DB bagagerijtuig tijdperk III

Gestart door Baureihe 103, 02 augustus 2010, 21:45:24 PM

Baureihe 103

Roco bagagewagen tijdperk III
Roco heeft met dit model wel erg mooi model gemaakt voor de rijders van tijdperk 111.
De combinatie met een 01 of een 03 stoomlok is heel erg passend.
Als je een film met originele beelden hebt met  sneltreinen uit het stoomtijdperk dan zie dit soort wagons veelal direct achter de lok hangen. Het model is ook volledig op schaal en rijkelijk gedetailleerd. De wagon was echter nog niet passend geweatherd, dus voorafgaande de werkzaamheden eerst nog eens een film met oude opnamen bekijken.
Nu is het wel dat de meeste originele films ingekleurd zijn dus het is en blijft inschatten hoe ze er in bedrijfstoestand uit hebben gezien.

Allereerst de werkplek inrichten. Zoals jullie inmiddels weten weather ik zonder problemen in de huiskamer. Doordat ik uitsluitend met acryl werk heb je zo wie zo geen last van een vervelende geur van oplosmiddelen.
Achter het model zet ik altijd een doos op zijn kant met de opening naar voren dit om de eventuele vernevelde verf van de airbrush op te vangen.
Ook leg ik altijd een plastickleed over de tafel heel handig om een ongelukje op te vangen maar belangrijker is dat dit kleed statisch wordt gemaakt met een wollen doek.
Doordat het kleed statisch is slaat de verf die niet op het model komt neer op het kleed.
Nadeel is wel dat het niet zo erg fotogeniek is maar dat neem ik dan maar weer op de koop toe. Aan de vlekken te zien is het al aardig wat keren gebruikt.



Als je de eerste foto?s goed bekijkt zie je gelijk een aantal attributen die ik gebruik tijdens het weatheren zoals:

-airbrush met toebehoren waaronder verfbekers
-vergrootglazen opzet past zelfs over je bril
-acryl reiniger
-keukenrol / oude kranten
-penselen
-verf
-compressor
-maskingtape
-glas water en een schotel om verf te mengen / verdunnen
-pigmentpoeders.

Voordat we het model gaan weatheren eerst nog even de losse door Roco bijgevoegde onderdelen met superlijm op het model aanbrengen. En wat is de wagen nog mooi schoon.
Tegenstanders van weatheren geniet er nog maar even van want hier gaat verandering in komen.



Onderstaand een aantal foto?s van het resultaat. Maar wat is dat lastig om de goede kleuren op het beeldscherm te toveren. Afhankelijk van de hoek van het beeldscherm van je laptop is de kleur meer of minder intens dan die van het origineel.
Fotograferen is en blijft voor mij een lastig punt misschien moet ik maar eens een cursus gaan volgen. Maar eerst het model maar eens weatheren anders snapt geen mens wat ik met bovenstaande bedoel.

Het aantal verf kleuren  is ook dit maal zeer beperkt:
-earth (vuilkleur)
-rost
-teerzwart
-matte blanke lak.

Uit het assortiment pigment poeders heb ik voor dit model de volgende kleuren uitgezocht:
-koolzwart
-roest (donker bruinrood)
-roest ( lichte kleur oranje met een zweembruin)
Op de eerste foto kan je potje op de tafel zien staan.

Als eerste heb ik de onderzijde van het model met de vuilkleur bespoten. Dit kan je wel of niet doen maar ik zelf vind het wel zo netjes als het model aan de onderzijde is vervuild.
Als je het oppakt en aan alle kanten bekijkt ziet het er net wat netter uit dan dat je het vervuilen van het onderstel achterwege laat.

Volgende is om de zijkanten en de draaistellen te voorzien van een laagje vuil.
Heel voorzichtig want ik wil de zijkanten niet volledig onderspuiten wel nog wat kleur op de zijkanten aan brengen maar niet teveel. De draaistellen en de onderkant van de wagon moet nog wel wat vuiler, dus de zijkanten met maskingtape wat afgeplakt waarna er geen belemmeringen meer zijn om de onderzijde verder van een vuil laag te voorzien.

(gebruik altijd een maskingtape die bij het verwijderen geen lijmresten nalaat op het model)

Volgende handeling was het dak. Op het dak wilde ik een gerepareerde plek hebben en dat heb ik als volgt gedaan.
Klein stukje maskingtape aanbrengen en waarna het dak is bespoten met de kleur teerzwart.
Ook dit weer met beleid want de kleur mag niet dekkend worden opgezet. De originele zilverachtige kleur moet een beetje door blijven schijnen.
Volgende is voorzichtig het stukje tape verwijderen en nogmaals een lichte spray over het dak vernevelen met wederom de kleur teerzwart. Dit omdat ik persoonlijk vindt dat het contrast dan te groot is tussen het behandelde en onbehandelde stukje van het dak.

Het stukje tape kan weer op zijn plaats want nu is het tijd om de gehele wagon te voorzien van een eerste laag blanke matte lak.  Dit doe ik altijd als tussenfase voordat ik ga werken met de pigment poeders. De matte lak heeft een vrij grove structuur waar de pigmentpoeders uitermate goed op blijven zitten.

Als eerste het dak en dat is als volgt gedaan. Met name aan de randen de droge pigmentpoeders met een fijn penseeltje los opzetten. Doe dit onregelmatig om te zorgen dat het er natuurlijk uit ziet. Ook nog niet teveel druk op het penseeltje uitoefenen want anders zit het gelijk vast en kan je geen correcties meer aanbrengen. Hierna met een platte kwast het poeder aandrukken of tamponneren <i>(wegstrijken naar de zijkant van de wagon net als aflopend water)</i>

Het is dus de bedoeling dat je de kwast in de breedte richting beweegt en niet in de lengte richting van de wagon. Probeer maar eens op een oud wagonnetje en je ziet gelijk het verschil
tussen in de lengte en breedte richting aangebrachte poeders.
Ook handig om te weten is dat pigmentpoeders wat donkerder opkleuren als je het gaat fixeren met blanke lak.

(Ook hier is het dus handig om eerst het een en ander uit te proberen op een proef wagon).
De draaistellen krijgen hierna een andere behandeling. Als eerste met teerzwart zwaar verdund wetwash de verf met een klein penseeltje aanbrengen op en rond de aspotten.
Dit om de uitloop van vet waar vuil extra op neerslaat te imiteren. Vergeet niet de veren bij de wielen ook te voorzien van een wetwash met zwarte verf. Je zal zien dat de veren hierdoor veel meer detail krijgen dan het model van zichzelf al heeft.
Nu we toch met de kleur zwart bezig zijn kan je gelijk de buffers voorzien van een klein beetje verf , en dit nu eens niet verdunnen maar lekker dik opzetten ook hier weer om vet te imiteren.

(wetwash is de verf zwaar verdunnen met oplosmiddel waardoor de verf alleen gaat zitten in de diepere delen. Hierdoor krijg je meer diepte werking op het model)
Ook het hier en daar aanbrengen van roestkleuren op het model is aan aardige bezigheid.
Dit doe ik ook weer met pigment poeders omdat de anders dan met verf de intensiteit van de kleur makkelijk kan vari?ren.
Met name de roestkleur op de draaistellen mag wat zeker op en rond de veren wat intensiever van kleur zijn. Dit omdat dit mechanisch werkende delen zijn waar continu nieuwe roest wordt gevormd. Overige delen van de draaistellen voorzien van een wat donkerdere roestkleur

Zoals velen wel zullen weten is verse roest geel/oranje van kleur en oude roest aanslag kan variƫren van rood tot donkerbruin tot zelfs nagenoeg zwart
Nu nog de zijkanten van de wagon verder afwerken met pigmentpoeder.
Het stalenframe kan ook je nog wat beter uit laten komen door met name de liggende delen waar vuil op kan blijven zitten te voorzien van een laagje pigment in dit geval koolzwart. Ook hier weer met een klein kwastje voorzichtig aanbrengen onder al te veel druk dat doen we weer met de platte kwast als het teveel aan pigment poeders wordt weggeveegd.
De intensiteit van de kleur kan je goed be?nvloeden door meer of minder met de platte kwast langs het model te strijken. Niet teveel maar zo hier en daar nog wat roest op het staal en rond de deuren aanbrengen ook weer met pigment.

Pigment kan je zowel droog als nat aanbrengen. Als je het pigment wat vermengt met water
Kan je kleine en subtiele plekjes op het model maken. Wat dan nog even rest is laten drogen en wederom  het teveel met de platte kwast verwijderen.

Het is zeker handig om wederom op een proef wagon het verschil te zien tussen droog en nat aangebrachte pigment poeders.

Nu eerst het model weer voorzien van een laag matte lak. Niet teveel want anders kan je een witte uitslag krijgen. Op het dak nu wel het stukje tape verwijderen want dan kan je op de gerepareerde plek een ietsje pigment aanbrengen, ook hier weer na het aanbrengen een laagje matte lak.

Is het model nu klaar neen de remhandels dienen nog een kleurtje te krijgen.
De platen dekkend wit schilderen waarna de hendels voorzichtig met een superfijn kwastje
(4x 0) met roos worden aangetipt. Hier bij is het vergrootglas (opzetbril) een reuze handig hulpmiddeltje om het werk wat te vergemakkelijken.

Echt als laatste zijn de rubberen afdichtingsprofielen op de fronten hier heb ik de verf weer voorzichtig met een wattestaafje wat verwijderd, dit omdat indien de wagens gekoppeld reden het vuil weer wat wegslijt door de onderlinge wrijving van het rubber.

Wat nu nog rest zijn een aantal foto?s, graag jullie opmerkingen en commentaar dan kan ik indien er nog wat is vergeten aanpassen.


































Bij deze macro opnam is het net of de roest los op het model ligt terwijl
Het toch is gefixeerd met blanke lak. Dit effect is met verf nagenoeg niet na te doen.


En ja deze foto is van een andere wagon ik weet het.







Groetjes Bert en tot de volgende ronde
Bestaat er een andere hobby.

ToThePoint

#1
De eerste foto is niet te zien.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#2
citaat:
Geplaatst door ToThePoint

De eerste foto is niet te zien.



Miljaar was te rap.
Is nu wel te zien.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

jacques timmermans

#3
Mooi werk geleverd Bert, maar waarom het je de in het wagengroen geverfde buffers en bufferbalk niet meteen in zwart afgezet? Groene buffers en dito bufferbalk zijn een contaminatie van de uiterlijke kenmerken van rijtuigen in het Duits tijdperk III!

Jacques Timmermans

railman56

#4
weerom een sterk staaltje van wat mogelijk is om te verweren met dito uitleg
hoed af voor dit meesterwerkje en bedankt voor deze reportage
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Baureihe 103

#5
citaat:
Geplaatst door jacques timmermans

Mooi werk geleverd Bert, maar waarom het je de in het wagengroen geverfde buffers en bufferbalk niet meteen in zwart afgezet? Groene buffers en dito bufferbalk zijn een contaminatie van de uiterlijke kenmerken van rijtuigen in het Duits tijdperk III!

Jacques Timmermans



Beste Jacques,

ik neem aan dat je deze foto bedoelt met de buffers?

Het is niet de bagagewagen waar het om draait maar een bagawagen
(conducteurswagen) uit de Reichsbahn zeit. Op de foto's is het niet goed te zien maar zowel de bufferbalk als de buffers zijn zwart
of dat dan weer klopt met het tijdperk weet ik niet.

Wel een intressante stelling waar ik te weinig van op de hoogte ben
heb je wat meer voorbeelden .

Bedankt Bert[:)]
Bestaat er een andere hobby.

Baureihe 103

#6
citaat:
Geplaatst door railman56

weerom een sterk staaltje van wat mogelijk is om te verweren met dito uitleg
hoed af voor dit meesterwerkje en bedankt voor deze reportage
marc



Beste Marc,

Bedankt voor je reactie

Groetjes bert[:)]
Bestaat er een andere hobby.

jacques timmermans

#7
Bert,

je hebt gelijk! Als je de foto van de vierassige bagagewagon beter bekijkt, dan zijn de bufferbalk en de buffers ooit wel eens zwart geweest. Door het weatheren krijg je de indruk, alsof deze een groenige schijn hebben.

Over kleurstellingen van de Duitse spoorwegen door de eeuwen heen heb ik nog heel wat documentatie liggen, maar het is nog niet zo evident om dat even elektronisch te verzenden. Als je jouw vraag wat meer kan specifieker kan stellen, wil ik dan wel eens zoeken of ik wat vind.

Jacques Timmermans

Dirky

#8
Bert,
je zal me wel meteen willen afschieten maar ik ben nu eenmaal wie ik ben:
Je techniek om te weatheren is super, daar twijfel ik niet aan. Toch heb ik de indruk dat je veel te willekeurig weathered. Daarmee bedoel ik dat er veel plaatsen de indruk geven "verkeerd" vuil of "verkeerd" proper te zijn. Mijn buro had tot voor kort uitzicht op de lijn Oudenaarde-Gent en  daar zijn al veel vuile wagons gepasseerd.
Plaatsen waar het vuil eerst opgestapeld wordt zijn die waar er tijdens de rit "onderdruk" is. Die plekken zijn bij jou te proper. Ook mis ik het "zwarte vuil"...


Metpetergaathetbeter

#9
Dirky,

Misschien is het wel eens nuttig dat je ons vertelt waar die plekken zich bevinden waar er onderdruk is. Zodoende zijn wij in staat te vervuilen zonder "fouten" te maken.Ik moet zeggen dat de vervuiling(zonder weet van eventuele fouten) wel geslaagd vind.
Groeten Peter

Dirky

#10

Baureihe 103

#11
citaat:
Geplaatst door Dirky

Bert,
je zal me wel meteen willen afschieten maar ik ben nu eenmaal wie ik ben:
Je techniek om te weatheren is super, daar twijfel ik niet aan. Toch heb ik de indruk dat je veel te willekeurig weathered. Daarmee bedoel ik dat er veel plaatsen de indruk geven "verkeerd" vuil of "verkeerd" proper te zijn. Mijn buro had tot voor kort uitzicht op de lijn Oudenaarde-Gent en  daar zijn al veel vuile wagons gepasseerd.
Plaatsen waar het vuil eerst opgestapeld wordt zijn die waar er tijdens de rit "onderdruk" is. Die plekken zijn bij jou te proper. Ook mis ik het "zwarte vuil"...





Beste Dirky,

Afschieten ik weet niet of dat hier op het forum is toegestaan
dus maarniet.[:D]
Echter willekeur met weatheren neen ik doe vooraf altijd wat onderzoek en kijk naar veel foto's. De mate van vervuiling is nooit gelijk er zijn altijd grote verschillen. Wat mij aanspreekt dat probeer ik na te maken.
Op mijn baan rijdt licht tot zwaar vervuild materiaal rond en dat ziet er lekker afwisselend uit.
Als je mijn draadje allemaal zou bekijken dan weet je wat ik bedoel.

hier dan nog een voorbeeld:


Ik heb er hier nog meer van


Groetjes Bert[:)]
Bestaat er een andere hobby.

Dirky

#12
Bert, je hebt wagons die best "echt" overkomen. En je hebt er die minder scoren. Mij interesseert het vooral waar de "daders" zitten om zelf die "fouten" niet te maken.
Voor mezelf leg ik de lat zeeeeeer hoog en top-projecten zoals die van jou brengen me steeds een trapje hoger. Bedankt...

Vorig jaar was ik op een beurs waar "live" ge-weathered werd door naar het schijnt een super-specialist. Ik had daar ook een beleefde - en volgens mij terechte - opmerking en die belachelijke meneer vroeg me direct of ik het beter kon in plaats van een deftige discussie te starten!

Wat je bagagewagen betreft:
Wat me zeer onnatuurlijk overkomt is de grijs/zwarte nevel die je spuit in de buurt van de ijzeren profielen van de constructie. Ook het grijs van de onderbouw is tot op de kast gespoten en dat lijkt me te storen...
Als er al zoveel roestvorming is op sommige delen (dan rijdt de wagon toch al een tijdje) zou volgens mij ook de rand onder het dak al vuil moeten zijn.

en Bert, niets persoonlijk hoor!




Metpetergaathetbeter

#13
Eenvoudige vaststelling :
Weathering is als een vrouw ; wij vinden de onze steeds de mooiste!(soms toch al ze niet over al die treinen begint te zeuren!)
Groeten Peter

Baureihe 103

#14
Beste Peter,

Nog bedankt voor je reactie.

Beste Dirky,

Ik heb nog verder gezocht naar een voorbeeld van de Bagagewagon
helaas tot op heden nog niet kunnen vinden.

Verder weatheren is soms niet makkelijk ik doe mijn best en trek het
mij persoonlijk niet aan. Een idee is altijd welkom.
Bij spelen met kleuren zeker, als je ze niet dekkend opzet is en blijft min of meer onzeker wat uiteindelijk het resultaat zal gaan zijn.

Je moet met veel zaken rekening houden bijvoorbeeld:
-Verf indien niet dekkend opgezet daarvan is de uiteindelijke kleur
onzeker. Voorbeeld een bruinige kleur op een zwarte ondergrond
zal grijs tot groenig worden.
-Pigment poeders kleuren donkerder na het opbrengen van mattelak.
hoe meer matte lak hoe donkerder de kleur zal gaan worden.

Groetjes Bert[:)]
Bestaat er een andere hobby.