Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Het bouwen van een vierendeelbrug

Gestart door Koen, 08 augustus 2010, 14:05:04 PM

torenkraanpipo

Knap werk Koen.
Maar waarom lasersnijden en niet cnc-frezen ?
 

Koen

@torenkraanpipo,

Ik heb vooraf een aantal bedrijven gecontacteerd (ook bedrijven die CNC-machines gebruiken). Blijkbaar is het formaat het probleem. Bij het CNC-frezen kreeg ik het antwoord dat de afmetingen te groot en de onderdelen te klein waren in functie van de plaatdikte.Vandaar de keuze om met de laser te snijden (en zelfs zij vonden het afgewerkt product zeer fragiel).


Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

Dirky

waterstraalsnijden zou ook een alternatief kunnen zijn....

torenkraanpipo

@ Koen

Hoe dik zijn die platen wel ?  Ik heb de indruk zo'n 3 mm voor de bogen ?
 

Koen

@Dirky,

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid maar blijkbaar niet zo gemakkelijk te vinden.

@torenkraanpipo,

Er werd geopteerd voor 2mm. De aan te houden maat was 1.3mm. Om de prijs toch enigszins binnen de perken te houden, heb ik deze uit dezelfde plaat laten snijden. Anders was dit nog eens een meerprijs van 80? voor slechts 4 stroken [xx(].


Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

We zijn weeral een weekje verder. Na veel geduld, zoeken, proberen, afbreken en herbeginnen heb ik na de derde maal de techniek gevonden om de kopse platen in de gaten van de brugwang aan te brengen [:p]. Ook de tip van Loco heeft mij een heel stuk verder geholpen (trouwens, heel erg bedankt voor de tip [:)]). Zo zie je maar, ik kan en moet nog veel leren van jullie [:I].
De onderstaande foto's geven een beeld van het resultaat. De ruwe werken zijn net be?indigd en de afwerking op deze platen moeten nog plaats vinden.

Mvg

Koen




Nooit te oud om te leren

Binco

[:0][:0][:p]
daar gaat je mond spontaan van open staan!
als daar dan ook nog eens een prachtige trein komt doorgereden.
[:p]

ERVIN

Nooit heb ik zo'n mooie brug gezien , en dan moet de eigenlijke afwerking nog beginnen.

Nog veel succes Koen , neem er maar rustig je tijd voor.[;)]

Paulogic

Titel van deze film :

Een brug te mooi !!!

Velly nice blidge
mvg,
Paul(ogic)

Kris

Koen,
prachtig resultaat,ik blijf de vorderingen volgen
kris

Michiel

Prachtig! De vorm en allure zitten echt goed! Heb je een oplossing gevonden hoe je die duizenden klinknagels gaat aanbrengen? Hoedanook, ik ben benieuwd naar het vervolg.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Koen

Bedankt mannen,
Ik hoop dat ik alles tot een goed einde kan brengen.
Wat de klinknagels betreft, daar ben ik nog niet uit. Ik heb al iets in gedachte maar ik weet niet of het realiseerbaar is. Testen zal de boodschap zijn.
Maar eerst ga ik de andere zijde voorzien van de kopse platen.


Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

C-rail

In 1:32 maak ik klinknagels door met een naaldje een druppeltje houtlijm op de plaats waar de klinknagel moet komen te zetten.
Werkt goed, en blijft goed zitten, zeker onder een laagje verf!

Maar om er zo 1000'en op een brug in H0 te gaan maken, lijkt mij toch een titanenwerk![xx(]

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door C-rail


lijkt mij toch een titanenwerk![xx(]


Ik dacht dat modelbouw titanenwerk was?? ;)
 

Koen

@C-rail,

Ik denk eerder aan een plamuur die ik aan de hand van een mal aanbreng maar zoals ik al eerder vermeldde, moet ik dit eerst grondig uittesten.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren