Realistisch spoorplan containerterminal op 6m??

Gestart door Johan Poelmans, 19 juli 2010, 23:02:19 PM

Eres

#15
Peter

Hier is nog een grote liefhebber van containers GA dus een gateway terminal maken met hoofdzakelijk containers en daarbij wat rollendmateriaal zoals bij HUPAC in Antwerpen. Wat betreft baan zal dit ca. 5 mtr lang worden en 110/120 breed

Nog volop bezig met tekenen en ontwerpen dus

Wim


citaat:
Geplaatst door PeterBrz

ahaa nog een containerliefhebber [:D] leuk zo! Dit wordt interessant!
Welk soort wagons en/of containers heb je zoal Johan?

Groeten, Peter


PeterBrz

#16
niet slecht als ik dit zo hoor Eres [:D]

Johan Poelmans

#17
Ik ben volledig opnieuw beginnen tekenen. Met het vorige ontwerp kwam ik nergens. Hoofdredenen:
* Ik had gekozen voor een kopstation omdat dat korter is, wegens het ontbreken van 1 wisselstraat. Nadeel is uiteraard dat je daar geen goederentrein doorheen kan jagen richting klimspiraal. Dus moest ik nog een goederenbundel verzinnen, waar ik misschien wel een personentrein kon doorjagen, maar realistisch was een ander iets. Gevolg: veel te veel klimspiralen en bijgevolg niveauproblemen.

Nieuwe poging:


Ik ben een beetje vertrokken van het station van Diest (Sorry eddy, maar kzat daar echt al langer mee in de kop ;)), en vooral de zijlijn richting richting Tessenderlo Chemie. In het station kan een goederentrein vanuit Hasselt kop maken om zo Tessenderlo Chemie binnen te rijden. Maar vermits je chemicali?n niet ziet (zit in tanks) heb ik dat maar vervangen door een containerterminal :D Overal is ruimte gelaten voor en trein van 2 meter a 2m40, hetgeen voldoende ruimte is voor een reeks 77 dubbeltractie + een 6 a 7 tal containerdraagwagens.

Daarnaast ben ik wel wat gefascineerd door de rust en kalmte die enkelsporige diesellijntjes uitstralen (tegenover ge?lektrificeerd dubbelspoor), dus dat mocht ook niet ontbreken. Daar plaats ik nog een halte. De dubbelsporige lijn die verdwijnt linksonder trouwens uit het zicht, mits een valse wand oid, om dan te dalen richting schaduwstation.

Ik mis echter nog wat spelmogelijkheden. Misschien dat ik op dat diesellijntje nog ergens een industrie kwijt kan? Of wat met het spoorplan van de containerterminal. Valt daar wat aan te verbeteren? Enfin, daar gaan we nog wat verder over kauwen.
 

SuSke

#18
Ik zou je klimspiraal rechtboven iets groter maken. Nu is het binnenste spoor je klimspoor en zal dus de sterkste helling hebben.
Toch even nakijken.
Ik stel me ook de vraag hoe je aan je treinen gaat komen ter hoogte van je station en goederencomplex als daar iets fout loopt. Je moet zo'n 1,20m ver reiken, en dat is toch echt heel ver [;)].
Hetzelfde geldt onderaan aan je halte en zeker aan het "verdwenen" spoor.
Misschien daar openingen voorzien zodat je overal aan kan komen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

#19
Hallo Johan,

mijn tip zou zijn om minder de randen van de tafel te volgen, en niet die erg krappe bochten te gebruiken. Ik zou de sporen veel vloeiender laten verlopen, met grote bogen en verder van de rand zodat je het spoor volledig door het landschap kan laten omhullen.

En als je de rust van een niet-ge?lektrificeerd enkelspoor zou willen benadrukken, dan kan je het dubbelspoor met een wendel laten zakken in de linker onderhoek. Zo heb je alle ruimte om het enkelspoor te ontwikkelen met nog iets extra (halte, nijverheid,...) 't Is maar een idee.

En, zoals Suske al aanhaalde, let op de bereikbaarheid van de baan.

In elk geval blijkt uit je sporenplan dat je grootse dingen van plan bent. Ik wens je alle succes toe.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Driesel

#20

Dag Johan,

Als ik jouw plan zie, moet ik denken aan de situatie in Herentals (tekening links). Daar vertrekt ook een lijn die dan langs het Albertkanaal loopt. Deze lijn ligt in het verlengde van de lijn die vertrekt uit Diest, maar zijn (nog?) niet met elkaar verbonden. Aan het eind van deze lijn ligt echter een containerterminal (te Meerhout).
Goederentreinen voor deze lijn worden vanuit Herentals opgeduwd (met een 77/78) tot in het doodspoor net over de brug over het kanaal. Na het draaien van de wissel, kan de trein dan met de loc vooraan de lijn op langs het kanaal.

De tekening rechts is dan de vrije vertaling naar jouw baanplan. Daar kan je het doodspoor laten aansluiten op je niet ge?lectrificeerd lijntje.

Zo, je hebt weer materiaal om over te brainstormen[:p]

Groeten,

Dries

Johan Poelmans

#21
@HLD: das een goeie! daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht... En ik kan eventueel nog een omloopspoor verzinnen op dat diesellijntje? Alhoewel opduwen ook zijn charme heeft. Alleen vraag ik me af aan welke snelheid dit gebeurt? Das (zelfs in het echt) toch wel een redelijke afstand, dus aan lage (veilige) snelheid ga je zo enorm veel wachtend verkeer genereren?


Dat idee geeft me tegelijk de ruimte om de bocht linksboven ruimer te maken: nu is die inderdaad krap, maar dat heeft met de overloopwissel in de bocht te maken, en die overloopwissel had ik tegelijk daar gelegd om zeker genoeg spoor over te hebben in het grote station voor lange goederentreinen, en tegelijk vroeg genoeg kunnen af te splitsen: het dubbelspoor moet daar stijgen tot boven het kanaal, en het industriespoor dalen tot aan de kade.

Ivm die klimspiraal (helling) en bereikbaarheid, dat is zeker een punt. Probleem is dat ik te modulair aan het denken ben, vooral omdat ik die baan ooit nog uit mijn zolder wil kunnen krijgen. Ik had de klimspiraal daarom op een breedte van 1m20 getekend op 2 modules van 60cm breed, maar bij nader inzien zal dit toch een stuk zijn dat van nul af moet worden opgebouwd na verhuis: ik krijg geen klimspiralen door mijn zolderluik. Dus dat gaan we hertekenen, met dat laatste in gedachten

PS: die aansluiting die (nog?) moet komen, die is inderdaad voorzien in het ruimtelijk uitvoeringsplan. Of dit er ooit gaat komen, geen idee, want dat stukje spoor dat naar het albertkanaal ging hebben ze ondertussen (gedeeltelijk) opgebroken. Maar dat kan ook te maken gehad hebben met stockageplaats voor de gaspijpleiding die ze in Ham onder het spoor hebben doorgestoken.
 

Johan Poelmans

#22
Eh voila!


Het sporenverloop bovenaan is nu toch al een pak realistischer. Ook de klimspiraal heb ik wat gerekt: ik had nog 30cm achter mijne chaufageketel over, die benutten we dan maar voor de spiraal. Nu zit die helling volgens mij wel ruim onder de 3%.

Nu heb ik tevens ook genoeg afstand tussen dat dieselspoor en de haven, misschien dat ik daar een omloopspoor tussen krijg: dan krijg ik enerzijds geen opstroppingen met opduwen op mijn hoofdbaan, en anderzijds kan ik kopsporen maken van de containerterminal, hetgeen me aan de andere zijde meer ruimte geeft voor industrie...

De lange schans ga ik zo laten denk ik, natuurlijk wel met een soort van wegneembare schotten: dit is rechte baan, en de kans dat daar iets gebeurt is redelijk klein, denk ik, ... Het alternatief is een klimspiraal die me op die plaats enorm in de weg zou staan.

Ik hoop alleen nog dat roco universeelkoppelingen fatsoenlijk koppelen in een spoor met een grote radius ;) Gaan we van de week wel even uittesten.
 

doomslu

#23
Ziet er in elk gaval al een stuk vloeiender uit!
Als eens gedacht om de klimspiraal rechtsboven net andersom te leggen? Ik bedoel: als de trein het station verlaat, eerst naar onder en dan in tegenwijzerzin dalen. Lijkt me nog vloeiender spoorverloop en extra voordeel: klimmen langs de buitenzijde.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Johan Poelmans

#24
citaat:
Geplaatst door doomslu

Ziet er in elk gaval al een stuk vloeiender uit!
Als eens gedacht om de klimspiraal rechtsboven net andersom te leggen? Ik bedoel: als de trein het station verlaat, eerst naar onder en dan in tegenwijzerzin dalen. Lijkt me nog vloeiender spoorverloop en extra voordeel: klimmen langs de buitenzijde.


Mja aan gedacht wel, maar toch maar niet gedaan: het schaduwstation eindigt dan redelijk vanachter, en dan geraak ik niet overal meer aan bij ontsporingen....
 

Johan Poelmans

#25
Net nog wat getekend, en wat meer ruimte voor industrie voorzien.



Ik heb een omloopspoor voorzien op het niet ge?lektrificeerde stuk: Tussen voorbijrazende M6-en en I11's aan 20 kmph met een geel mannetje op de voorste wagon opduwen leek me een zelfmoordactie voor preisertjes. Nu moet ik wel nog opduwen op het verbindingsspoor naar de containerterminal (waar niet meer kan omgelopen worden). Charme blijft dus behouden, maar is wat geloofwaardiger geworden naar mijn mening.

Het enige jammere is dat ik nu nog maar een kleine meter echt vrije baan heb op het dieselspoor, en die rust waar ik het eerder over had gaat dus voor een stuk verloren. Maar als ik het omloopspoor weglaat, dan moet zelfs een trein vanuit het dieselspoor doorrijden naar het grote station om daar te keren, terug te komen, en op te duwen richting container.

Twijfel twijfel ;)
 

TreinTeLaat

#26
ziet er goed uit, je hebt de ruimte goed benut en er is nog plaats genoeg over.

Voor die twijfel die je hebt: laat het zo, laat die diesellocs maar wat extra rijden, dat maakt het ook leuker en zien ze meer je baan :)

Driesel

#27

Dag Johan,

Je baanplan evolueert goed.
Hierbij probeer ik je nog eens uit je laatste twijfels te helpen.

Het omloopspoor op je nevenlijn zou ik verplaatsen naar de linkerkant, zo heb je onderaan nog je rustig enkel dieselspoortje.
Te Herentals worden de treinen opgedrukt (max 20 km/u) tot in het doodspoor, vanuit dit doodspoor wordt dan met de loc vooraan naar de containerterminal gereden. Maar in jouw baanplan is het, zoals je zelf al schreef, inderdaad interessanter om met de loc vooraan tot in het wijkspoor te rijden, en daarna de trein op te drukken tot de terminal.

Hopelijk kan je nu weer wat verder.

Groeten,

Dries

Michiel

#28
En die scherpe haakse hoek van het hoofdspoor links-onder zou ik ook overtunnelen. De rest van het sporenverloop is nu mooi vloeiend en natuurlijk. Het begint er echt goed uit te zien, [:p]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Johan Poelmans

#29
@HLD: dat heb ik ook reeds overpeinsd, maar het dubbelspoor moet over het kanaal. Nu weet ik niet wat de vrije hoogte is van de gemiddelde brug over het Albertkanaal (misschien seffens eens een lasermeter pakken en onder de middag een wandelingetje naar de brug in Beringen maken ;)), maar 10cm ga ik daar vlot hebben. Ik zit dus met een niveauprobleem.

Daarnaast wil ik het rangeren automatiseren in Koploper, en dat is eigenlijk de grote technische beperking: Ideaal is dat je ontkoppelt wanneer je overgaat van trekken naar duwen: dan is het een fluitje van een cent om je trein boven de ontkoppelaar te positioneren. Maar in mijn situatie betekent dit dat ik een trein bergaf moet opduwen, in de delayed stand van mijn roco universeelkoppelingen. Ik ga dus z??r karig moeten zijn met m'n hellingen om geen vrije val toestanden te krijgen :D

Heeft er iemand eigenlijk ervaringen hiermee? Een sleep ontkoppeld opduwen in een bergaf? De gedachte alleen geeft me koude rillingen, maar het alternatief is me nog niet helemaal duidelijk (koplopertechnisch dan)

Van de week ga ik nog eens kijken in Herentals, eens zien hoe dat er daar uitziet, zo ver opduwen. Dan  eens wat tests doen ivm dat opduwen in de bergaf, of een oplossing bedenken in Koploper zodat ik eventueel last-minute kan ontkoppelen.. Als dat allemaal positief uitdraait, dan is het goed mogelijk dat ik het omloopspoor weglaat, of inderdaad links plaats, maar dan in de bergaf.

In het slechtste geval kan ik nog zorgen dat aan de fabriek omgelopen kan worden (2de spoor), alsook aan de containerterminal (originele situatie). Dan blijven er nog steeds wat opduwsituaties over, maar qua automatisatie is dit eenvoudiger.