voor Live-steam en tuinspoor gebruiken. Mischien daar je licht eens opsteken.
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

Als ik naar live steam kijk lijkt die schaal hier in Belgie niet veel voor te komen. Voor een tuinbaan is het leuke de vele andere modellen zoals o.a. RC trucks die op deze schaal te verkrijgen zijn...
vandaar mijn interesse...

echter niet direct leveranciers te vinden voor spoor 1/16....

Dirky

probeersel op schaal 1/16...



buffer voor type 11

ToThePoint

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Ziet er goed uit, Dirk.
Hebben de buffers van een type 11 geen vulopening voor de smeerolie?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

verend, ja.

smeeropening (lange gleuf veronderstel ik als niet-kenner) komt er na een "afgietexperiment". Sommige foto's tonen dat de gleuf er niet altijd is.

ToThePoint

Dirk

Vraagske, kan je een meter presenteren bij uw project(en) ?
Ben niet zo direct thuis in 1/16 en het brein gaat vermoedelijk vergelijken met 1/32.
Wat ik al in het snuitje heb is dat je van 1/87 type 11 precies een 1/16 type 11 gaat maken.
Ben al heel curieus.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Dirky


zal er volgende keer een meter bij leggen...

Zoals gewoonlijk begin ik aan iets - nu een 1/16 type 11 - om het uiteindelijk toch niet af te werken. Ben nog steeds in mijn probeer-fase. Wat me het best ligt zal verder gezet worden, de rest werk ik af en wordt eBay-voer [:)]

2 redenen voor een type 11 op grote schaal: De "feeling" van large scale in de vingers krijgen, en de opbouw van de vele details is gemakkelijker in 't groot uit te proberen om dan later in schaal H0 (en wie weet N) verder te kunnen...

ardjoena

citaat:
Geplaatst door Dirky

probeersel op schaal 1/16...



buffer voor type 11


Ik had nog niet gezien dat Dirk met het groot werk bezig was [:I]
Probeer ( in het geval van die buffer ) het "vast"stuk uit ??n geheel te maken , met uitzondering van de versterkingsribben.
Ook merk ik dat je de buffer gaat vastschroeven met 4 boutjes. Maak het je zelf niet moeilijk. Zulk een buffer wordt normaal  ( bij 1/16 )vastgezet met een centrale moer aan de achterzijde. Die zie je toch niet zitten want je hebt buitenliggende frameplaten.De 4 boutjes worden als nep gebruikt en vastgeklonken .De buffer kan dan gemakelijk verwijderd worden om te schilderen en er is bij het terug monteren geen gevaar om de lak op een zichtbare plaats te beschadigen.
Neem ook zoveel mogelijk gewoon zacht staal.Is makelijker te schilderen en als er lak afspringt komt er geen messing te voorschijn maar ijzer dat minder opvalt.[;)]
Wat voor een draaibank heb je overigens?
In ieder geval , goe bezig.
Dirk
 

Dirky

Ik heb de buffer uit meerdere stukken gemaakt omdat ik nogal graag afval verwerk. Het messingstuk is een koppelstuk van waterleidingen. De plaat en de ribben zijn metaalplaatjes die uit het chassis van een kapotte Epson A2 printer gesneden zijn.
Het messingprobleem (kleur) kan eventueel opgelost worden door het eerst te zwarten.
En de draaibank is een HBM (www.buitelaar.be), type: http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=2825

thx voor de tips!

waar koopt men cast iron spaakwielen?

ardjoena

Dirk
Gietijzeren spaakwielen is hier in Belgie altijd al moeilijk verkrijgbaar geweest. Enkele jaren geleden hadden we in onze club kontakt met een kleine gieterij . We maakten de mallen in hout en zij maakten voor ons de wielen. Helaas heeft die gieterij de boeken moeten sluiten. later heb ik nog wel op een andere plaats laten gieten maar de kwaliteit was toch  minder. De meeste wielen komen nu uit Engeland. Prijzig en je moet nemen wat er te vinden is.
Voorlopig heb ik geen wielen nodig , maar als het terug zover moest komen denk ik op zoek te gaan naar een gieterij hier in Belgie.
Voor spoor 1 zijn er wel wielen te koop bij Sauerbier in Nederland.
Mooie draaibank heb je in ieder geval al.
Dirk
 

Dirky

zou zelf gieten in aluminium een oplossing zijn?

ardjoena

Al meer dan 70 jaar worden life steam treintjes op dezelfde manier gemaakt ,staal , gietijzer ,messing en koper. Het enige dat de laatste jaren veranderd is ,zijn de dichtingen . Vroeger was er alleen grafietkoord , nu kennen we teflon en ander " moderne "materiaal.
Hier en daar duikt er ook een gietstukje uit plastiek op.
Aluminium? ... deze week nog begonnen aan de carrosserie voor mijn vlammenhapper.Uit alu , makkelijk te bewerken ,zagen, knippen,vijlen enz. maar uiteindelijk moeilijker om af te werken. Snel beschadigd bij het inspannen , en als ik het zandstraal trekt het snel krom.
Solderen gaat slecht en koperen klinknagels is niet ideaal want het vervormt.
Dus vanavond kieper ik alles in de vuilbak en begin opnieuw met gewoon staalplaat.

Wielen in aluminium heb ik zelf nog maar ??n keer gezien op een 5 duim 0-6-0 . Resultaat ..... die man had regelmatig een wiel los [;)]
Niet aan te raden dus. Ik ken iemand die nu aan het testen is met zamac of zink voor wielen . Primitief centrifugaal gegoten. Niet zonder risico overigens. t'Is wel voor spoor 1 , maar ik wacht liever nog wat af.
Spaakwielen voor een 3.5 duim zijn overigens goed te maken op een draaibank zo als die van u. Uit automatenstaal met een warm opgekrompen wielband. Wel veel afwerking aan natuurlijk.
Kijk ook even naar de prijzen van gietwiel(tjes)
In Nederland zijn ze ( spoor 1 )wel iets goedkoper.
http://www.markwoodwheels.co.uk/wheels/index.html