Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??

Gestart door Johan Poelmans, 19 juli 2010, 23:02:19 PM

Johan Poelmans

Hey iedereen,

Ik ben een baan aan het plannen voor op mijn zolder. Daar zou ik een kopstation willen inplannen waar een stam van 6 I11 + reeks 13 inpast (Voorlopig laat ik me inspireren door Genk), dan nog ergens een doorgaand stationnetje aan een diesellijntje (zoals dat van lommel bijvoorbeeld), en last but not least een containerterminal aan het kanaal. Dat allemaal op mijne zolder van ongeveer 6x6 ;)

Nu, met die containerterminal zit ik een beetje met mijn handen in het haar. Een beetje containertrein moet al vlug 6 a 7 wagons bevatten, en er is een mogelijkheid dat deze door 2 locs getrokken wordt. We zitten dus al vlug aan 2m30 opstelspoor, wisselstraat en klimspiraal op het einde niet inbegrepen.

Elektrisch getrokken treinen moeten eerst naar een opstelspoor vanwaar een rangeerlok overneemt. Indien containersporen kopsporen zonder omloopwissel op het einde zijn is dit opstelspoor trouwens ook voor dieseltractie nodig.

Ik heb al wat opties proberen uit te tekenen, maar blijkbaar ben ik nu zo een inspiratieloos geval dat ik dat niet ingepast krijg op 6 meter... Zijn er mensen die al eens iets vergelijkbaars hebben uitgewerkt op deze treinlengtes?
 

OMC

#1
Hallo Johan, ik kan je enkel maar zeggen dat de meeste containerterminals in onze Antwerpse Haven een omloopspoor of tenminste een doodlopend spoor hebben om de locs toe te laten van front te wisselen. Ik geloof - ben er niet geheel zeker van - dat op bundel Antwerpen-D.S. - Angola de lengte van de langste spoor 733 meter is. Natuurlijk kan je dit zelf aanpassen naargelang de lengte van je eigen goederentreinen. Voor tips in de praktijk op 1:87 zijn er mensen op dit forum die beter geplaatst zijn dan ik en die je wel de nodige ervaringen en informatie kunnen verschaffen [:)]
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

Johan Poelmans

#2
citaat:
Geplaatst door OMC

Hallo Johan, ik kan je enkel maar zeggen dat de meeste containerterminals in onze Antwerpse Haven een omloopspoor of tenminste een doodlopend spoor hebben om de locs toe te laten van front te wisselen. Ik geloof - ben er niet geheel zeker van - dat op bundel Antwerpen-D.S. - Angola de lengte van de langste spoor 733 meter is. Natuurlijk kan je dit zelf aanpassen naargelang de lengte van je eigen goederentreinen. Voor tips in de praktijk op 1:87 zijn er mensen op dit forum die beter geplaatst zijn dan ik en die je wel de nodige ervaringen en informatie kunnen verschaffen [:)]


Mja, daar is de situatie zo dat elektrische locomotieven de goederentrein tot in een rangeerbundel brengen, en dat vanaf daar (eventueel met een tussenstop aan de rangeerheuvel) een reeks 77 de wagons verdeelt over de haven. Een omloopspoor in de losbundel zelf is daar voldoende. Althans dat is de logica die er volgens mij achter zit ;)

De grootste beperking die ik mezelf opleg is net dat ik elektrische locomotieven met containers wil zien aankomen en de containers wil omgerangeerd zien door een diesel ;)

PS: net even gekekel op google maps: de containerhaven op de zuidelijke kade van het 'delwaidedok': daar ligt een grote bocht tussen de losbundel en een kleine rangeerbundel. Dit is nu wel diesel, maar als ik die bundel elektrificeer, dan heb ik meteen een oplossing op beperkte lengte. Alleen wordt de boel wat breder, maar dan heb ik meteen ruimte om containerstockage te modelleren tussen beide bundels.

Is het eigenlijk realistisch als ik treinen opduw doorheen zo een bocht?
 

mark7758

#3
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Johan Poelmans

#4
Ik vind hem niet? Of toch? Aan de overkant van Kinkempois, na de verlading van rollen staal?
 

marCOntainer

#5
Hallo Johan,

Kijk eens op deze site:
//www.modellbahn-container.de

Helemaal onderaan bevindt zich een link naar de Gleisplan-Datenbank met voorbeelden van (H0) sporenplannen voor een containerterminal. Hopelijk doe je er wat inspiratie van op.
Grtz Marco

PeterBrz

#6
ahaa nog een containerliefhebber [:D] leuk zo! Dit wordt interessant!
Welk soort wagons en/of containers heb je zoal Johan?

Groeten, Peter

Johan Poelmans

#7
citaat:
Geplaatst door PeterBrz

ahaa nog een containerliefhebber [:D] leuk zo! Dit wordt interessant!
Welk soort wagons en/of containers heb je zoal Johan?

Groeten, Peter



Nog niet zo gek veel. 6 stuks van die B-models Sgnns, 5 stuks van die Roco rongenwagens, en dan nog 3 HUPAC T4 wagons (die laatste zijn pas binnen en nog niet gemonteerd). En dan een zootje containers van Walthers en piko.

@marCOntainer: merci voor de link. Weet ik weer naar wat te surfen zometeen ;)
 

vanmiegroet

#8
Je kan eigenlijk kiezen welk deel je het liefst hebt maar ,als je het een groot wilt zal je het andere waarschijnlijk moeten loslaten
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Johan Poelmans

#9
citaat:
Geplaatst door vanmiegroet

Je kan eigenlijk kiezen welk deel je het liefst hebt maar ,als je het een groot wilt zal je het andere waarschijnlijk moeten loslaten


Mja ik ben er vandaag eigenlijk achter aant komen dat dat extra diesellijntje de moeilijkheid is. Op 6 meter krijg ik een hele grote containerterminal kwijt, aan de andere kant van de kamer kan ik op diezelfde 6 meter een kopstation kwijt. Maar dan heb ik zogoed als niets meer over als paradespoor. OF tenminste, als ik de verbinding tussen de 2 als diesellijn houd, dan mag ik alvast begin puzzelen aan klimspiralen....
 

mark7758

#10
citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Ik vind hem niet? Of toch? Aan de overkant van Kinkempois, na de verlading van rollen staal?


Inderdaad dat is ook een kleine containerterminal.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

PeterBrz

#11
Als je wat idee?n wilt opdoen ivm containers, je kan hier altijd mijn verzameling tot nogtoe bekijken;

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=10481

Groeten, Peter

Johan Poelmans

#12
Ben wat aant tekenen geweest. Nog niet alles in ingevuld, maar er komt nog wel een diesellijntje links of boven.

In het midden komt een kopstation, niks speciaals aan.

Vanonder komt een goederenbundel. 2 doorgaande sporen en 4 stelsporen. Daar net boven heb je een binnenwater lopen met een loskade, en de typische bundel sporen die daar soms langs lopen. Tussen rangeerbundel en loskade heb ik dan ruimte voor 2 a 3 bedrijven: een containerterminal en nog iets. Uiteindelijk wil ik een reeks 77 of 82 automatiseren dat ie slepen rangeert tussen loskade (niet ge?lektrificeerd) en rangeerbundel (wel ge?lektricificeerd). Elektrische loks laten slepen achter of pikken ze weer op. Of wie weet is er wel een zeldzame diesellok die van het dieselspoor links die rechtstreeks doorrijd naar de loskade.

Nu heb ik het zo getekend dat het dieselspoor gebruikt wordt om te rangeren. Een andere mogelijkheid is een scherpe bocht tussen goederenbundel en loskade. Soortgelijke situatie is ergens aan het delwaidedok te antwerpen te zien.

Iets waar ik momenteel echter mijn kop op aant breken ben is hoe ik vanuit mijn goederenbundel over het kanaal geraak. Ik zit een beetje vast met die 3%, en bijgevolg zit ik ergens tussen de 3 en de 5 centimeter boven de oever uit te komen. Daar moet nog wel een fictieve boot onderdoor geraken! Iemand idee?n?

(Oranje = zolderluik, 2 gekleurde blokken rechts in mijne CV en m'n ventilatiesysteem, en dat bruine is een bureau. Totale afmetingen van de ruimte zijn 6m60 breed en 6m35 hoog)




Pfff, een hobby om je kop leeg te maken noemen ze dat dan....
 

Gerolf

#13
Johan, kan je die tekening wat verkleinen? Zo is het niet te doen om het overzicht van je baanplan te bekijken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johan Poelmans

#14
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Johan, kan je die tekening wat verkleinen? Zo is het niet te doen om het overzicht van je baanplan te bekijken.


Nu is het beter (de helft kleiner gemaakt) ;)

Groeten,
Johan