Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Kopstation in stoomperiode

Gestart door depovero, 27 oktober 2004, 22:03:27 PM

depovero

Dag alle modelspoorliefhebbers,

Stilletjes aan wordt mijn spoorbaan een realiteit, ik moet nu nog de sporen 'in het echt' op mijn open bouwgrond leggen. Dit na maanden geplant en gezweten te hebben. De weg is nog lang8D.

Nu, mijne vraag. Tijdens de stomersperiode, als er een belgische kopstation was, waar werd de draaischijf gebouwd? Daar waar de perronsporen eindigden, of op een plek erbuiten uit? Ik moet zeggen dat er ook goederensporen zijn, en, wel op een lager niveau. Het station voor reizigers als kopstation (herhaling) en de goederen als kleine haven met nog ??n of twee industrie-aansluitingen; ook als ... hoe kan het anders, kopsporen :p

Ik dank je ten zeerste,

Denis, een Z-rijder.
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

quf

Ik herrinner me als kind het kopstation van Blankenberge. Daar waren vooraan overloopwissels gebouwd zodat de aankomende lok kon omrijden.
Deze reed dan terug het station uit. Als men met zijn rug naar het stationsgebouw in de richting van Brugge keek, had men aan de linkse zijde, achter de tramremise en goederen station ter hoogte van de overweg, waar nu een sporthal en een ganse nieuwe wijk is ontstaan, een grote gashouder. Daar was een spoordriehoek met handbediende wissels aangelegd waar de lok kon keren. Daar stond ook een waterkraan, voor de watervoorziening van de loks.

Groetjes

Frank

tonycabus

Ik sluit me aan bij Frank hierboven.
Niet dat ik station Blankenberge als kind gekend heb, dat niet.
Maar de omloopwissels aan de kop van het spoor zijn een eerste noodzaak, anders ga je de lok "insluiten", wat altijd reserveloks nodig maakt.
In kopstations waar ruimte voor die omloopwissels ontbrak waren aan de "buitenzijde" steeds opstelsporen voor die vervanglokomotieven zodat die meteen tegen een binnengekomen trein konden gerangeerd worden voor vertrek. In Antwerpen-Centraal was dit het geval.
Zoals Frank net de situatie in Blankenberge schetste doe ik mijn petje af voor zijn geheugen!
In dat geval was een keerdriehoek gemaakt, maar met een draaischijf naast de opstel- en rangeerbundel buiten het station, samen met een lokdepot en ook bevoorrading met water en kolen is de meest realistische toestand.
Met als voordeel dat je met een draaischijf meteen ook een hele hoop ruimte wint, want zo'n keerdriehoek was wel een bedoening.
Een halve vierkante kilometer kan je op de modelbaan beter aan iets anders besteden, ?f je hebt ruimte en je wil zo'n situatie uitbeelden natuurlijk.
Op zich wel wat, het is toch eens wat anders!

Veel plezier!

Tony
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

rgp

Blankenerge herinner ik mij als kind van een jaar of zes.  Toen vertrok omstreeks 12u een 29 ? met zijn goederentrein naar Brugge.  Iedere middag met mijnen neus tegen het raam van de deur die op de perrons uitgaven.
Waren die overloopwissels op alle sporen voorzien; ik meen mij te herinneren dat de "direct" uit Brussel in het hoogseizoen achteruit reed tot in de wijkbundel waar de lok dan werd omgezet, maar dat was dan wel in 68 of 69.

Roland