Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

ander verkeer bij modelspoor

Gestart door vandomm, 16 augustus 2005, 13:21:14 PM

vandomm

hallo ,
Bij een modelbaan behoren ook verkeerswegen . daarom mijn vraag :
Kan iemand mij vertellen waar ik de gem. afmetingen kan vinden
voor : stadswegen, fietspaden , trottoirs en hoe vagrails en stelcon-
platen te maken . Dit alles  in HO . Ik weet dat er veel verschillen
in de maten zitten maar toch moet er bep. standaardmaten zijn .

Bij voorbaat mijn dank
cees
Cees .

marimon

Je kunt standaardmaten vinden in de winkels. Maar als je echt een straat, weg of dergelijke wil leggen volgens de werkelijkheid, heb je maar je fiets te nemen en gewapend met een rolmeter, en eventueel een compagnon-fietser voor de gemakkelijkheid, de wereld in trekken. Het begint al met je eigen straat; fiets verder naar een bredere baan; zoek ??n of meerdere fietspaden op; meet eventueel betonplaten op op een z??r rustige weg; zoek kasseiwegjes op. Van vangrails maak je foto's en neem je de maten. Als je dat allemaal gedaan hebt en de nodige kilometers zitten in je benen, rust dan even uit op een terrasje links of rechts met een natje. Bij thuiskomst verreken je alles naar 1/87.
Je zult versteld staan van je eigen kunnen.

Ik heb deze raad ook gekregen van deze forumleden en ik moet zeggen 'perfecter kan het niet en het is eigen realisatie'.

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

hobbyist

vangrails vindt je bij conrad ( art 210666-81 ). vermoedelijk zijn deze van kibri of faller.

Gerolf

Als je je baan situeert in ons landje en anno nu, kan je inderdaad best met een vriend gaan fietsen met rolmeter, notaboekje en fototoestel. Het wordt moeilijker als je je baan (of diorama) ouder situeert.
Buiten de wegbedekking zijn ook vangrails, verkeersborden, lantaarns, ... enorm ge?volueerd. Oude foto's zijn dan onontbeerlijk, maar de zoektocht kan erg verrijkend zijn. Boeken als 'de kroniek van de 20ste eeuw', '100 jaar Antwerpen' (of een andere stad of regio) zijn dan aanraders.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bartie

Afmetingen voor straten:

*Voor grote verkeerswegen in Europa is er een minimumbreedte van 3,75m per rijbaan, ofwel 4,3cm in H0
*Voor rotondes en wegen in de bebouwde kom kan je deze breedte verleinen tot 2,75cm. Voor een straat met tweerichtingsverkeer moet je een minimumbreedte van 5,5cm aanhouden.
*Wanneer je realistisch verkeer maakt op je baan heb je een minimumbreedte van 9cm nodig. De afstand tussen de geleidingsdraad in het wegdek bedraagt dan 5,5cm.

Bart.

marimon

Cees,
Ik heb hier een catalogus liggen met afmetingen qua breedte ivm veerkeerswegen in Ho:
-asfaltwegen : 80m/m, 48m/m
-straat met voetpad : 110m/m
-betonweg : 8Om/m
-betonstraat : 66m/m
-klinkerstraat : 66m/m
-binnenstadstraat : 80m/m
-kasseistraat : 8Om/m, 50m/m
-fietspad : 14,5m/m
-veldweg : 23m/m
-provinciale weg : 58m/m
In feite bepaal je zelf mijnsinsziens, de meest realistische breedte in Ho die bij jouw baan past. Of, beste forumleden, heb ik het mis?[:p]

En, zoals Gerolf aanhaald, foto's uit allerlei boeken kunnen ongetwijfeld ook een inspiratiebron zijn.

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner