Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??

Gestart door Johan Poelmans, 19 juli 2010, 23:02:19 PM

Michiel

#30
Mijn ervaring is dat zelfs bij een flauwe helling ven 0.5% de wagons zullen wegrollen. Ontkoppeld opduwen in bergaf lijkt me niet mogelijk.

Een alternatief is bijvoorbeeld om een sluis te bouwen ter hoogte van  "2de loskade". Het kanaal zakt, en je spoor kan dus vrij vlak blijven lopen. 't Is maar een wild idee. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Driesel

#31

Hmm, inderdaad ontkoppeld opduwen bergaf zou ik niet doen.
Dan denk ik dat je het omloopspoor inderdaad moet trachten op het niveau van de terminal te krijgen. De aftakking van het hoofdspoor naar het omloopspoor zal dus een helling worden.
Ofwel zorg je dat het verbindingsspoor tussen het omloopspoor en de terminal net voor deze terminal vlak ligt, en plaats je daar een ontkoppelspoor.

Groeten,

Dries

Johan Poelmans

#32
Ik denk dat ik zowel aan container en fabriek een omloopspoor ga voorzien. Aan loskade 2 niet:

zo kunnen de meeste treinen rechtstreeks de lossporen binnenrijden, en normaal (trekkend) ontkoppelen. Enkel voor de volgende situaties wordt er opgeduwd:
* Loskade 2: treinen rijden trekkend de containerterminal binnen tot boven de ontkoppelaar, klik zegt de ontkoppelaar, en dan rijden ze duwend loskade 2 binnen. Loskade 2 zal door de extra wissel wel een groffe 80 cm korter zijn, maar de locomotief moet niet in dit blok passen, enkel de sleep: een vaste treinroute heeft een optie 'rijd over eigen staart'.

* Een trein die van rechtsonder komt en naar de fabriek wil moet opduwen, maar niets verbied mij om een ontkoppelaar in de vrije baan te camoufleren.

* En voor treinen die vanuit het elektrisch gedeelte komen zijn er 2 opties: ofwel keren ze aan de fabriek (maar dan heb ik daar 3 sporen nodig: 1 gestalde trein en 2 voor omlopen), ofwel duwen ze vanuit de diesellijn helemaal naar de containerterminal op: ze gaan dan even naar het korte blok rechts van de containerterminal, om dan terug te rijden, en zich trekkend over de ontkoppelaar van de containerterminal te positioneren (al is dat wat minder realistisch).
 

Johan Poelmans

#33


En nu ga ik even een paar bewegingen uittesten in koploper ivm opduwend ontkoppelen... Want ik wil toch af van het omloopspoor aan de containerterminal, kost me veel te veel plaats. Voor de rest lijkt me dit wel wat.

PS: ivm koploperautomatisatie: ik kan eigenlijk een ontkoppelaar plaatsen in het toegangsspoor naar container: ik zorg dan dat de laatste 2 meter hiervan vlak zijn. Met het vrijkomen van een melder kan ik dan een duwende trein net boven die ontkoppelaar positioneren, stoppen, en terwijl het fictieve gele mannetje naar de wisselhefboom rent ontkoppel ik naar delayed stand, en duw ik verder op. Ga ik meteen testen ;)
 

vanmiegroet

#34
zou je geen magneet onder een rijtuig plaatsen en op een bepaalde plek nog een andere magneet plaatsen die elektrisch wert?
Zo kan je toch bergaf ontkoppelen .[:)]
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Gerolf

#35
citaat:
Geplaatst door vanmiegroet
zou je geen magneet onder een rijtuig plaatsen en op een bepaalde plek nog een andere magneet plaatsen die elektrisch wert?
Zo kan je toch bergaf ontkoppelen .[:)]
Euh ??? Ik heb je (wilde) idee?n op je website gezien, maar wat bedoel je hier in godsnaam mee [?]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

vanmiegroet

#36
heel simpel gezegd zorg je ervoor een magneet die lektrisch werkt en als die magneet werkt kan je toch een andere magneet laten aantrekken .
Wagon staat stil
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Johan Poelmans

#37
citaat:
Geplaatst door vanmiegroet

heel simpel gezegd zorg je ervoor een magneet die lektrisch werkt en als die magneet werkt kan je toch een andere magneet laten aantrekken .
Wagon staat stil


Mja, leuk idee ;) Maar het is maar een deel van het probleem: je moet ook met je koppeling in delayed stand de trein naar een lager niveau duwen. En daar zou je al een foucault-rem moeten verzinnen om dit magnetisch te kunnen laten werken ;)

Of heeft er iemand ervaring met foucault remmen in wagons te bouwen? [8D]
 

Gerolf

#38
citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Of heeft er iemand ervaring met foucault remmen in wagons te bouwen? [8D]
Dat lijkt me een uitdaging [:D] [:p] [}:)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Paulogic

#39
Magneetje op een servo lijmen. Servo op zijn kant zetten en
als hij compleet uitslaat dan heb je reactie...niet ? Kan dan gemakkelijk onder de baan gemonteerd worden. Ik dacht aan zoiets
om te proberen met Kadeekes...
mvg,
Paul(ogic)

Michiel

#40
Ontkoppeld opduwen bergaf wordt bij het grootspoor waarschijnlijk ook niet gedaan (behalve met rangeerheuvels). Waarom in model dit wel willen doen? Nee, ik zou het concept van je baanplan zodanig aanpassen dat je dit probleem helemaal niet meer hebt. Dat is veel eenvoudiger dan alle theoretische remsystemen die in praktijk onhaalbaar zijn of alleen maar gaan ergernis opwekken wegens onbetrouwbaar. Allez, dat is mijn idee ervan [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Johan Poelmans

#41
citaat:
Geplaatst door Michiel

Ontkoppeld opduwen bergaf wordt bij het grootspoor waarschijnlijk ook niet gedaan (behalve met rangeerheuvels). Waarom in model dit wel willen doen?


Simpel: koploper ;) In grootbedrijf zal trouwens ook nooit ontkoppeld opgeduwd worden, simpelweg omdat dat ivm remmen levensgevaarlijk is. Een rangeerheuvel zal de enige uitzondering zijn.

Ik krijg dit eigenlijk heel moeilijk uitgelegd aan mensen (ook op koploperforum). Maar je moet je voorstellen dat het moet gaan lijken dat een geduwde trein aankomt op een kopspoor, daar stopt, het fictieve gele mannetje moet dan de haak losmaken, en de loc rijd weg. Een paar uur later komt er een loc terug, die rijdt tot tegen de sleep, en de sleep zal slechts een tikje bewegen, maar geen 100 meter. Vervolgens kan het gele mannetje de haak weer vastmaken, en weg zijn wij.

Probeer dit nu te automatiseren in koploper. Je kan allerlei toestanden verzinnen waarbij op en af gereden wordt, vooral dan met kadees, maar zeker ook met gewone koppeling. Ofwel ga je bij weer aankoppelen de sleep 100 meter wegduwen tot je de juiste bezetmelder bereikt.

Dus, mijn oplossing na lang wikken en wegen:

* Aan de fabriek heb ik een omloopspoor. Ik heb gewoonweg niet genoeg plaats voor opduwend ontkoppelen realistisch te maken.

* Voor de 2de loskade is het simpel: een trein rijdt trekkend door de containerterminal, stopt op een bezetmelder, en met cm doorrijden positioneert hij zich pal boven de ontkoppelaar. Daarna gaat hij terug, en stopt hij op de voorlaatste bezetmelder van de 2de loskade. Met doorrijden in cm zorg ik dan wel dat dit op een cm na van de laatste bezetmelder is, zodat een koppelende trein niet 10 cm (8,7m) ver wordt doorgeduwd.

* Voor de containerterminal (dat kopspoor zal worden): Ik kom aan via het toegangsspoor, waarvan de laatste 2 meter plat zijn. De opdruwende trein stopt bij het VRIJKOMEN van een bezetmelder. Zo kan ik met cm doorrijden pal boven een ontkoppelaar gaan staan en ontkoppel ik. Het stoppen in die sectie spoor kan ik verantwoorden als een geel mannetje dat vanvoor van de sleep springt om een wisselhefboom om te gaan zetten.
Nu dat geel mannetje terug is, en de wissels gezet zijn rijd de trein door tot aan de voorlaatste melder, en is de situatie verder idem aan 2de loskade.

Nu heb ik nog 1 a 1,5 meter toegangsspoor dat in helling ligt over, + 3 meter hoofdspoor, waardoor ik met glans 10 cm boven het kanaal kan uitkomen.

Verder ben ik hoe langer ik erover denk hoe contenter met dit baanplan. De fabriek wordt waarschijnlijk een fabrikant van prefab elementen, waaronder betonnen treinbielzen. Cement, zand en kiezel wordt via spoor aangevoerd, en biels vertrekken. Aan de 2de loskade kan eventueel nog zand en cement van het binnenschip gelost worden, om met een prive-loc naar de fabriek gebracht te worden. Ik ben zelfs aan het denken om een trein te splitsen op de opstelsporen dmv een vaste treinroute ;)

Nog enkele kleine tests in Koploper, en dan begin ik aan de sloop van mijn huidige (redelijk groot uitgevallen test) baan ;)

PS: tests gelukt, en net alle electronica uit de baan verwijderd. Vergt toch wat moed, ondanks dat ik wist dattie niet definitief was. Van de week de sporen verwijderen en de houten frames herpositioneren voor de nieuwe baan. Ondertussen een naam verzinnen zodat we een topic in 'Ooit zal het klaar zijn' kunnen openen ;)
 

Driesel

#42

Johan,

Blij dat je eruit geraakt bent. Nu ben ik benieuwd naar de realisatie van het baanplan.

Veel plezier en succes met de bouw ervan!

Dries