Het bouwen van een vierendeelbrug

Gestart door Koen, 08 augustus 2010, 14:05:04 PM

Koen

@Peter,

citaat:
Spijtig dat er nog niemand op het idee gekomen is om zo'n brug, desnoods beperkte serie, op de markt te brengen. Gezien de toch nog redelijk beperkte afmetingen, denk ik wel dat daar gegadigden voor zouden zijn.


Ik heb hier al over zitten nadenken. Mogelijk is daar een markt voor.
Ik had gedacht om een bouwpakket samen te stellen maar dan kom je tot op een punt dat modelbouw geen modelbouw meer wordt maar een commerce. En dan valt het plezier van de hobby weg.
Ik ken heel wat mensen die van hun hobby hun beroep hebben gemaakt maar overal krijg je hetzelfde verhaal te horen: "het is plezant maar het is niet meer hetzelfde. De voldoening van de hobby valt weg doordat alles in een andere perspectief komt te staan".
Dus voorlopig nog geen plannen in deze richting maar je weet nooit h? [:o)].

@Kris,

Ziet er prachtig uit. Hiermee moet ik zeker eens gaan experimenteren. Kan je mij laten weten waar je deze ponsen gekocht hebt? Alvast bedankt.


Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

eddy

@ Koen,

hoe moeten die tekeningen dan wel zijn?Bv getekend in autocad?
groeten eddy

Koen

@Eddy,

Deze tekeningen zijn volledig in Autocad 2011 gemaakt zodat elk onderdeel kon gesneden worden.


Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Ik heb gisteren en vandaag nog verder gewerkt aan dit project. De loopruimte is aan de rechterzijde reeds aangebracht en de tweede serie bogen zijn gemonteerd. Mijn excuses voor de mindere kwaliteit van de foto's. Mijn zoon heeft mijn toestel mee op reis [:I]. We zullen het moeten stellen met een oud toestelletje [B)].



Nooit te oud om te leren

Gerolf

Oud toestelletje of niet, vooral die tweede foto geeft een hoop "sfeer" [:p] [8D] [:0] [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

Nog een aantal foto's van de vorderingen. De bovenste balken en het voetgangerspad werden aangebracht.
Helaas heb ik een kleine toegeving moeten doen op de parallel steunbalken bovenaan de boog [V]. In principe is de onderplaat van de balk +/- 10? naar onder gebogen vanaf de verbreding. Om praktische redenen is deze vlak gehouden.







Nooit te oud om te leren

C-rail

[:p][:p][:p]

Wauw, prachtig!
Als je deze brug in bouwpakket uitbrengt, ben ik je eerste klant!

Wel eerst sparen dan [;)]

factageklerk

Koen prachtig gedaan man ik kijk uit naar de afwerking[:)]
 

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door C-rail

[:p][:p][:p]

Wauw, prachtig!
Als je deze brug in bouwpakket uitbrengt, ben ik je eerste klant!

Wel eerst sparen dan [;)]


Mja, what can I say? +1!! :p

Maarja, dan zou ik wel het gevoel hebben dat ik iemand koudweg aan het kopieren ben. Dees is echt wel een uniek stuk... Ik kijk ernaar met een gemengd gevoel van bewondering en jaloezie ;)
 

Koen

Bedankt mannen,

Het moeilijkste moet nog komen, de afwerking en de details. Dit zal niet evident zijn.

@Johan & C-rail,
Mocht ik van deze brug toch ooit een bouwpakket laten maken, zullen jullie als eerste verwittigd worden [;)].
Het is niet zo evident om een pakket aan te bieden dat enerzijds betaalbaar is en anderzijds een hoge afwerkingsgraad heeft. De basis is gesneden met een laser maar desondanks ben je uren bezig met vijlen, schuren, aanpassen doordat je plastic weg smelt bij het lasersnijden.
Een ideale oplossing is het spuitgieten in mallen, een techniek die vele modelbouwfabrikanten gebruiken. Alleen is een dit niet haalbaar voor kleinschalige projecten aangezien dergelijke mallen bijzonder veel kosten.
Dit ligt dus niet direct binnen ons bereik.
Maar eerst wil ik mij focussen op dit project om dit tot een goed einde te brengen.

Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door Koen

... doordat je plastic weg smelt bij het lasersnijden.



Koen,
Wil dat zeggen dat je bij je ontwerptekening extra moet voorzien om dat wegsmelten te compenseren ?

OMC

Het is een echt prachtstuk geworden! Ik ben best wel benieuwd naar de inplanting op een spoorbaan, en vooral het effect dat je dan krijgt.
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

Koen

@ Marc,

Normaal gezien wel maar met deze leverancier had ik de afspraak dat alle onderdelen werden ingekleurd. Zij hielden bij het snijwerk rekening met eventele compensaties (als dat geen luxe is!) [:)].

@ OMC,
Deze brug is een deel van een nieuw project dat nog gebouwd moet worden.
In samenwerking met Infrabel, Mechelen in beweging, B-holding en Eurostation (waarvoor mijn dank [:)]) ben ik gestart met de bouw van een schaalmodel van het nieuwe station van Mechelen dat in 2018 klaar moet zijn.
Dit project is in eigen beheer en zal natuurlijk vorderen in functie van de verkregen plannen.
In totaal worden er 3 van deze bruggen gebouwd. Een vierde brug (deze over de Leuvensesteenweg) wordt een grotere versie en zal ongeveer 1m20 lang worden. Bovendien is deze iets anders van constructie. Dit vraagt natuurlijk weer maanden lange voorbereiding en tekenwerk.
Wanneer en of dit project volledig kan afgewerkt worden, zal afhangen van velerlei factoren zoals mijn budget dat ik kan vrijmaken, tijd en beschikbaarheid van plannen.

Later zal je hierover meer lezen.


Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door Koen

ben ik gestart met de bouw van een schaalmodel van het nieuwe station van Mechelen dat in 2018 klaar moet zijn.


Grootse plannen! Heb je al wat baan liggen waar we op kunnen kwijlen?
 

Koen

@Johan,

Helaas nog niet. Ik wacht nog op de plannen van het aangepaste sporentraject. Een maand of drie geleden een aanvraag gedaan maar tot op heden heb ik nog niets los gekregen. Zolang ik deze niet heb, kan ik nog geen spoortraject uitleggen.
Mocht iemand daar kennissen hebben, een duwtje in de rug om dit proces te versnellen zou niet slecht zijn.
Maar uiteraard heb ik nog genoeg werk. De bruggen en het nieuwe ondertractiestation bouwen vergt toch nog een jaar [:I].

Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren